|
|
|
|---|---|
|
hej lite tidigt fråga kanske när säsongen precis börjat har lite funderingar om batteriet. Kan man ta ur de under vintern utan att få följd problem. Har inte tillgång till ström hela tiden. Har bara motorvärmare i förvarings garaget så kan inte ha C-tec laddare. Eller jo de går man då är de på slagen bara 1 timme om dagen. Men de kan väll inte vara några prolbem att ta ur de? Måste finnas nån mera än jag som haft detta problem :) | |
|
På dagens moderna bilar måste du ladda batteriet i bilen var annan vecka. Bakom instrumenteringen finns backupp batteri som håller reda på service mm, och dom måste ha ström kontinuerligt. Ctek 1timme om dagen är bättre än inget alls. Micke |
|
| Ladda batteriet vartannan vecka låter vansinnigt på "dagens nya bilar"! Då är det nåt som inte stämmer. | |
| Ja de låter knepigt med de kanske är så. Dok måste de finnas nån med en m3 e93 som haft samma tankar när de gäller avställning | |
|
Eller kan förenkla mig Går de att ta ur batteriet när man vinterförvarar en bmw m3 e93 Eller får bilen spel när man kopplar in de igen. Ska kolla med bmw själva men vill gärna höra med nån som testat tagit ur de. |
|
|
klart att det går. Vore en väldigt konstigt kostruerad bil om något blev FEL på bilen om den står utan batteri. Jag själv plockar ut batteriet varje vinter. (Dock äldre Z3m,) Det enda jag upplever som jobbigt, är att jag måste leta redan på koden för stereon varje vår. Jag vet inte hur din stereo fungerar dock. Du kanske inte behöver dona med kod om batteriet tas ur. Men som sagt, jag har ingen erfarenhet av just den modellen. Men det vore ju ytterst märkligt om det skulle bli problem..? |
|
|
Alla får vi olika info av våra åf, som vanligt gör man de som passar en bäst! Basilika: e39 o min e9 klarar sig garanterat! :-) |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Jag laddar min bil 15 minuter per dygn via en timer, vilket är tillräckligt för att hålla batteriet i skick under vinteravställningen av M3 E93. Mer behövs inte så länge inte något är på i bilen. Har dock en 10A laddare vilket då ger 2,5 Ah per dygn, så har en en mindre laddare så får du ha den på lite längre för att få lika mycket laddning |
|
På E39 slutar timern för bromsvätskebyte att räkna när batteriet kopplas bort så den kommer inte säga till vartannat år som den ska. Klart bäst är att ha en laddare ansluten till bilen även om det bara är 10 minuter per dygn! Det räcker för att kompensera det lilla bilen drar, samt batteriets egen självurladdning (dvs tar man ur batteriet ur bilen ska det ändå underhållsladdas och inte stå ett halvår). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.