|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en Bmw 633 från -77 som trycker ut olja vid oljefiltret och undrar vad det kan bero på? Har kollat så vevhusventilationen inte är tilltäppt. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det denna typen av konstruktion, med ett insatsfilter som sitter "uppochner" (jämfört med sista generationen M30)? Länk Varifrån läcker det? Möjliga ställen är tex mellan fäste (#1) och kåpan (#11) pga tex dålig o-ring. Eller vid skruven (#5) pga tex dålig tätningsbricka. Eller mellan fäste (#1) och blocket pga tex dålig packning. Vissa oljehus kan ha anslutningar som är pluggade men kan läcka (mitt hus på min E34 535i E30 hade två pluggande anslutningar varav en fuktade något). Någon igensatt vevhusventilation har jag aldrig hört talas om på M20 eller M30. Bara de nyare plastiga motorerna det verkar kunna uppstå. |
|
Jo precis, det är den typen av filter. Det som händer är att det blir så högt tryck att o-ringen (#10) pressas ut mellan (#1) och (#11). Även fast kåpan är ordentligt ditsatt och o-ringen är hel. Motorn hinner tömma ut i princip all olja på några sekunder när det inträffar. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
O fy tusan, inte något liten lätt oljefuktning alltså! Trycker ut olja på "riktigt". Det måste ju rimligtvis vara stopp någonstans. Fast det ska finnas en säkerhetsventil som öppnar vid för högt oljetryck. Gissningsvis sitter den i huset #1 (gör så på min M30). Kan ju vara så att o-ringen hinner ge med sig innan säkerhetsventilen öppnar. Om jag minns rätt (ska dubbelkolla) så suger ju oljepumpen upp och trycker in olja i oljehuset som trycks in genom filtret utifrån och den renade oljan i det inre röret går sedan vidare in i motorn. Och kåpan #11 är korrekt ditmonterad? På oljefiltret sitter det ju två gummitätningsringar (en i varje ände). En gång råkade en av dessa stanna kvar i oljefilterhuset och när jag monterade dit det nya filtret så märkte jag att oljefiltret satt lite högt och var svårt att få på locket - något stämde alltså inte. Kanske något liknande som inträffat? Hur är historiken kring motorn? Kom detta problem plöstligt? |
|
Jo kåpan är såvitt jag vet rätt monterad, inget i kläm eller liknande. Den tryckte ut olja första gången under en kallstart på vintern. Det som gjorts med motorn är att ventiltätningarna är bytta då det misstänktes att den tog in olja. Topplockspackningen byttes ju självklart i samma omgång. En sommar så gick topplockspackningen och då hade packningen fått ett hål mellan cyl 5 och 6. Oljefiltret är självklart också bytt i hopp om att det skulle vara det. Då den tryckte olja första gången så märkte jag inte detta. Ingenting i instrumentbrädan tändes (bilen är mer eller mindre ett rep obj.). Och då kördes den någon kilometer tills jag märkte att något inte stod rätt till. Och efter det byttes vevlagren (veven klarade sig). Motorn är från en 635'a och sägs vara Alpinatrimmad med det är inget jag fått bekräftat. Har trott att felet med oljan har varit pga kallstart under vintern men igår så gjorde den samma sak, även fast den fått stå på tomgång tills tempen kommit upp. Men direkt det varvas så trycker den oljan. Men jag ska dubbelkolla att oljefiltret sitter som det ska. |
|
|
Jag har haft samma problem med min 630 med 635-motor. Det var oljepumpens reduceringsventil som slitit sig snett i sitt lopp så att den fastnade innan den öppnade. Jag har alltid oljetrycksmätare på mina bilar så jag såg problemet direkt. Det var runt 0 grader ute och jag kunde inte varva mer än 1000-1300-1500 rpm innan motorn började bli varm annars trängde oljan förbi O-ringen. Det visade sig att O-ringen vid oljefiltret inte orkar hålla tätt när oljetrycket överstiger 10-12 bar. I mitt fall så var den enda lösningen att byta oljepump. Du kan ju kolla om du har samma problem genom att kolla oljetrycket. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.