|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har exakt samma bekymmer med min bmw 116i - 05 När bilen efter drygt 3 år gått 4300mil så drabbades den av motorhaveri utan någon förvarning, kedjan hade då hoppat och man bytte ut bla. kedjespännare. Det rasslande ljudet som jag idag hör uppstår enbart när motorn är varm och då jag gasar när varvtalet ligger mellan 1500-2500 varv. Likaså har jag problem med kopplingen att bilen hoppar i dragläget vid vissa tillfällen. Idag tog jag kontakt med förenade bil i malmö och en mekaniker tog sig tid att komma ut för att lyssna på motorn. Det rasslande ljudet beror på att kedjespännaren inte spänner kedjan som den ska och den måste bytas ut. Felsökning ska göras för att kontrollera att andra delar inte blivit skadade. Skakningarna från kopplingen vid dragläget beror på att generatorn inte tillför motorn tillräckligt med ström, så även den kan behöva bytas ut. Jag blev rekommenderad att inte köra bilen då risken finns att motorn kan haverera helt om kedjespännaren går sönder. Typiskt så har min motorskadeförsäkring gått ut i januari och jag kommer få stå för dessa kostnader själv. Dessa fel är produktionsfel som serviceverkstäderna inte vill erkänna. Bmw tappar på sitt starkaste säljargument om underhållsfria och säkra kedjedrivna motorer. Hoppas detta gav dig lite mer kött på benen...... |
|
|
Case closed. Svänghjul, urtrampningslagret, kopplingslamell och tryckplatta utbytt på försäkring pga huggande koppling. Angående missljudet, "Var och varannan N47 låter sådär" inget att oroa sig för enligt BMW. Blir det någonsin en ny BMW igen efter denna kommer den aldrig någonsin få se någon av dessa verkstäder igen utan tas direkt till Per Larsson motorteknik Huddinge istället då det verkar smidigast enligt alla rekommendationer. Tack för mig. |
|
|
Skönt att du fick kopplingen fixad till slut iaf. Vilka var de som bytte ut det till slut då? Du skulle ha bett han som sa att missljudet inte är någonting man inte ska oroa sig för skriva ner det på ett papper. Skulle de ev hända i framtiden är de bara slänga fram pappret på disken. |
|
|
Det hela gör ju en högst rädd! känns som man borde göra sig av med sin 120d innan olyckan är framme... Köpte min 120d 07:A förra året och har inte gjort mina servicar på en bmw verkstad sen dess, kan det sätta käppar u hjulet ifall olyckan är framme? dock har den gått 13500 nu.. hör inget oljud från motor men som flera sagt så kan kedjan plötsligt ryka.. Andra som funderar på samma sak som jag? |
|
|
Hej, jag är på jakt efter en 120/123-D men blir lite skeptisk när man läser denna tråd. Men gäller detta problem alla årsmodeller av 120/123, eller har det blivit någon uppdatering hos BMW? |
|
| Tyvärr lär det inte räcka med ngn "uppdatering". Dessa motorer har uppenbarligen allvarliga mekaniska problem. | |
|
Hej! vi har en 120d -08 16000 mil, inga problem, och en 320d 07 17200 mil, heller inga problem, men läser man på nätet så verkar det vara ett problem i England helst på 520d -08 men där visar det sig att dom har en billigare sämre diesel och en bättre, det spekuleras i om det har ett samband.. sen till er som verkar ha problemen vid låga mil det är ju högts märkligt, kanske taskig olja kört över intervallen.. ?? eller så är det bara en tillfällighet.. |
|
|
Ännu en som haft felfria 20d motorer (X3 och 320d). Jag har sammanlagt 7st kolleger som kör 20d motorn i olika former (1,3 och 5-serien). Inga problem alls. Säger inte att problemet inte existerar men att trådar som detta ibland kan göra problemen större än vad de egentligen är. Skulle inte vara det minsta rädd att köpa en begagnad (eller ny) 20d pga detta. |
|
|
De är ett problem. Är allt för många som drabbas. Har man ingen maskingaranti kvar så är de ren katastrof ekonomiskt sett om de nu väl händer. Kan man inte garantera att en kedja håller så får man lägga till översyn/byte på den. Sen har man ju varit så smarta att sätta den på baksidan av motorn så att de är omöjligt att komma åt den utan att lyfta motorn. |
|
| Man har sänkt kvaliteten medvetet och dessutom placerat kamkedjan på bakkant av motorn så att det inte ska löna sig att reparera bilen. Den ekonomiska livslängden är förkortad helt och hållet enligt BMW:s kortsiktiga plan. | |
|
Man börjara ju undra? bara hur man ska byta en halvljuslampa får en E91 att undra? |
|
|
Egentligen är det väl kedjesträckaren som går sönder först vilket sen i sin tur ger haveriet. En orsak jag "hört på nätet" är att start / stopp automatiken gör att det till slut mattar ut plasten i kedjesträckaren, och att den spricker. Även körskole bilar med många "Kärringstopp" skulle enl. rykten vara mer drabbade ? Är automatväxlade bilar drabbade i samma omfattning ? |
|
| daniel-635: felet finns beskrivet i en PUMA hos BMW. Har inget med kärringstopp/start och stopp att göra. Sök på PUMA i forumet eller bläddra tillbaka ett par sidor i tråden. | |
|
Är just PUMA som jag irriterat mig på när man vet om problemet och sen höra folk som bara får kalla handen ifrån Bmw. Sen står de även att någon gång under 2011(minns ej månad) att inga åtgärder skall vidtas eftersom dom uppdaterade delarna redan sitter där. Det är ett konstruktionsfel och de är en skam att en del folk har fått lägga ut tusentals kronor på reparationer. Eftersom de är ett konstruktionsfel så kan de gå så illa att även maskinförsäkringen inte gäller. Säger nu inte att alla bolag kanske har samma villkor, men läser man i det finstilta så står de att försäkringen inte gäller för kända fabrikations/konstruktionsfel. |
|
|
Undrar om ansvariga Bmw Sverige är inne här och läser? och fattar att vi fantaster inte är korkade? |
|
|
Att hänvisa till PUMA ärenden verkar mer eller mindre lönlöst då BMW endast påstår att "Ingenting på Forum/Andra BMW ägare" stämmer överens med verkligheten utan endast är skitsnack. Ett bra exempel är att det tog över 3st verkstadsbesök samt att BMW sa att kopplingen var helt slut innan dom kunde konstatera att det var Svänghjulet som var defekt och skapade vibrationerna (Det kunde man som privatperson lista ut på 5 sekunder + google) Dom gav mig en offert på 6700kr för byte samt ny lamell men jag stod på mig och sa att jag ger mig fan på att det är svänghjulet vilket det också var i slutändan. Detta gör mig mörkrädd, hade jag inte frågat autopower-medlemmar/vänner så hade jag troligtvis betalat för kopplingen och blivit blåst. |
|
|
För att förtydliga. "Kopplingsärendet blev ett försäkringsärende iom att det inte var kopplingen som orsakade vibrationerna" Missljudet finns fortfarande kvar och är ingenting att oroa sig för enligt bmw! |
|
| Återigen, jag säger inte att problemet inte är ett problem - men 20d motorn i dess olika trimnigsgrader är väl en av BMWs mest sålda/producerade motorer de senaste 5-8 åren så det borde finnas ett stort underlag statistiskt sett kan man ju tycka om nu problemet är stort. Återigen, ingen tröst för de som drabbas men det kan ju samtidigt ge upphov till en massa sömnlösa nätter i onödan för de som sitter på friska bilar och sköter dem som man skall. | |
| Tyvärr så har väl inte de rasade motorerna rasat pga misskötsel, utan pga att motorerna helt enkelt inte håller. | |
|
Tjenare har en 118d 09/03 som låter vid kallstart och de första 5km sen avtar ljudet. Alltså inget ljud när varm, Har era låtit vid varm eller kall motor? Skall hänga av generator remmen imorgon och lyssna om ljudet kvarstår. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.