|
|
|
|---|---|
|
Hej! Farsan har köpt en 525i Touring -02 som det är lite problem med: 1. Bilen har elöppningsbar baklucka. Den fungerar fint både vad gäller öppning och stängning och stängs ordentligt, men bilen tror att luckan är öppen. Fungerar kanske 1 gång av 20 att bilen tror att den är stängd men i de flesta fall inte. Vad kan orsaka detta? 2. En av larmnycklarna är halvdöda. Den kan öppna och stänga bilen men det går inte att starta med den. Har provat att koda om men det hjälper inte. Använder man den fungerande nyckeln precis innan den halvdöda så startar bilen, dvs det verkar vara startspärren som är död i ena nyckeln. Kan man ordna detta? | |
|
Daniel123: 1: Det här att datorn tror att lyckan är öppen kan mycket väl vara det mycket vanliga problemet med sliten/skadad kabelhärva mellan bil - bagagelucka. Har ingen gör det själv guide på lager nu men det finns en hel del om du söker via google. 2. Bättre att andra kommer med tips här men kör du fast du i allra värsta fall beställa ny nyckel via en BMW återförsäljare. |
|
| Tack för tipsen! Finns det någon slags mikrobrytare eller liknande till bakluckan och var sitter i så fall den? Funderar på att kika på detta också som en möjlig felkälla! | |
|
Daniel: Ja, jag var väl lite otydlig ovan. Oftast beror denna typ av problem antingen på mikroswitchen eller kabelhärvan. Känns dock som kabelhärvan är ett vanligare problem. Jag är dock ingen expert alls på detta problem. Det enda jag gjort är att lött ihop en trasig kabel i min egen kabelhärva (jag har inte touring) vilket löste mina problem. Du bör dock hitta en hel del information om du söker på detta forum eller på google. Google sökningar som bör ge en hel del resultat: e39 touring micro switch e39 touring tailgate wiring |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
felet beror antagligen på en liten fjäder som gått sönder i låset eller att microswitchen inte riktigt klickar till jag hade lös bakluckan i somras (sedan) för lite rostlagning och hade dels sönder denna fjäder och efter återmontering fick jag inte symbolen för öppen baklucka att slockna dvs microswitchen klickade inte till skruva loss låset/switchen och testa om switcehn funkar funkar den är det fjädern och lite justering som krävs |
| Felet fixat, det var mikrobrytaren till shoppingluckan. Tog väl kanske 5 timmar innan man insåg det efter att ha rivit isär kombinerade motorn/sensorn till själva bakluckan och lyckas få den stora kopparfjädern/spiralen att veckla ut sig, bytt ut diverse kablar i tron om att det var glapp i dom och mycket annat...det blev en kurs i hur bakluckan är uppbyggd helt enkelt! Tog ett tag innan man insåg att hela luckan har integrerad centrallås motor och brytare medans shoppingluckan har separat brytare och centrallåsmotor. Jättekul när man står där med testpenna och tycker att allt är frid och fröjd! :) Men nu fungerar det i alla fall fint, kortslöt brytaren till shoppingluckan som lösning då farsan inte använder den ändå :) Välbyggda bilar hur som helst! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.