|
|
|
|---|---|
|
Hej! Går i fundering på att byta bil framöver. Har då några önskningar på min bil. Skulle vilja att den är automatväxlad, har dieselvärmare, låg skatt (miljöbil), bränslesnål. Finns det några barnsjukdomar på dessa modeller i den modellserie jag specifierat? något man ska titta extra noga på? Finns det möjligheter till chiptrimmning för att få ut lite mer av vridmomentet och på köpet kunna få ner bränsleförbrukningen lite till? vad kostar isåfall sånt? Jag kör både korta sträckor och längre sträckor 10-20mil+ ungefär 2000mil/år Finns det några utrustningsfunktioner som kan vara vettiga att kika på? dragkrok eller inte dragkrok t.ex jag drar nästan aldrig släp men då man självklart behöver dra någon soffa eller flytta så har man ingen krok på bilen :) att sätta dit ett avtagbart har jag hört är ganska rappligt eftersom det rostar o har sig och man måste underhålla det med jämna mellanrum. Sen blir väl skatten lite högre också eftersom man skulle kunna haka på ett släp också vilket ökar vägslitaget. Tacksam för vettiga svar och inget trams! /Anton | |
|
Jag tror inte 116d E87 fanns med automat och 118d automat var inte miljöbilsklassad har jag för mig. Däremot är det bra mycket lägre skatt på dem efter 2008-01. Vad gäller utrustning tittar jag alltid efter sportstolar, skinn, multiratt och ACC som baskrav. De enda sjukdomar N47 lider av, så vitt jag vet, är vassa kamdrevskuggar som sliter ut kamkedjan. Det gäller motorer tillverkade under åren 2007-01-03 till 2009-05-01. Alla drabbas inte, men de som drabbas är omöjliga att förutse, raset kommer ljudlöst och utan förvarning. Kul va? :) |
|
|
Tack för svar! Men vilken modell och årsmodell är det som har automatlåda då och diesel som är miljöbilsklassad? Tråkigt det där med motorhaveriet.. men finns det ingen försäkring som täcker sådant? typ maskinskadegaranti eller nåt? /Anton |
|
|
Jag kan det där för dåligt, men tror du måste upp i en F2x för att få miljödiesel och automat. Någon annan som kan det där bättre kan säkert ge dig svar. Är det viktigt för dig att den är miljöbilsklassad? Om det bara är för skattens skull så äts det ju oftast upp av det högre inköpspriset ändå. Maskinskada täcker ju bara upp till 10k mil vanligen. SalusAnsvar har upp till 16k men är då naturligtvis ruskigt mycket högre premie. |
|
| Men söker jag på blocket t.ex så hittar jag ju nå enstaka bilar med automat och som det står är miljödiesel med skatt på typ 1100kr hur kommer det sig då isåfall? har för mig det var -08 eller nåt sånt | |
| Troligen har jag då fel :) Länka gärna bilarna. | |
|
Ang dieselvärmare - hur vanligt är det egentligen på 1-serien? Jag har inte sett någon vad jag kan minnas. Webasto säljer inte värmare till eftermarknaden, mao är man tvungen att vända sig till BMW. Eftermontering borde vara uteslutet! Har du tittat på nyare modeller? Totalkostnaden kan skilja mindre än vad du tror när du lägger ihop fri service, vagnskadegaranti (halvförsäkring), övrig garanti osv. Framförallt automat och snålhet är ju ruggigt mycket bättre i F20. Jag kan köra min automat i comfort-läge 4 pendlingsmil på 0,45 l/mil (enligt datorn) så länge jag håller hastighetsbegränsningen. Vem vet hur snålt den går om man tänker sig för hur man kör och kör eco-proläget. |
|
|
Dieselvärmare på 1-serien har tagits upp i flera andra trådar, bl a den här Länk Det korta svaret är att det erbjuds inte av BMW. |
|
|
Hmm.. Var in på vår BMW återförsäljare här där jag bor.. enligt säljaren jag pratade med så "behövdes" inte dieselvärmare på BMWs motorer.. för dom va redan så snåla och kallstarter var som inga problem heller.. men vad jag är ute efter är mest att få en någorlunda behaglig kupé en kall vinterdag :) de gånger jag inte kan använda mig av elektrisk kupévärmare. Frågan är om jag kanske ska kika efter ett annat bilmärke som kan erbjuda mig dieselvärmare. Eller om jag ska skita i just den finessen o titta på en 116d/118d av den nyare modellen? Ska ta o provköra en nästa vecka. Får se hur bilen känns. Låg förbrukning är iaf viktigt :) Skatten skulle tydligen ligga på runt 1500-1600 för de äldre modellerna och dom nya är skattefria i 5år från 2013 årsmodell |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.