AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.160

Byta termostathus, hur gör man.

ga
9
gad52
320 D GT 2014
Jag har en BMW 328 Coupé -00 ,var in på en BMW verkstad och dom sa att termostathuset läcker. Var sitter termostathuset, har någon en bild, är det svårt att byta, måste man ha specialverktyg?

Länk
Nummer 4:a på bild. Har själv inte bytt, så jag vill inte svara på hur enkelt det är, men bör inte vara så svårt tycker jag. Är väl mest luftningen sedan som vissa har problem med.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är väldigt enkelt att göra själva bytet - har gjort det en gång och det tog inte många minuter på garageuppfarten. Luftningen av systemet efteråt kanske tog en kvart.

Det är bara att lossa tempgivarkontakten och dra låsclipsen för slangarna rakt ut en bit (ta en vanlig flatskruvmejsel och "bänd"). Därefter är det bara två skruvar...

Luftningen görs förslagsvis med fronten i "högläge" dvs. i en brant uppförsbacke och glöm inte att slå på full värme och kupéfläkten i halv fart för att öppna värmeventilerna till kupén, annars blir det lätt en luftficka där.
Efterkontroll/efterjustering av kylarvätskenivån några gånger dagarna efter bytet är att rekommendera för att kompensera för den sista luften som trycks ut ur systemet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
9
gad52
320 D GT 2014
Jättemycket tack för era råd. I morgon skall jag kolla om dom har termostathus på bilskroten, annars blir det till att köpa nytt.
Tack.

ga
9
gad52
320 D GT 2014
Var till Bildemo idag, dom hade inget termostathus, så jag åkte till Mekonomen och dom hade termostathus för 567:-. har nu satt i det och luftat och varit ut och åkt 4 -5 mil och allt verkar fungera bra.
Tack för all hjälp.

Ingen mening att köpa Termostathus i plast på skroten då är det nog bättre att bara köpa en ny packning på bmw och montera dit.
Så bra att du köpte nytt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.