|
|
|
|---|---|
|
Köpte för 1 månad sedan en då på dagen 3 år gammal bil som gått 1.500 mil. Fick 12 månaders begagnatgaranti (nybilsgarantin gick ut på 3-årsdagen). I garantivillkoren står att läsa följande (enbart relevanta delar av villkoren): Garantins omfattning: Plötsligt uppkomna elektriska och mekanìska fel på bilens samtliga elektriska och mekaniska komponenter, med begränsningar enligt nedan, och ersätter kostnad för reparation/utbyte inklusive delar enligt här angìvna villkor. Garanti omfattar inte: Komponenter, som omfattas av rutinmässigt innehåll, i fabrikantens serviceanvisningar eller byts p.g.a. normal förslitning t.ex. drivremmar, tändkablar, torkarblad, friktionsbelägg för broms, lampor och ljuskällor såsom xenonljus, glödlampor, diodbelysning m.m. Det hänt är att minst en av mina främre bromsskivor blivit skev, vilket gör att det vibrerar av bara tusen när jag bromsar. Felet fanns inte dr vid köpet utan har uppkommit då skivorna har gått varma vid s.k. inspirerad körning ;-)- Hade det varit bromsbeläggen hade det varit solklart - de täcks inte in av garantin då de uttryckligen är undantagna. Men vad med skivorna? Ingen kan väl rimligen påstå att det är naturligt att byta skivor efter 1.700 mil? Någon som har tips på hur man kan gå vidare om garantigivaren/säljarföretaget trilskas? Kan man få något oberoende utlåtande. Till saken hör att många andra av dessa begagnatgarantier uttryckligen undantar också bromsskivor, men det gör alltså inte den här. Det innebär att säljaren bara hänvisar till den generella klausulen om att allt som kan antas vara slitdelar inte omfattas. | |
|
Försök och se vad du får för svar. Det kan vara så att bromskivorna inte ingår i garantin men att företaget som sålt bilen byter dem ändå. Du kanske inte ska prata för högt om inspirerad körning - även om en bromsskivor normalt ska hålla för att gå rejält varma. E |
|
| Det är inte ett plötsligt uppkommet fel...så jag tror inte att det kommer gå, men lycka till i alla fall. | |
|
Jag köpte en begagnad BMW för några år sedan och bytte skeva skivor på beggarantin utan problem. ÅF i fråga var BMW Mölndal. /m Mina bilar: Länk |
|
|
Ja, fast här erkänner ju TS att bromsskivorna blivit varma vid inspirerande körning - dvs sannolikt inte körning på motorväg i hastigheter på ca 10km/h över högsta tillåtna... Utan körningen bestod i improviserad rallyfärd på kurvig landsväg med skarpa kurvor, mjuka kurvor, långa fina raksträckor - hoppsan där är en bil som åker ut på vägen, jag måste tvärbromsa. Eller? :) Det här hände mig också en gång på en 535i - jag skulle inte komma på idén att gnälla om dålig kvalitet eller för en sådan sak. Det kostar att leka med bilen, så är det bara. |
|
| För att förtydliga. Jag gnäller varken på bilen eller försäljaren. Undersöker bara möjligheterna till en - för mig - bra lösning på det uppkomna problemet. Hur mycket man betonar den inspirerande körningen vid dialogen är ju en styrparameter..... | |
| En till sak. Bilen ifråga är en Nissan GT-R. Hr tidigare kört precis lika inspirerat med E46 M3 och E61 M5 utan problem. | |
|
I texten rörande "undantagen" finns det dock en liten parameter som gör att de kan tjura - förkortningen "t.ex.". Det är ju också en fråga om hur slitna skivorna är - är de nere på "min-tjockleken" är det ju en förslitningsfråga. Är de å andra sidan nästan nya, är det en annan femma... Du har ju inget att förlora på att försöka få dem på garantin! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.