|
|
|
|---|---|
|
Skall byta mina bärarms bussningar på e46an men har inte direkt grejer att bygga eget verktyg som på gör det själv guiden! Någon annan här som har lyckats utan? | |
| Ingen? | |
|
Jag har byggt ett eget verktyg för att pressa i bussningarna och det fungerade väldigt bra. Improviserade dock och använde mig av gängstång, några brickor, några muttrar, två gamla kasserade framhjulslager till en Mercedes och en bit fyrkantsstål med lagom mått (fyrkantigt rör för att använda i t ex byggnationer). Kommer inte ihåg måtten på fyrkantsstålet men kan kolla om det är intressant. Bor du i närheten av Emmaboda kan du få låna verktyget. Att pressa i de nya bussningarna utan någon form av verktyg är dömt att misslyckas. Enligt diverse verkstadsinstruktioner skall man pressa ur de gamla bussningarna men det är bara att glömma för alu-höljet på bussningen har garanterat oxiderat ihop med stålet i bärarmarna och bildat en stabil "låsning". Jag försökte först pressa ur de gamla bussningarna men insåg rätt fort att det enda riktiga var att försöka borra bort gummit i bussningarna och därefter knacka ur dem samt därefter mejsla loss alu-höljet som satt kvar. Därefter fick jag göra rent med roterande stålborste och smärgelduk - sedan var det inga problem att pressa i de nya bussningarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Finns pissbilligt verktyg, några hundringar på engelska Ebay. | |
| Bor tyvär långt ifrån emmaboda :( finns det inget sådant verktyg på typ biltema eller liknande? | |
| Bor tyvär långt ifrån emmaboda :( finns det inget sådant verktyg på typ biltema eller liknande? | |
|
Tänkte bara om det kan hjälpa dig med ett skruvstäd. Detta är inte så stort och gapade 8 cm. Tänkte om du kan få plats med det upp och ner när bärarmen är nere och skruva in bussningen. Länk |
|
| Här en annan. Hur den ser ut live vet jag inte eller om den fungerar till detta. Länk | |
|
Skruvstäd borde ju funka i praktiken! helt klart värt ett försök när bussningarna kommer! Tack för hjälpen! |
|
|
Hmm, såg nu att du skrev yttre bärarmsbussningen... Verktyget jag gjorde var till den främre "stora" bussningen i bärarmen. Var bor du? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tror dom heter yttre som jag menar, de är iallafall dom som sitter närmast bakdörrarna så att säga, (dom stora) Jag bor i Falkenberg:) |
|
|
Ok, då är det samma bussningar vi menar. Skall till Halmstad nästa vecka om du är intresserad av att låna verktyget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Lyckades byta bussning med skruvställ efter mycket om och men tack för alla tips! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.