|
|
|
|---|---|
|
Hej som rubriken lyder så vill min far köpa sig en Saab. Vi har tittat på 2 bilar han fasnat för. Nr 1: Länk På denna bilen finns något vector aktiv paket och annat och verkar vara prisvärd, när man värderar den på bilpriser. Vad ska man tänka på vid köpa av dessa modeller ? Nr2 : Länk Denna bilen verkar vara lite för högt prisat enligt bilpriser.se värdering=43-50k för denna via privatperson. Finns det någon Saab expert här behöver alla tips o råd angående dessa modeller och bilar. Alla svar tas emot tacksam. BMW = BRING ME WOMEN | |
|
Expert är att ta i, men lite kan man väl... På plussidan: - Pris/prestanda. - SC bästa valet, störst målgrupp - Motorerna har få barnsjukdomar i nya generationen - Finns gott om delar, "alla" kan skruva Saab. Delar motorer med Opel - Kul att köra, lätt att trimma. Osäker på om det sitter T7 eller T8 i 2008:orna, men motorstyrningsprogramvara går att ladda ner på nätet om man vill. För åtminstone T7 finns det mkt duktiga optimerare som tar runt 1500:- för en mappning ifall pappsen vill ha lite mer flås. - Automaten håller generellt bra, många byter oljan själv i dem (slangmetoden). - Vettig lastförmåga, ngt mindre än V50 (men snyggare :) Nackdelar: - Vill ha sina 0,8/milen eller mer på E85. - vissa reservdelar på de nyaste modellerna kan vara svåra att få tag på. Exv lyktor. Bör inte gälla 2008 dock. - Byggkvaliteten är en bit kvar till tyskarna, ngt lägre än Volvo. Knirr och gnek finns. - Vissa delar är dyra, såsom turbo, tändkasetten etc. Mina tips: - Hitta en så välutrustad bil som möjligt. Skinn är nästan måste, i övrigt finns det miljoners tillbehör, men de är "gratis" som begagnade :) - Bägge är fullservade, men kolla exv. turbobyte om gjort, vissa slitdelar håller inte mycket längre än 20k mil... - chassiekomponenter såsom dämpare och fjädrar är trist att byta direkt efter köp, kolla efter vibrationer både i ratt vid stillastående i D-läge (bromsa) samt under färd. Precis som för BMW kostar storbussningarna i bakvagnen en peng. Lyssna efter klonk/knarr på ojämn väg. - jag hade satsat på en Aero, mest för att de inte kostar mycket mer men är välutrustade i grunden och roliga att köra. Gärna 4WD, tror den kommer hålla värdet bra ett tag till. Glöm inte att fråga på Saab turbo club of Sweden, där hittar du de riktiga märkesnördarna som har järnkoll på "allt"! Lycka till! |
|
|
Tack så mycket för tipsen har jag lite att utgå från. Tar gärna emot fler tips om någon känner sig manad. Vilken av dessa bilar hade nu valt utifrån det man vet om dem ? Dessa paketen som finns till Saab har jag ingen aning om ? Behöver verkligen alla råd! BMW = BRING ME WOMEN |
|
| Jag personligen skulle inte köpa en så pass ny Saab med över 20k mil på mätaren, tror den kan bli oerhört svårsåld sen när du ledsnar. Vector paketet är väl det som kan vara hyfsat eftertraktat, alternativt en Aero. Utan nån utrustning så sållas dom bort bland de få spekulanter som finns på dessa bilar.. | |
|
Min far är född -56 så han kommer nog ha bilen i 5 år eller mer då han inte bryr sig om att byta ofta. Köper man för 55 nu är han nog nöjd om han får 10k om 5-6 år för den liksom !!! Hans förra bil hade han i 14 år så som sagt byterchan inte ofta precis!!! Än bra o relativt ny bil för runt 50 tusen får man ju vara nöjd med som rullat ca 20.000 mil . Vad mer ska man tänka på vid just köpa av denna modell ? BMW = BRING ME WOMEN |
|
| Helt sjukt vad Saab har börjat kännas som en bil som inte finns. Iofs sant, men det smittar verkligen på de beggade. Säkert ett kanonköp, men nja. | |
|
Här hittar du alla utrustningspaket med mera, årsmodell för årsmodell: Länk Det är en säker bil, bra på vintern och med bra flås för kaffepengar. För 60 loppor får far möjligen en 00:ans 320T Leifi edition med rost och Örebrovariant på milmätaren, så sett till "Bang for the buck" hittar han ingen bättre bil :-) |
|
| Var visst för 9-5, men här finns det för 9-3 så att ni får en hum om skillnaderna mellan utr. paketen: Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.