AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.019

Obalans(?) 520 Touring -99

Får besvärande känning av vad som verkar vara obalans från bakvagnen när jag närmar mig 90-100 km. Inte märkbart vid t ex 70 km. Slagen från bakvagnen ökar sedan efterhand som hastigheten ökar. Och över 120 så känns det som om bakvagnen skall skaka sönder. Det är INTE obalans i däck/hjul. Några som har upplevt detta eller har förslag till åtgärd?
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Välkommen till forumet, provat med andra hjul för att utesluta fel på däcken?.

628csi
Tack. Skiftade fram (ingen obalans i framvagnen) och bak men problemet kvarstår. Har läst en mängd inlägg på forumet, allt från baklucka till att det inte hjälper att byta "allt". Verkar vara ett vanligt problem.......
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Vad är det för däck du kör på?
Billiga däck kan ge alla möjliga lustiga saker på E39.
Testa om slagen känns mer om du har ett par personer i baksätet. Min E39 blev knappt körbar med folk där bak när bakvagnsbussningarna var helt slut.

Är det i bakänden på en touring så bör du kolla bussningarna då detta är ett mycket vanligt problem på dessa.
Det är inte dåliga däck (Goodyear) och det är snarare så att problemet blir mindre med tung last bak t ex om jag lastar 300 kg betong (i säck) så märks det mindre. Bussningarna är dessutom bytta även om det är några år sedan, men bilen är inte mycket körd sista åren. Det finns förövrigt ingen nivåreglering på bilen.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
När min bil skakade i 120 så fladdrade solskydden hej vilt, detta var pga orunda fälgar och jag fick lämna in 2st på riktning. Efter det blev det mycket bättre.
Detta var 18" fälgar som hade varit 0 balanserade i maskin men ändå vibrerade som fan. Man såg tom i balanserings maskinen hur däcken rörde sig nån millimeter i höjdled..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.