AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
79.182

VARNING N47 - BMW 120D 2007, 177hk rasslar kamkedja

Sida 2 av 7
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Bilen är helt servad enligt bok och mycket pedantskött. 2 brukare innan mig. Endast servad på auktoriserad bmw verkstad.
Mitt ljud var mer ett skrapande ljud över 1500rpm. Hördes innifrån med radio samt ac av. Inga missljud på tomgång.
Nu helt tyst :)

Brukar lyssna på n47or när de åker förbi på tex parkeringsplatser. Många har tyvärr ljudet, men jag tror väldigt få uppfattar de som ett fel. Utan tror det är vanligt "dieselmotorljud". Farsan hörde Inge konstigt alls :) kanske beror på att han kör Volvo? ;)
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Högt skrapande ljud? Nu sitter det griller i huvudet på mig :(

Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Så jätte högt var det inte, men ändå så jag iaf noterade att nåt inte kändes korrekt.
Finns massa filmer på youtube på hur det låter. Många av dom låter MKT mer än vad min gjorde. Hade inget rasselljud/slammer på tomgång som många har när kedjan är riktigt sliten.

Sök på timing chain fail n47 på tuben.
te
71
tempbmw
Inväntar BMW I4 Edrive40 M-sport M-Brooklyn Grey
@RiBBaN_

Får jag fråga på vilken verkstad dom konstaterade problemet? Skulle gärna lämna in det på samma ställer då verkstaden jag besökte sa något i stil med "Det där är ingen fara, det kan låta lite konstigt om dieselmotorer". Men detta är med 100% sannolikhet "timing chain failure" som man hört på Youtube. Behöver bara få det konstaterat, hur går man till väga för att få det åtgärdat via försäkringen, ber man verkstaden kontakta dom eller vice versa?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Att få det åtgärdat via försäkringen är enkelt: 1: Ring till försäkringsbolaget och anmäl att du har det här felet och avser att lämna in bilen. Då får du ett skadenummer. (Var inte orolig för avdelningen för motorskador tycker också att du ska lämna in bilen och få konstaterat vad det är för fel INNAN den går sönder) och 2 lämna in bilen till verkstaden och få motorn lagad. 3. Hämta ut den veckan efter. Självrisken kommer att vara enligt villkoren och den betalar du till verkstaden.
te
71
tempbmw
På fredag är det dags, bilen ska in och fixas på BMW. Dom ska öppna upp allt och kolla/byta kamkedjan och samtidigt byta ut "dubbelmasse svänghjulet" tror jag han sa, eftersom att den förbannade lilla bilen hoppar iväg på 1an ibland när jag startar i uppförsbacke.

Har det kommit "uppdaterade" prylar som dom stoppar i eller blir det samma gamla skitgrejor igen? Isåfall blir ju bilen en tickande bomb då man bara behöver gå och vänta på samma problem igen.

Är rejält besviken på denna bil då den är fullservad, lågmilad och i nyskick i övrigt. Sitter dagligen och kollar på GOLF GTD istället.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

De kommer montera uppdaterade prylar..
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Sagt de tidigare och säger det igen. Tycker de är riktigt kass av bmw hur man sköter detta då man själva erkänner att de sitter undermåttliga grejer där ifrån början eftersom man kommer med "uppdaterade" delar.

Reagerar inte försäkringsbolagen på detta då dom får stå för kostnader som egentligen bmw själva ska stå för?!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
FROM när är det uppdaterade grejor? Ngn som vet?
VW där alla kunder är jättenöjda och inga problem förekommer. Lycka till :)
te
71
tempbmw
@stugsittaren = Det undrar jag med.

@Onehp = Min gamla Golf GTI -05 rullade 26.000 mil i våran ägo utan minsta antydan till missljud, kedjeskrammel etc. Det enda som gjordes var
service samt byte av koppling i princip. Det kallar jag kvalité. Sen kanske inte dom nya dieselgolfarna är lika bra, vad vet jag? ;)
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Aj jo min gamla Golf fick jag byta lager bak (helt söndersmulat) efter några tusen mil så det kan ju finnas problem med dem åxå. Förresten frös dörren några gånger så att den inte gick att stänga. Det var problem när jag körde men ännu värre då kag parkerade på stan. Fick sätta en spännrem mellan inre dörrhandtagen och hoppas att ingen upptäckte att den inte var låst. Den skramlade och lät rätt mycket jämfört med den 520 som jag bytte till 2002 (och som jag fortfarande njuter av att köra, trots 27k mil).

Däremot är det dax att byta 316 som nu är 16 år gammal. ABS-lampan är svår att släcka.
tempbmw: Golf V GTI har kamrem, så det var inte konstigt att kedjan inte skramlade:).
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Mig veterligen har vw problem med deras kamkedja på deras 3.2 liters motorer. R32 samt även gamla vr6 lider av kamkedjestrul.
te
71
tempbmw
Pratade precis med en kille på BMW (Stockholm), känner redan stor ångest
över att jag valt att lämna in bilen där överhuvudtaget.

Jag - Tjena tänkte bara höra hur det går med min bil?

Han - Joooooorååee satt vi har fixat lite med den!

Jag - jasså vad bra, vad har ni gjort då?

Han - Eeh asså jo men du vet vi har fixat lite med datorn och skickat i lite ny programvara och så hehehe.

Jag - Jasså ni har alltså fixat kamkedjeskrammel och ett obalanserat dubbelmassesvänghjul (som skadehandläggaren på försäkringsbolaget sa att det berodde på) genom en programvara?

Han - jajamensan typ så hehe!

Vem som helst fattar väl att dom "fusklagat" kopplingsproblemet genom att programera att varvtalet höjs automatiskt när man släpper upp kopplingen, då kan jag ju lika gärna trycka plattan i mattan varje gång jag ska iväg och slippa skaket.

Någon lånebil stor dom heller inte för under tiden vilket jag alltid fått från bland annat MEKA tidigare.

Jag kommer bli helt skogstokig om jag hämtar ut en rasslande kärra som skuttar iväg som en kaninjävel varje gång jag startar i uppförsbacke igen.
te
71
tempbmw
Posten kanske blev lite luddig, blev helt frustrerad över samtalet och ville ventilera ilskan lite.

Frågan är bara vad jag ska göra? Bilen blir en tickande bomb om man fuskfixar på detta vis, har läst runt på nätet och hittat flera personer som fått denna fix och sagt att den bara döljer problemet snarare än löser det.

Sen fattar jag inte hur i helvete dom ska fixa en slak kamkedja med hjälp av programvara?

Det som stör mig mest är att han verkar ta mig för en idiot, jag är jävligt noga med vad som görs med min bil och skulle aldrig i min vildaste fantasi gå på massa skitsnack.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

tempbmw: Otroligt oseriöst. Hänvisa bara till det aktiva PUMA caset som finns hos BMW centralt på kamkejdeljudet från på N47. Där specifieras felet och vilka delar / åtgärder verkstaden bör göra.
Det står inget om mjukvaruuppdatering. Puma Casen finns att hitta även på nätet beskrivet.
Min verkstad hade med sig en utskrift av puma ärendet och visade upp delar av de efter felsökningen för att beskriva ingående va de skulle göra.

Finns till och med en aktiv facebookgrupp:
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle kontakta försäkringsbolaget och påtala att du inte accepterar fusklagningen!

Frågan är vad det står på fakturan till försäkringsbolaget....månde det stå byte av svänghjul med kamkedja och tillhörande delar plus arbete?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Helt otroligt! Är inte ett dugg förvånad egentligen.
Kontakta som sagt försäkringsbolaget och upplys dom hur läget ligger till. Dom lär vara ganska intresserade vad som verkligen görs på den där verkstaden.

Men hur slutade samtalet då? Sa du att du inte tolererar endast någon uppdatering av mjukvaran. Nämn att du ska dra in försäkringsbolaget i det hela, och att de är så som RiBBaN_ säger.
te
71
tempbmw
Tjena allihopa, skönt att se allt stöd och att folk faktiskt håller med om att detta är oacceptabelt.

Samtalet avslutades med att han sa att jag skulle få hämta bilen så fort försäkringsbolaget pröjsat sin del, då skulle jag komma in och hämta min bil som dom inte ens rört maskinelt och pynta 1500 i självrisk.

Ska kolla med på det Ribban_ skrev och kanske försöka använda mig utav det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.