AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.673

Avlastningsventil M5 3,8

Sida 1 av 2
bi
43
bimmermarcus
M5 Islandsgrön -93
Jag va på besiktningen här om dagen och fick nerslag på att avlastningsventilen läckte.

Länk

Del nummer 6 på skissen

Är den till för att justera nivåregleringen eller vad är den till för?

Går det att byta packningar i den eller måste man köpa en ny? Bilen har stått i garage i 3 år så antar att de är därför den läcker.

Hejsan Marcus,

Har för mig att dessa har med trycket i bromssystemet att göra...? När man bromsar så påverkas "sving-armen" och då skall ventilen justera ut trycket i bromssystemet. Kolla om det är bromsrör som går in i denna...

Om dessa är rostiga så behöver de ju bytas. Men eftersom det är en M5 3,8 så är den sommarkörd eller? Då kanske det bara behöver dras åt?

Mvh Tobias
bi
43
bimmermarcus
M5 Islandsgrön -93
Ok.. De är nog så de är. Den har stått i garage i 3 år så misstänker att dd är nån packning som gett upp. Har letat efter packningar men har inte hittat några.
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Ventilen har inget med bromssystemet att göra. Den är endast för nivåregleringen och inget annat. Med den så ställer du in höjden på bakvagnen, enklast är att lossa på krängningshämmaren. Är dock en liten procedur att ställa in höjden, sen har du även en givare på höger ramben som ska justeras efter att höjden har ställts in, den givaren varnar för överlast eller att bakvagnen är för låg.

Mvh
bi
43
bimmermarcus
M5 Islandsgrön -93
Vad är de för olja som läcker ur den då? Vart fyller jag på?
Aha, intressant! Såg precis ut som en bromsvåg på skissen :)

Finns den bara på bilar med EDC dämparna?

Mvh Tobias
bi
43
bimmermarcus
M5 Islandsgrön -93
Sitter EDC på min, inte Nurbergring kitet dock.
zcooter
Alla e34 M5 har EDC från fabrik.
bi
43
bimmermarcus
M5 Islandsgrön -93
Inte 3,6orna. Har för mig att de vart standard 92 eller 93 och sen ställbara som standard från 95.
zcooter
Nå väl, det är säkert rätt. Nürburgring fahrwerkspaket kostade en slant exta iaf. Det finns fåtal 3.8 utan detta paket men har endå EDC runt om monterat
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Det är samma behållare för servo och dämpare den stora runda burken vid luftfiltret. På knoppen du skruvar av står vilken typ av Pentosin du ska, min -93 har 11S.
bi
43
bimmermarcus
M5 Islandsgrön -93
sleeperix: Ok. Besiktningsgubben började yra om bromsolja så vart lite nojjig att ja inte skulle ha några bromsar snart. Men det har alltså inget med bromsoljan och göra?

Ingen som vet om det går att köpa lösa packningar till ventilen eller om man måste kosta på sig en hel ventil?

sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Nej det har inget med bromsvätskan att göra. Besiktningsgubbarna har ofta svårt att skilja på broms o nivåregleringsrör. Kolla var det läcker om det är vid anslutningen vid ett rör så kanske det räcker med att göra ett nytt rör med nya anslutningar.
Hm...Hur var det nu med "Nurnbergring" paketet (ja vet det heter inte så...)?`Det som ingick var väl (?): Grövre krängningshämmare, bredare bakfälgar (?) samt att EDC kunde "låsas" i komfort eller sport läge. Med detta sagt har jag för mig att bilar UTAN "Nurnbergring" paket har även de komfort respektive sport dämpning, vilket det blir avgörs av hur bilen körs, dvs vilka signaler de olika givarna i systemet ger. Med andra ord så är det rätt enkelt(?) för den kunnige att "smälla dit" en brytare o på så vis kunna "låsa" systemet i antingen komfort eller sport...?
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Helt rätt Dawwe, tror tom. att kablage finns så det enda som behövs är en knapp. Fast det är klart, man får ju inte större krängningshämmare eller bakhjul :-)
bi
43
bimmermarcus
M5 Islandsgrön -93
Ju fortare man kör desto hårdare blir väl dämparna när man har EDC utan "knappen". Det är vad jag har läst mig till iaf. På samma sätt funkar väl Servotronic med styrningen. Högre fart å den blir mera "tungstyrd".

Ska hissa upp bilen och kika vart de läcker, kanske de räcker med att dra åt anslutningarna.

Tack för alla tips. Autopowers användare levererar som vanligt. =)

sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Med knappen i komfort läge blir det på samma sätt, skillnaden är att du kan sätta den i hårt läge med en gång oberoende av hastighet när du har knappen.
bi
43
bimmermarcus
M5 Islandsgrön -93
ja, det stämmer nog. Man när behöver man ha "hårt läge" om man håller 30 km/h? Eller är det för att man ska kunna hålla samma läge tex på banan osv?

sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Prova att ta en kurva påfart i 80km med eller utan hårt läge så förstår du skillnaden.
bi
43
bimmermarcus
M5 Islandsgrön -93
Behöver man lufta efter man vart lös med grejerna?
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Nej det ska du inte behöva, systemet är självluftande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.