|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
Sådär nu har jag hämtat bilen. Jag var väl förberedd på vad jag skulle säga och lyssnade noga på vad han svarade. Jag - Tjena, jag ska hämta min bil. Skulle även vilja veta EXAKT vad som gjorts med den. BMW - Vi har gjort lite mekaniskt jobb och uppdaterat programvaran, för kopplingen! Jag - Okej vadå slutade bilens skramla när ni hade gjort det? BMW - Ja allt löste sig när vi gjorde det, du får fråga försäkringsbolaget om du vill veta mer på detalj vilket mekaniskt arbete vi utförde. Jag - Jaha (Irriterat), tar nyckeln och går ut mot bilen. Det första jag märker är att elhissen höger fram (Ska åka ner när man öppnar dörren) inte rör sig, trycker då ner den manuellt då hackar den ner ca 1cm... Får trycka ytterligare 8 gånger för att få ner rutan. Stoppar sedan in nyckeln. BOOM (SERVICE) med röda bokstäver, jag tänker vad fan bilen servades ju för några hundra mil sedan... Går in och påpekar att servicelampan lyser, då kommer han ut och säger jaha då är det dags för oljebyte då. BMW - Jahapp då var det dags för oljebyte Jag - Den servades nyligen BMW - Vart då? Jag - På MEKA, det finns stämpel och allt. BMW - Kaxig attityd, dom brukar slarva och bara stämpla i boken utan att göra något. Jag - Jag var förihelvete med när dom servade den, känner ju till och med ägaren till verkstaden. BMW - Ok då släcker jag den väl. Slutsats efter 3 mil hem, bilen skramlar MINST lika mycket om inte mer och den hugger/rycker i kopplingen när man startar i uppförsbacke, riktigt hårt ibland nästan så att det blir kärringstopp. Några tips på vad jag kan göra åt dessa klåpare? Känner absolut inte för att lämna in bilen på samma ställe någonsin igen men måste ju samtidigt få bilen fixad. Ska jag kontakta BMW eller försäkringsbolaget? Bifogar en film här nere där man hör missljudet, låter inte så mycket då det inte är slutet (Väggar på sidorna) men hörs gör det allt. |
|
| missljudet hörs ju väldigt tydligt, åt tillbaka till samma kille som du pratade med innan och fråga om han tycker att han gjort ett bra jobb? och om han tycker ljudet är borta. | |
|
Har du pratat med försäkringsbolaget? De borde dessutom vara intresserade av att få veta att bilen fusklagats trots att det inte är omöjligt att de fått faktura på "korrekt lagning"! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Låter betydligt värre än min som åtgärdades.. | |
| Usch det låter verkligen traktor om dom där BMW-dieslarna, no offense :) är nog inte redo för en sån ändå. | |
| Får faktiskt möjlighet att provköra en 120d i morgon, så man kanske ändrar sig då :) Återkommer. | |
|
Sådär glömde skriva update förrut. Ringde tillbaka till BMW och sa att inget verkade åtgärdat, hänvisade även till PUMA ärendet. Fick en tid 2:a juli, då ska bilen tillbaka på obestämd tid. Oseriöst så det heter duga att man ska få vänta 2 veckor när dom inte gjort sitt jobb.. |
|
|
Undra vad försäkringsbolaget säger om kedjan går av nu innan du får in bilen. Då får dom bekosta en utbytesmotor.. (75k som jag såg i annan tråd) Aja skönt det verkar lösa sig. :) |
|
|
tjena RiBBaN_ Ja oseriöst är bara förnamnet, dom har en attityd som gör att jag fan knappt skulle kunna rekommendera min värsta fiende stället. Jag vågar inte ta ut segern i förskott, min semester börjar samma vecka som dom tar den, blir väl säkert utan bil hela sommaren bara för det. Någon lånebil ville dom inte sponsra med, när jag frågade fick jag bara till svar "Du får hyra en 116i för 690kr dygnet med 50 fria kilometer. SUCK Hur lång tid tog det för dig att få hela jobbet gjort?? |
|
| Tog totalt 4 dagar. Då hade de beställt hem alla delar innan :-) | |
|
2:a Juli är ju nästa vecka :) Beställde delar förra veckan. Ganska udda delar som tydligen bara lagerförs i Tyskland just nu. Ofta runt 10 dagar leverans på dom, men enligt henne finns de risk för ännu längre leveranstid just nu pga någon anledning jag inte riktigt förstod. Så ett hett tips är att kolla om dom delar som behövs finns på lager i Sverige, annars är risken med lite otur att bilen blir stående hela eller stora delar av semestern. Du har väl kanske inte så stort val, men kanske bra att veta hur det ligger till. Iaf för planerings skull. |
|
|
@RiBBaN_ det låter riktigt bra, antar dock att dom inte beställt delar än till mig då dom inte ens har kollat på bilen igen. Sist sa dom ju bara att dom hade uppdaterat programvaran så hade allt missljud försvunnit. @Haas Vet du exakt vilka delar, eller rent ut sagt vart jag kan hitta puma ärendet för just mitt problem/min årsmodell. En 08, tillverkad tidigt 2007. Då kanske jag kan åka förbi med en utskriven version eller så. BTW jag uppdaterade sent, dagen jag fick tiden var tisdag 18: jun. Tycker inte att det är optimalt att få tillbaka bilen trasig sen vänta 2 veckor på en ny tid :p |
|
|
Dom delarna jag beställde har ingenting med detta problem att göra. Utan ville bara uppmärksamma om att de kan ta tid om alla delar inte ligger på lagret i Sverige. Originalnummer på dom delarna som aktuella för dig har jag inte en susning om. RiBBaN_ De står inga nummer på kvitto ifrån när du hade inne din bil? På arbetsspec borde de ju stå?! eller den kanske skickas direkt till försäkringsbolaget? |
|
|
@Haas I see! Förstod det som att du beställt dom delarna vi pratade om! ;) Ja Ribbans spec skulle helt klart vara intressant att ha som backup. Verkade som att det blev lite mer fart på dom när jag berättade om autopower, förklarade att folk tyckte det var dåligt att vanliga "bmw fans" hade mer koll på N47 motorns problem än vad som som själva jobbar på bmw har. |
|
|
De är bra, dom behöver för höra hur dåligt dom sköter såna här grejer. Egentligen ska man maila Bmw, både i Sverige och i Tyskland. Lägga in på deras Facebook mm. Det mörkas nåt så förbannat hos Bmw om såna här saker, dom är mycket väl medvetna hur det ligger till, men när någon klagar/ blir drabbad så spelar dom dumma och säger att det vet vi ingenting om. Jag är inte "ännu" drabbad, men om de nu ev händer så lovar jag att dom kommer fixa allt bara för att slippa se mig :-) |
|
|
Exakt! Dom vet troligtvis precis vad jag pratar om men säger bara att "Det här har vi aldrig hört om förut, det är inte vanligt när det gäller våra dieslar" Tror att jag tar med mig en kamera i smyg som får filma min nästa vistelse där bara för att ha som backup om det strular ännu mer! |
|
|
vi har en 120d 17000 mil helt tyst, har kollat lite ang detta, verkar vara vanligare i England, då dom har två sorters diesel att välja på, dom som kört på den sämre råkar ut för detta. vet du vad bilen tankats? Preems lär inte vara så bra..bio skit. |
|
| Hejsan! Jag kan inte tala för vad den tidigare ägaren tankat men problemet kom nu när jag äger bilen, jag tankar ALLTID Statoil, har aldrig fyllt på något annat. Vet inte hur kvalitén är på deras bränsle men det känns som ett bra varumärke enligt mig. Någon med mer koll? | |
|
Riktigt kul detta. Idag fick jag ett mail där det stod "Är du nöjd med ditt senaste besök hos oss?" passade genast på att fylla i och påpeka mitt missnöje, skrev klart och tydligt att jag var missnöjd över det mesta osv. 2 timmar senare ringer det från BMW segeltorp. BMW - Tjena, jag har dåliga nyheter. Jag - Jaha, inte helt oväntat vad händer nu? BMW - Vi måste avboka din tid, vi har dåligt med bemanning och ska fixa i verkstaden. ..... Passade även på att fråga varför dom inte fixade min bil från första början, då sa han att "man kan ju inte bara riva ner en hel motor sådär". Frågade då om han visste om problemen med N47.. BMW - Jodå allså men vi försökte lösa det genom mjukvara först.. BMW - "Det vore nog bäst om du bytte till en annan verkstad" Jag - Absolut ni gör ändå inte erat jobb, hej! Nu måste jag alltså fixa en annan verkstad som gör jobbet, några rekomendationer? Jag kan åka tvärs över Sverige om det vore så att jag kommer till några som kan sitt jobb. |
|
|
tempbmw, den informationen MÅSTE du vidarebefordra till BMW centralt både i Sverige och Tyskland så att någon får sig en uppsträckning som heter duga - maken till oprofessionellt beteende har jag aldrig hört talas om när det gäller en auktoriserad verkstad! Skandalbeteende från verkstadens sida! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.