AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.908

Problem med Motronic?

Pärlan underkändes i besiktningen för hög CO och låg lambda. Lambda = 0.96, precis under godkänt.
4-cyl sugmotor med Motronic 2.x och variocam.
Den går verkligen fett, för stiften är sotsvarta.
Det finns inga felkoder i boxen.
Motortempgivaren är inte orsaken.
Jag testat med annan styrbox och annan luftmassemätare.
Bytt lamdasonden, nya tändkablar, tändstift.
Kollat bränsletrycket.
Letat luftläckor.
Testat andra insprutare.
Besökt märkesverkstaden, de hittade inget, rådde mig att byta tändkablar och katalysator, -> ingen skillnad.

Förra sommaren måste jag åka till besiktningen för att se om den är OK, för den går bra i övrigt.
Enl. Bosch datablad för lambdasonder ska styrboxen reglera signalen från lambdan så att medelspänningen blir 0.45V, om jag mäter på min vinterbil är spänningen mitt i prick, 0.45V. När jag mäter på Pärlan ca. 0.53V, så jag kan nu själv mäta mig till om bilen är OK. Men varför reglerar inte styrboxen värdet till 0.45V?

Börjar misstänka att boxen medvetet reglerar fett. Finns väl inget limphome-läge på dessa gamla boxar? Isåfall borde det väl finnas en felkod.

Tror jag behöver hjälp av nån Motronicexpert. Nån som har nåt tips?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Vad är det för bil och motor det gäller?

jonaz_6
M3 cab-08
Får boxen 0,53 v från lambdan så "vet" ju boxen om att den går aningen fett iaf. Kan det vara så att den av nån anledning inte går in i "closed loop" utan blir kvar i "open loop" och inte reglerar mha lambdan?

Tempgivare brukar ju kunna spöka till det....har du bytt alla(om det finns flera)?
Det är just det som är så knepigt, boxen vet att det går fett, men reglerar inte ner bränslet så lambda-spänningen blir 0.45V.
Att den verkligen reglerar kan jag se på att spänningen från lambdan pendlar.
Om jag tex. sänker bränsletrycket så borde det isåfall gå magrare, men jag har testat detta, och den reglerar till samma feta blandning.
Motortempgivaren är enkel att testa, enl. verkstadshandboken så går motorn som om den vore varm om givaren saknas.
Död lambdasond.
Förtydligande: 0.45V må motsvara Lambda ett, men om signalen som sonden ger till boxen är mer eller mindre statisk kring 0.4-0.6V så är sonden död! En frisk sond pendlar snabbt mellan 0.1 - 0.9 V
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
En tempgivare som visar för hög temp kan också ställa till det då boxen fetar på för att kyla motorn.

Hur går den med lambdan bortkopplad då? Och vad ger den för mätvärde då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.