|
|
|
|---|---|
|
Har Stjärneker 44 ( Länk ) på min E46 316 ti compact med 235/45/17 både bak och fram Tycker det blir allt för spårkänsligt och det känns som min lilla bil ger sig ut på egna äventyr om vägen inte är annat än helt nylagd asfalt. Märker man stor skillnad om man går ner på 225/45 eller kan man gå ner mot 215/50 tex. Funkar en 215-bredd på 8 tums fälg eller blir det för smalt? När jag har originalalufälgarna, 15 tums med vintersulor 195/65/15, är den inte spårkänslig för 5 öre | |
|
Orginaldimensionen är 225/45/17 de övriga dimensionerna (235, 215) ger fel rullomkrets. (225/45/17 är dessutom en väldigt vanlig och därmed billig dimension) För att bibehålla rullomkretsen kan du köra 205/50/17, men det är en betydligt mindre vanlig och mkt dyrare dimension, som dessutom blri lite väl smal på en 8 tums fälg. Vad har du för däck idag? Kan mkt väl bero på dom att det spårar. Har du dåliga/billiga däck skulle jag i första hand byta till bra däck i rätt dimension (225/45), välj med fördel t.ex. Conti eller Michelin eller iaf. ett mellanpris däck typ Hannkook, BFGoodrich eller dylikt. /Jonas |
|
| Tack för svaret Jonas. Har Conti Sport Contact fram men de är nere på 3 mm nu. Ska kolla vad som finns i 225/45/17 här i närområdet | |
| Dålig toe fram kan även resultera i spårkänslighet. hjulinställning kan troligtvis lösa sånt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.