|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag skulle börjat med att kolla tändspolarna och därefter slagit i en flaska RedLine Oil SI-1 i tanken för att rensa ev. igensatta insprutare - ger de inte rätt sprutbild kan motorn gå dåligt på lägre varv. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Möjligt att fransoserna lyckats få till motorupphängning och balansaxlar bra. Men en fyras vibrationer ökar markant med varvtal och motorvolym. Min m54 kan man inte känna vilket varvtal den har. Man måste lyssna eller titta på varvräknaren. Detta tycker jag är största skillnaden mot tidigare bilar jag haft, silkeslen motorgång. Så jag gissar som tidigare talare att någonting är galet om det vibrerar mer än i en renault med fyra. | |
| Fråga bilen om alla cylindrar går som de ska. "Roughness" har jag för mig det står i menyn när man kopplar upp sig med datorn. Styrdonet delar in vevaxeln i tårtbitar som motsvarar cylindrarnas arbetstakter och mäter tiden det tar för vevaxeln att snurra 1/3 varv över 2 varv för varje cylinder. På så vis vet styrdonet om varje cylinder ger lika mycket arbete eller ej. Att denna mätning är möjlig beror som tidgare förklarats på att motorvarvtalet inte är konstant, särskilt på tomgång. | |
| Inga felkoder som helst , har kollat upp med live data med alla cylindrar jobbar som det skall etc... det nämndes tändspolar dom är också ok bilen går som ett spjut när man kör inga konstigheter där reagerar omedelbart vid gas på drag ,bilen är uppdaterad med mjukvaran med, det enda jag kan tänka mig är att ac kompressorn som spökar... på n52 går alla på en multi rem gemfört med m54 som har en separat rem till ac kompressorn | |
| Och värden för rough running? | |
| vet inte riktigt vad du menar med rough running men när man kollade på live data var alla värden inom ramen tex tändning , bränsle luft blandning temperatur etc... | |
| Kan svänghjulet pajat? Antar att det sitter dubbelmassesvänghjul på. | |
| teorin att allt snurrar på samma rem och allt tar kraft ac kompressor generator vibrations dämparen etc fortplantar sig i vibrationer tror jag.... | |
|
Det finns en skärm med livedata som visar hur jämn förbränningen är mellan cylindrarna. Den pekar direkt ut om någon cylinder underpresterar. Jag har inte kollat det på N5x men den funktionen finns på M5x och eftersom den krävs för OBD (detektion av utebliven förbränning=>bränsleavstänging) av miljöskäl lär den finnas på N5x oxkså. Den visar alltså en stapel för varje cylinder som man vill ska vara så låg som möjligt. Ger en cylinder mindre effekt visar den högre värde och vid nån viss gräns blir den röd. Tänder den inte alls är den typ hela skalan ut. Vibrerar det bara på tomgång?? |
|
| Ja enbart på tomgång annars går den som en raket! har lagt märket till att när jag trycker ac flingan av så jobbar den på högre varvtal och mjukare så fort ac flingan är på dippar tomgången och vibrationerna kommer. det finns inga felkoder på ac systemet heller , men la märke till att ac kompressorn jobbar endast till 80 procent. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.