AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.739

Bilsemester Italien Venedig

Sida 1 av 2
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Hej,

bokade precis ett par hotellnätter i Venedig och undrar om någon här har tips på vad man bäst gör av bilen under vistelsen?

Vad är säkert? Var parkerade ni? Hur tar man sig till och från? Vad kostar det? Etc.

Tack på förhand!

//P
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Funderar också på att svänga förbi i sommar.

Du ska parkera på fastlandet, då det är rena rånet på "ön" och man måste oftast lämna nycklarna i bilen, så de kan få plats med så många bilar så möjligt. Inget jag litar så mycket på..

Här kan du parkera för €10 / dag, vilket är billigt i Venedig: Länk
St
1.200
Stilren

Tack Sim! Min italienska är inte något vidare: Är det övervakat med CCTV, larm, entré och utgångsbommar etc?

Bra kommunikationer till ön? Läste att det kan vara bra att ta tåg/färja då bron över är kaos under vissa tidpunkter på dygnet.

//P
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Klicka på sista bilden. Närmare än så kan man knappast begära.

"Parkeringen Meda Venice ligger i Mestre, Viale Ancona 2 (hörnet av Via Torino).
Vi är under Laguna Palace Hotel, nära till busshållplatsen till Venedig.
Kom och besök oss, och anförtro din bil: Vi erbjuder trygghet och flexibilitet till överkomliga priser."
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det verkar fint, med bommar osv. Jag hade parkerat där (baserat på bilderna av garaget) - och jag är petig! ;)

Det ligger et stenkast från tågstationen, så du kan ta tåget ut til ön.
En annan bra sak är att köra runt till Lido di Jesolo som är halvön srax sydost om venedig. Massor av billiga hotel med parkering och sedan skyttelbåtar till Venedig därifrån

Mycket tyskar brukar bo där så det är bra hotel med bra mat

Glöm inte att stanna till på Murano och handla kristallglas
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Bilar du ner från Sverige, åk ner över denna: Länk

St
1.200
Stilren

Tack för tipsen!

Oh, Jörgen det där såg ju rätt häftigt ut.... Planen är eller vad som är bokat är

6 juli Köln ->
7 juli F1 Nurburgring -> övernattning München sön/mån
8 juli Venedig
11 juli dra vidare österut mot Kroatien

Då om jag inte är helt ute och cyklar kan man försöka åka från München genom bergspasset ner till Venedig på morgonen den 8 juli och vara framme någon gång på eftermiddagen, realistiskt? :-)
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Eller så tar du världens bästa "driving road" enligt Top Gear!
Länk
Karta: Länk

Jag håller på och försöker lobba in den vägen i våran roadtrip till Italien i sommar. :-)

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Det finns mycket trevliga vägar genom alperna, jag erkänner. AVIS. Älskar ju köra bil.
Bästa är att jag fått min tjej med på det också. Så vi har gjort lite tripper. Över 1000 mil i USA på 6v. och en massa Europa tripper.
Senast i sommras körde vi från München där jag köpt bil, och sedan ner i Italien två veckor, och sedan upp genom moseldalen.

och visst hinner du köra München-Vendig, står du på gör man det på 5-6h. Men dessa vägar vill man njuta av, så lägg på lite tid :)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Kör själv över Stelviopasset första veckan i Augusti. ;) Det skrivs dock om mycket trafik över det passet. Speciellt mycket hojar som kör så det ryker.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag körde Stelvio till Davos förra året veckan efter midsommar. Fantastiskt, men hårnålarna är extremt tighta i Stelviopasset och där var enormt mycket trafik så man kan inte leka speciellt mycket. Massor av Cyklister, rätt mycket motorcyklar och en del bilar.

Mellan Maranello och Pisa var det galet vackert också, testa gärna det om ni skall åka i Italien.

/DJ
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
När jag "svängde inom" Venedig 2009 hade jag också hört en massa om hur svårt det var att komma nära stan med bil.
Stannade till vid en turistinformation en bit innan och förhörde mig om detta och de italienskorna tittade på mig som om det stod en marsian framför dem.
"Inga miljödekaler behövs och följ bara vägen till centrum" var deras råd.

Så vi åkte över "Via Liberta" SS11 till "ön" och mittemot "Coop Venezia Pl. Roma" fanns ett parkeringshus, svängde in i detta och fann en parkering direkt, betalade för några timmar och hade sedan en härlig eftermiddag i Venedig.

Därefter styrde vi nosen mot München där vi landade framåt senkvällen...

Så om det fortfarande är samma upplägg där så kan jag inte annat än rekommendera att åka så nära stan som möjligt.
St
1.200
Stilren

Tack för alla tips!

Vi ska ta någon av dessa häftiga vägar genom bergen när vi lämnar München och åker mot Venedig.

Några andra favoriter och tips på sol&bad/måste-se-platser i "norra" och "nordöstra" Italien. Vi åker nämligen vidare till Kroatien så vi har inte allt för mycket tid att sticka väster- eller söderut från Venedig.

Hittade hotell billigt i alla fall, 3 nätter för 1700 kr, 3 eller 4 stjärnigt precis vid Piazza San Marco(?) inkl frukost och lämnar nog bilen där det känns säkrast och inte alltför dyrt. Tror ni man bör boka parkering redan nu? Kanske lika bra när man ändå vet att man kommer vara där och då så att säga...

Tips att är att boka hotell redan nu för varje vecka höjs priserna med 5-20% känns det som :-)

St
1.200
Stilren

Tack för alla bra tips tidigare! Garaget va toppen, dock lite segt att behöva ta bussen och båt till östra sidan av Venedig mitt i natten men det gick bra. 33 euro för 3 dagar vill jag minnas att det kostade.

Tack för tipset om Grossglockner, rejält häftigt bergspass att ta sig igenom istället för att bara plöja motorvägen i ett.

På tal om det och Stelvio som jag försökte få med men tyvärr inte lyckades pricka i somras så läste jag denna tråden nyss. Rätt härlig bilträff!

Länk
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej

Vi körde in i stan över första bron och tog San Marco garaget. kostade 50 euro för 2 dygn. Strax brevid gick båtbussen bekvämt genom Grand Canale till vårt hotell vid 3e sista hållplatsen. Busenkelt :)
Var beredd på att ha lite packning i typ kabinväskor som man tar med från bilen...
St
1.200
Stilren

I hear you och håller med, vi tömde hela bilen på rubbet i Mestre och behövde bära på skiten sen............. Ha ryggsäck och kabinväska max om du ska till Venedig =)
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
kan väl tillägga att jag hade inga som helst problem att lämna bilen i ett bevakat garage och ge dem nyckeln. Jag hade nog aldrig orkat parkera längre bort än så med 3 ungdomar/barn i bilen, vilket gnäll det hade blivit...
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Kul du gillade Grossglockner, vyerna är nice. Själv drog jag bla Norge i sommar, kan rekomenderas också. Trollstigen mm :)
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Den här tråden väcker härliga minnen. 2009 åkte vi över Grossglockner på vägen ner till Italien. På hemvägen skulle vi åka från San Remo till Basel. Då åkte vi över Turin, rakt västerut och sedan över Val-d'Isere, Courmayeur, genom Mont Blanc tunneln och vidare till Chamonix. Där ifrån vidare till Schweiz. Vill man se stora vyer och uppleva häftiga serpentinvägar ska man åka vägen förbi Val-d'Isere. Strax söder om byn passerar man en höjd på 2740 meter. Där finns en skylt som sa att det är den högsta vägen i Europa. Om det stämmer vet jag inte. Men kallt var det. Vi hade 25 grader varmt i San Remo på morgonen och mitt på dagen var det 4 grader på den höjden. Brrr. Det var inte samma standard som Grossglockner men kan man stå ut med lite smalare väg och bristfälliga räcken var det betydligt mindre trafik och minst lika vackra vyer. Att åka genom Mont Blanc tunneln var också en upplevelse. Tänk att ha över 2500 meter berg över huvudet! På norra sidan var kilometerlånga köer med bilar som skulle söderut. Det är nog inte den vägen man ska välja på det hållet.

"BMW six appeal"
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Den vägen över Val d´isere lät spännande! Den kanske man ska prova nästa gång.
Nu åkte vi en del av alpstrasse och genom Fernpass och sedan vidare mot Brennerpasset...vi åkte samma väg både ner och hem. Men det är ju kul att variera sig:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.