AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.622

oroliga bmw motorer

Sida 1 av 2
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Åkte i en Renault megane 1,6 2005 som min vän har precis köpt när bilen jobbar på tomgång vet man inte om motorn är i gång ! mjukt fint, , när man sitter i min n52 6 cylindrig känns det i hela chassit skakar som man siter i en båt, Vad har hänt med bmw motorer dom känns så oroliga.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kanske har något att göra med att små lätta motorer både utövar mindre krafter i upphängningenc/chassiet (just för att de är små och lätta) och att de också är mjukare upphängda i karossen (för att de är små lätta och svaga och inte måste hållas i lika hårt)?

Mjuka motorupphängningar känner man av i många (små?)bilar, genom att det smäller till nåt alldeles om man släpper gasen-gasar-släpper-gasar, eftersom upphängningen är "lös och sladdrig".

Dessutom har en del fyrcylindriga motorer balansaxlar och då återstår bara vibrationerna från förbränningscyklerna, som då är små enl. resonemanget ovan.
Min gamla M54 upplevde jag hur mjuk, tystoch vibrationsfri som helst på tomgång.

N52 har jag ingen erfarenhet av alls men jag blir något överraskad över dina erfarenheter.

Men visst, en riktigt liten motor med bra motorupphängning bör ju kunna isoleras ganska effektivt, skillnad i hk mellan motorerna ca 100hk?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Jag upplever M52 och M62 mjukare än N52, men med det sagt så upplever jag inte heller N52 som någon katastrof i jämförelse, och jag kör dessa bilar dagligen. Kanske är det något fel på din 530?
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Har själv haft en m54 den jobbade betydligt mjukare, har kört en del mercedes v6 med dom jobbar också lugnt och fint på tomgång, jag jobbar inom branschen med just bmw tror inte att det är något fel på min motor : ) men en sex cylindrig bil skall i regel jobba lugnare än en fyra cylindrig har flera kunder som just klagar på detta men man kan ju inte säga att det är dom har rätt.......
ma
7.450
marin849
Hur mjukt den går på tomgång hänger förstås också ihop med hur effektiv den är. Högre kompression och optimal tändtidpunkt gör att den går hårdare på tomgång (liksom direktinsprutning) eftersom momentkurvan för varje arbetstakt får en högre topp.

Du får helt enkelt säga att det beror på att BMW har optimerat tomgången så att motorn går in i ett särskilt effektivt tomgångsläge när man har friläge i och kopplingen uppsläppt, att motorn har högre kompression och optimal tändning, att det är därför deras sexor inte drar mer än en "vanlig" bil, att en rak sexa är naturligt balanserad och saknar balansaxlar vilket gör att den går fantastiskt på högre varv, att den är fast upphängd i chassit dels för att det kraftiga momentet behöver tas upp men även för att det krävs för att få den där "tajta BMW-känslan i drivlinan som du säkert känner av varje gång du kör din BMW". ;)

ma
7.450
marin849
Jag menar, att en amerikanare går mjukt på tomgång KAN ju hänga ihop med den smått totala avsaknade av kompression och att hälften av förbränningen sker i grenröret. ;)
Men så luktar det sot och oförbränt bränsle också och det är inte 1 liter i timmen på tomgång, som på N52...
Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Jag tycker min tuffar på väldigt snällt och tyst... Det man hör är lite vinande från remmarna om man inte står bakom o lyssnar på mullret... Dock när en tändspole gett sig så gick den riktigt dåligt...

Even alcohol can bend the room...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En rak sexa från BMW är helt utbalanserad mht förbränningscyklerna från de olika cylindrarna, så den skall inte vibrera märkbart ens vid tomgång.

Spontant skulle jag misstänka att de är något knas på t ex en tändspole (vilket är väldigt vanligt på de motorerna!) eller motorupphängningen...

Hur långt har bilen gått och hur ser stiften ut?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
Det som är utbalanserat i en rak sexa är de olika massorna som rör sig i motorn.
Momentet på vevaxeln "pulserar" fortfarande över de olika cylindrarnas förbränningscykler som på alla motorer oavsett cylinderantal.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
En frisk M54:a (gäller även M52 och M52TU) (i alla fall i E39-chassie) ska inte kännas att den är i gång med stillanstående bil på tomgång.

Det är ovanligt att hitta dom men det går :)

marin849
En annan sak är tomgångsvarvet. Det går att justera i steg om 10 rpm och det kan göra stor skillnad då det finns olika resonanser i bilen!
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
När en tändspole är kass känns det direkt, inte den känslan utan mer vibrationer i tex chassit stolen etc... grov som en båt som skakar till om förstår känslan. visa bilar är i gång så att man knappt känner det.
ma
7.450
marin849
Prova att ge ytterst lite gas o se om det försvinner. Då hjälper det att ändra tomgångsvarvet.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Min har jag höjt tomgången med 50 rpm,men tycker att vibrationerna har blivit mer hög frekventa. På tal om motor starka bilar åkte i min väns ny inköpta mercedes s65 amg v12 med dubbla turbo 1000 nm 612 hk den känner man inte att den är i gång på tomgång. sen andra sidan 12 cylindrar ......
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Vad är det här för snack? Min M52 som gått 23.000 mil känns ingenting.
Stänger jag av AC:n så går den ner mot 500-600 rpm och den är som avstängd...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
marin849, impulserna från förbränningen i varje enskild cylinder måste väl ändå vara i det närmaste försumbara om motorn är frisk, särskilt vid så låg last som tomgång! Dessa impulser skall ju tas upp av vevaxeln och dess lagring och därmed borde dessa krafter fördelas jämt över vevaxelns längd.

I mina ögon är det troligen något knas som ligger bakom vibrationerna som jag skrev tidigare.

Mvh
Johan B

ma
7.450
marin849
Förbränningen är den primära vibrationen. Lägger man handen på motorn är det den man känner.
Vevaxeln ökar/minskar hela tiden i hastighet. Styrdonet använder detta för att mäta arbetet som varje cylinder tillför och kan då peka ut en cylinder med.t.ex. lägre kompression.

På tomgång är momentet inte som lägst eftersom t.ex
generatorn belastar med mer moment vid lägre varv för attbfå ut sin effekt. Och är ACn på är det plötsligt väldigt mycket moment som krävs för att få tillräcklig kyleffekt vid det låga varvtalet!

Att varvtalet är så pass lågt innebär också längre tid mellan varje "knuff" på vevaxeln eftersom förbränningen sker med ungefär samma hastighet (dvs knufflängden är ungefär samma) trots att vevaxeln snurrar sakta vilket i sig innebär att varje knuff måste upp i styrka för att det genomsnittliga momentet över ett varv ska räcka. Vid 6000rpm blir det tvärtom, och vid rejält övervarv skulle kolven så att säga "köra ifrån" tryckökningen i cylindern och inget moment genereras.

En förbränning har en kraftig topp under en begränsad tid och tändtidpunkten handlar om att placera den på rätt ställe.

Säger man åt en frisk motor att lägga sig på 300rpm kommer den att skaka ordentligt enl. resonemanget ovan, även om man förskjuter tändtidpunkten så att det inte knackar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
marin849, du har säkert rätt men jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att BMW lägger tomgångsvarvet så lågt att motorn vibrerar.

Ett sådant "skönhetsfel" i motorgången skulle ju skämma ut BMW som i nästan allas ögon utgör måttstocken för hur motorgången skall vara. Och just tomgångsgången är en av de mest påtagliga indikationerna på hur bra motorn går enligt de flesta som kör en bil...

Den största skillnaden mellan N54 och t ex. M54 är väl valvetronic-ventilerna och de lär inte påverka tomgångsvarvet negativt, snarare tvärtom mht att de skall kunna optimera motorgången. Kompressionen i motorn är ju ungefär samma som i M52tu/M54 och de motorerna går silkeslent på tomgång om de är friska.

Mvh
Johan B

ma
7.450
marin849
Nja, det är ju en kompromiss förstås. Jag menade bara att det ÄR förbränningen som är primär källa till vibration på tomgång och man kommer aldrig ifrån att det blir värre vid lägre varv. Sen är det svänghjul, motorupphängning, karossens och särskilt avgassystemets egenresonanser etc som avgör totalresultatet.
Det ska förresten sitta vibrationsdämpare på avgassystemet, den kanske har ramlat av... :)
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
marin849 Nja, det är ju en kompromiss förstås. Jag menade bara att det ÄR förbränningen som är primär källa till vibration på tomgång och man kommer aldrig ifrån att det blir värre vid lägre varv. Sen är det svänghjul, motorupphängning, karossens och särskilt avgassystemets egenresonanser etc som avgör totalresultatet.
Det ska förresten sitta vibrationsdämpare på avgassystemet, den kanske har ramlat av... :)

Detta argumentet köper jag!!! har kollat alla upphängningar allt ser ok ut men som marin849 beskriver så börjar det smått i motorn och fortlöper sedan .....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.