AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.230

Porsche Cayman/Boxster 2014 eller annan sommarbil

St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Hej!

Hur mycket bör man räkna att en sådan bil rasar år 1 och år 2 vid max 1500 mil/år? Ej vinterkörning. Nästan all utrustning. SV-såld.

Försäkring gick på ca 9000:-/år. Räknar man ca 10% förlust per år? Eller ännu mer som 1:a ägare och första året? Porsche är ju rätt specialla när det kommer till andrahandsvärde tycker jag personligen, på gott och ont.

Kan man få någon ytterligare rabatt på någon av dom få obokade lagerbilar som finns i Sverige? Nypris är ju närmare 800 tkr men det känns nästan för mycket för en Cayman/Boxster S samtidigt som priserna verkar ligga där generellt i detta segment. M3, RS4 och C AMG är inte direkt gratis heller, nya.

Kanske läge att hugga modellen innan, med ca 1500-2500 mil på mätaren istället? Vad är "bättre" än det senaste haha? :-)

Tacksam för input!

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ryktet om Porsches goda andrahandsvärde är något överdrivet, och förutom ett par specialmodeller så ligger många Porschar på ca 50% av nybilspriset efter 3 år. En förlust på endast 10% på en fullutrustad Cayman eller Boxster tror jag är en dröm (om du inte lyckas göra en kanondeal på en lager/demobil).

Om du funderar på att kanske klippa en bil av förra generationen så se till att inte provköra den nya. De ny bilarna är bättre på allt, men framförallt har interiören tagit flera stora kliv framåt.

Hade jag varit du hade jag kikat på en 997 911 GTS. För mig är det den ultimata 911:an, och jag tror att den kommer hålla värdet hyfsat bra (trots att övriga 997:or har det ganska tufft nu, sans RS-modellerna).

Oavsett hur bra Boxster och Cayman blivit, speciellt den nya, så är en 911 alltid en 911 :)

St
1.200
Stilren

Acey, du har nog så rätt så i allt du skriver. Framförallt den delen att man bör undvika att testa det senaste om man är osäker haha. Hitintills har jag kört 911 997 GT3 -07 (Gen I?, Cayman S -09 och Boxster Spyder -11. Första och sista bilen var ju något alldeles särskilt minst sagt!

Dock var Spydern manuell, som i sig inte är fel på en sån bil, men jag hade gärna testat med PDK som personer sagt till mig förhöjer körupplevelsen ytterligare. Jag gillar iofs att köra manuell låda men dagens SMG/DKG/PDK lådor är rätt så härliga att leka med. 1M ska dock vara manuell som ett annat exempel. M3 E9X är frågan om, DKG är underbar samtidigt som manuell låda alltid är rätt det med.. :-)

Cayman R -11 eller -12 kanske vore något istället? Men helst så ska bilen vara taklös, eller så taklös som möjligt, typ Spyder eller cabbe.

En Boxster Spyder likt denna Länk för 595' modellår 2011 uttagen 2010 på vintern och 2500 mil känns också rätt dyrt men samtidigt inom ramarna för vad övriga Porschar prissätts? Ca 35% efter snart 3 år.

St
1.200
Stilren

Fel ovan, 575' och sen vet jag iofs inte vad nypris på den bilen var. Räknade nog alldeles för lågt på 800' så den kanske är sjysst prissatt?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Porsche är en Porsche och en 911 är en 911 ;)

Hur ska bilen användas? Vill du ha en cab hade jag köpt en Boxster S i annat fall en 911. Nya Boxstern är ju halva priset mot en ny 911! Jag hade kollat efter begagnade 981 i ditt fall.
St
1.200
Stilren

Den här Länk känns ju billig men saknar all utrustning och PDK samt fel färg för mig. Men prisskillnaden till denna Länk blir ganska drastisk samtidigt. Länk denna ligger mitt i men saknar Chrono tror jag och har gått över 2500 mil på kort tid.

Nej jag hittar inga bra 981or just nu
St
1.200
Stilren

Länk
Den röda känns väldigt snik. Porsches extrautrustning kostar väldigt mycket, kolla på deras hemsida. För några år sedan köpte jag en svensksåld 2007 års Cayman S privat som var knappt 1.5 år gammal. Första ägaren hade köpt den för 550-600" (lagerbil). Han förlorade nästan 200" på den tiden.. Men det är en underbar bil :)
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
heltsonika: Att 991 är dubbelt så dyr som Boxster var väl att ta i. Boxster S med 315 hk kostar 591´ i grundpris, 991 med 350 hk 879´. Det innebär att 991 är knappt 50% dyrare, men också starkare... ;-)

Att Boxster eller Cayman är en roligare bil per krona råder det inget tvivel om...

Håller heller inte riktigt med acey om att Porsche generellt sjunker 50% i värde de första tre åren, skulle vara Cayenne då. Skulle jag vilja påstå att de generellt tar 4-5 år innan de närmar sig halva nypriset. Just nu ligger runt åtta år gamla 997:or runt 30-40% av nypris, väldigt bra jämför med det mesta...

MVH Christofer
Jag köpte min 997 S Gen II PDK när den var exakt två år gammal och betalade 60% av nypriset. Man får räkna med att en nyare Porsche (981/997) kostar ca 100' om året i värminskning tyvärr.
Det många missar på när man räknar andrahandsvärde är kronor. Visst håller Porsche sig procentuellt sig bra. Men det blir väääldigt många kronor. Porsches goda andrahandsvärde är förbi. Undantaget 993.
Jag har tappat ca: 20% på min 997 Turbo på drygt 1.5 år. Dock älskar jag den ändå och det är magiskt att köra den. Varje gång. Har aldrig tidigare haft en bil som denna. Normalt sett tröttnar jag på bil efter 6 månader.
Vill man ha en prisvärd Porsche så är det Cayman som gäller. För mig var det 911 som gällde. Av två anledningar. En 911 är en 911 samt att den har baksäte.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
crille82: Visst, du har rätt. Jag jämförde en S med en S för att göra det lite mer rättvist ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.