|
|
|
|---|---|
|
Kanske står i instruktionsboken men kommer inte åt bilen/manualen just nu. Och bilen är e38 750i 1995 | |
|
Hej, Eftersom ingen svarat, får jag väl hjälpa dig att gissa. :-) För ett par år sen gick ett rör sönder och hela systemet tömdes under färd. Det var först när jag skulle göra en skarp sväng, som det höll på att gå överstar, eftersom styrservot och nivåreglering hänger ihop. Jag vill minnas, att jag köpte två liter på Biltema och fyllde på, när jag nödlagat, och att det räckte och blev över. Men det kom ju reparation till sen... Det var en kull-syster till din bil, 750i -95. /Lennart |
|
|
Jag bytte ut atf-oljan i mitt system till pentosin chf 7.1 eftersom en tidigare ägare fått för sig att hälla i röd atf-olja trots att det står pentosin klart och tydligt på en skylt vid locket. Jag sög bara ur den röda oljan i påfyllningsburken med en vaccumsugpump och hällde sedan i den gröna pentosin. Detta går bra eftersom det är separata ledningar som leder oljan till / från hydraldämparna bak. När bilen stått still över natten var behållaren återigen fylld med röd atf som jag sög bort. Tror jag använde sammanlagt 3-4 liter pentosinolja, men då har jag även haft ett läckage i en bromstrycksregulator. Tyckte det blev enklar förändring i bilens styregenskaper, till det bättre, med pentosin. |
|
|
Till våra E38:or gäller nog allmänt CHF 11S. Och jag bjuder fortfarande 2 liter... :) Vad gäller bromtrycksregulator etc, passar jag. Tror inte E38 har nån, men rätta mig gärna! /Lennart |
|
|
Tackar för svaren! Har läcka i en stötdämpare så jag tänkte prova med ersättare för omega 917 och blandningen ska vara 3%. Men jag slog på 1/3 del av burken , så vi får se om det funkar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.