AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.008

E60, knakar i framvagn vid körning över vägbula m.m

sc
217
scalare
325 coupé -07
Hej. Har en e60 touring som knakar / knäpper när man kör över en vägbula, eller en trottoarkant m.m.

Finns det något känt fel? Har försökt kikat och brytit i leder, men inte hittat något problem...
Har själv ett liknande problem med min E39 540 som jag håller på bli fullständigt galen på. Dock så kan min knaka / knäppa lite även när jag kört rakt fram i låg hastighet, utan att svänga.

Problemet är att det bara händer ibland och att det väl är relativt lindrigt. Inbillar mig att det sällan eller aldrig händern är bilen är helt kall???

T.o.m. haft den hos Bil&Motorteknik förra året, Perre följde med på en provtur, men då lät det ingenting. ;-)

Googlat en del: Verkar kunna bero på många olika saker, tex:

- Drivknut
- Hjullager
- Fjäderben/fjäderbenslager
- Krängningshämmarstag eller liknande (knappast troligt i mitt fall men man vet aldrig).

Jag får nog skapa min egen tråd då jag har en E39a.
sc
217
scalare
325 coupé -07
Min låter alltid, och är inte beroende av temperatur iaf.
Knakar nå förjävligt :S

Besiktningsmannen ville klaga, men dom hittade inte vad som var fel, så blev ingen 2a där inte..
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Har du kollat fjäderbenslagret? Prova att öppna huven och vrida på ratten med fulla utslag åt båda håll. Rör sig lagret hackigt så är det nog slut och kan vara orsaken.

Magnus

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Försöker inte kapa tråden men jag är högintresserad.

Ett taskigt fjäderbenslager kan ge ifrån sig konstiga ljud även när man bara kyrpkör rakt fram?

Fjäderbenslager sitter väl runt om se det måste inte vara från just framvagnen?

Det är så frustrerande svårt att lokalisera var mitt ljud kommer ifrån så jag blir galen. Vore på sätt och vis bra om det var detta.

Här något extremt fall jag hittade på youtube. ;-)
Länk
An
1
And3rs
530D E61 -04
Hej jag har nyligen köpt en e61 och min låter lika dant och det var stabiliserings stags armen till krängnings hämmaren som är slut.
Hej jag har nyligen köpt en e61 och min låter likadant och det var stabiliseringsstagsarmen till krängningshämmaren som är slut.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Speedlover: är med största sannolikhet enligt min uppfattning din "wishbone" på vänstra eller högra sidan.
Finns 2 kvalitéer att köpa , originalet och sedan en "heavy duty".
Originalet funkar bra Dock.
Max 1000kr på Schmiedmann .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.