|
|
|
|---|---|
| Jag har en 530i som knappt reagerar på gaspådrag. När den är kall kan den kvickna till sporadiskt. Annars blir det inte någon skillnad efter att jag tryckt ner gaspedalen en centimeter. Accelererar alltså inte mer med pedalen i botten. Motorkåpan blir het så att man inte kan lägga handen på mer än en sekund. Är det normalt. På temperaturmätaren märks ingen skillnad. Den drar inte onormalt med bränsle. Alla tips är välkomna :-) | |
|
bränslepump kan vara orklös ,testa rengöra pumpen lambdazonder stryper katalysatorer stryper,,,, |
|
| Tack. En tanke slog mig att det kan ha med stiften att göra. Borde inte värmen göra att avståndet ökar något när metallen expanderar. Är ju långt ifrån mekaniker, men kan gamla stift ge en sådan effekt som jag beskrivit i min ursprungliga fråga? | |
|
Utifrån din beskrivning så låter det som att den knappt är körbar, det borde finnas felkoder att läsa ut innan du gör nått annat. // Magnus |
|
| Jodå, den går allt att köra men känns ungefär lika rapp som en gammal.trött Volvo v70. Känns som om minst 100 hästar saknas. Var precis ute och körde. Med kall motor, ruskigt klipp ungefär första 500 metrarna sedan slutar den reagera på full gas. Har för mig att någon här köpt en kodavläsare på biltema? | |
|
Annars ringer du till Bil&Motorteknik i Huddinge och förklarar hur du upplever bilen, du får en tid och de börjar sannolikt med en felkodsavläsning. |
|
|
Jag hade liknande på min 530i för några år sedan och då var det kamaxelgivaren som gett upp. Hade precis samma symptom, gick ok när den var kall men så fort man kört en väldigt kort sträcka så kändes den trött. |
|
| Kanon, tack för tips. Skall köpa mig en Heyness verkstadsbok och se hur avancerat det är att byta kamaxelgivaren.. | |
| Köpte en felkodsmätare på biltema som mycket riktigt utpekade kamaxelgivaren som boven i dramat. Däremot gav den två utslag på givaren och jag undrar om det ena är utblussidan och den andra insug. Någon som vet? Koderna är P0340 och P0369. Har koderna på engelska men blir lite otydligt | |
| Nyfiken på vilken felkodsavläsare du köpte? | |
| Det är biltemas eget märke. I varje fall står det biltema på. De hade två olika. Den ena gick på 900, den andra 370. Jag köpte den billiga, och den verkar ju funka. | |
|
P0369 är kamaxelgivare på avgassidan. Om jag har förstått det rätt ska B:et definiera det som avgassidan. P0340 ska vara kamaxelgivare på insug. Jag har nyligen behövt byta båda och min bil är ungefär lika gammal som din. Enligt tips på detta superbra forum ska man använda orginaldelar till dessa. Kolla youtube om det inte finns videor som visar bytet, jag har för mig att insugsidan är lätt(?) (mina byttes på garanti) |
|
| Gott, tack för tips och råd. Har redan beställt båda givarna hos Mekonomen och får dem idag. Jag får hoppas att de är av god kvalitet. | |
| Har nu satt dit de nya givarna och flåset i motorn blev ju förstås ett helt annat :-) | |
| Nu tändes dock motorlampan med felkoden P0174. På engelska lyder förklaringen, System to lean, Bank2. För mager blanding förstår jag, men vad betyder bank2? Och hur kommer jag tillrätta med problemet? Någon som vet? | |
|
Sök på kamaxelgivare P0174 här på forumet samt google och se vad du finner. I dessa två trådar verkar problemet lösts med ny bränslepump? Länk Länk Kamaxelgivaren du köpte från Mekonomen är original BMW? Som jag förstått är det att föredra i detta fall. |
|
| Tackar Mats. Det stod att det var originaldel på förpackningarna till givarna. En tanke som slagit mig är att jag när jag igår återmonterade LMM, luftburk etc efter givarbyte kanske slarvat eller skadat någon insugsbälg. Det verkar ju lite märkligt att bränslepump, lambda eller annat skulle råkat pajja samtidigt som jag skruvat loss LMM, luftbälgar etc. Skall kolla det idag. (Däremot kan det verka lite märkligt att det bara är de bakre cylindrarna som går magert. Det är ju samma insug till bägge. Vad tror du, eller någon annan som är insatt? | |
|
Att någon bälg spricker är en riktig klassiker, oerhört vanligt, så kolla den. Jag hade själv sprucken bälg i min 530 01 även om det inte genererade någon felkod. I mitt fall tror jag bestämt att nr 8 var sprucken i denna bild: Länk |
|
| Lossade bälgar och drog fast igen. Släckte sedan felkoderna med den många gånger intjänade biltema avläsaren. Felkoden försvann och har hålt sig borta. | |
| Efter att jag bytt båda kamaxelgivarna blev det avsevärt bättre drag i motorn. Inser dock att det inte är någon speciell skillnad mellan halv eller full gas. Kan det vara vanos som inte fungerar som den skall, och inte ger rätt värde? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.