AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.090

520d krånglade växelåda & Webasto värmare, proffshjälp tack!

Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Hej

Jag har haft min 520d -08 sen den var ny.
Bilen har varit på verkstad ett 20-tal gånger förutom service vilket naturligtvis är helt oacceptabelt.
Nu är det väl så att felen ha verkat vara små men den auktoriserade verkstadens testande varit riktigt dålig.
För att inte gör historien så lång ska jag bara ta upp de senaste problemen.
Kärvande låda (särskilt vid kall väderlek och 4:e växeln)
Lådan har man nu bytt för andra gången efter mycket tjat. Även kopplingen är bytt.
Problemet kvarstår. Nu ska man byta upphängning motor/växellåda vilket jag tycker verkar långsökt. Kärvheten är främst vid nedväxling ska tilläggas.
Kan inte hydraliken spela in och även smörjning på splines mot motor?
Detta har man avfärdat på verkstaden men jag tror "NI" kan bättre ?!

Dessutom har vattenpumpen till Webasto värmaren pajat. efter 6500 mil.
Håller inte en pump längre än så?
Har verkstaden lyckats få luft i systemet efter bytt turbo och AGR (EGR) om vartannat?
Efter motorlampan tänts otaligt med gånger.

Klarar inte servicetekniker serva tyska bilar längre?
Det måste vara ett generalfel att låta "tyskarna" bestämma istället för att skicka teknikerna på utbildning?

Trött BMW ägare...
En bilverkstad som reducerar sina bilmekar till s.k. servicetekniker, skulle jag aldrig anlita. Det är sådana som tror att uppkoppling mot datorn via diagnosuttaget är detsamma som felsökning. Vänd dig till en riktig bilverkstad med riktiga bilmekar, som fattar att de måste skruva, skita ner sig och framförallt tänka mekniskt för att hitta fel och åtgärda desamma. Stora auktoriserade märkesverkstäder är ofta de absoult sämsta, i synnerhet om de är integrerade med en återförsäljare. Det finns mindre, privata verkstäder, som kanske är specialicerade på BMW och något annat märke. Har firman funnits i några år och överlevt, så ökar chansen att du får en riktig bilmek som reparerar din bil, dessutom oftast betydligt billigare än hos de där hangarliknande anläggningarna med kundmottagare, kaffebryggare och annat trams.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.