AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.154

Frigång med 19 tums fälgar?

Hej,,
Jag har en 335 Touring diesel 2010 års modell med 19 tums BMW M sport original spikeker fälgar, med Bridgestone däck, fabriksmonterade.
Redan för ett år sedan noterade jag en kraftig förslitning/nerslipning just i övergången mellan slitbanan och däckets skuldra på insidan av båda bakdäcken. När jag servade bilen på Wölke påpekade jag detta och dom gjorde hjulinställning. Inga speciellt felaktiga värden upptäcktes, men jag trodde ändå att jag var av med problemet. Dom kunde inte heller upptäcka var det skulle ha kunnat ta i, dessutom har jag aldrig hört några sådana ljud under körning.
Nyligen upptäckte jag att problemet har accelererat och väven börjat komma fram på båda bakdäckens insida, trots att däcken har bra med mönsterdjup kvar....
Det ser ut som att något skulle ligga emot och slipa på däcken på en yta som kanske har en bredd på 1,5 cm, dessutom kan man känna att däcket blir varmt på denna yta.
Har varit inne på en riktigt seriös och erfaren däckfirma för montering av nya Bridgestone, dom fattar ingenting. Vi har verkligen gått igenom hjulhusen noga, inga skrapmärken eller anlägg kan upptäckas.
Känner någon igen detta och har ett tips om lösning? Kan det vara så att dessa däck/fälgar kräver spacers för att gå fria?
Tacksam för alla tips!

Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Hur breda däck åker du?
255/30 R19. Original BMW så gott jag förstår.

Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Hur breda fälgar och offset?
Fälgarna är 8 respektive 9 tum breda. Dom heter 225 dubbel stjärneker och är alltså en original tillvalsfälg för 3 serien. Offset kan jag inte tyvärr.
At
47
Athletic_F
BMW 335i E93
Hur gamla är däcken?
Mina däck var från 2008 med bra mönster men de hade samma fel som dina,
åkte på att byta till nya, kändes surt då det var bra mönster på dom,
de trodde att det var pga hård fjädring och högt lufttryck i däcken.
Däcken är gamla, från 2007 tror jag,köpte kompletta hjul begagnade som var väldigt lite använda. Bridgestone har varit o fotat däcken för "analys", ska eventuellt få svar i veckan.
Var dina slitna på exakt det sätt jag beskriver?

ma
32
mannen74
X3 3,0d -12
Precis samma slitage har drabbat mig, kör även jag 255-30-19 Bmw originalfälgar
At
47
Athletic_F
BMW 335i E93
Olle V - Ja samma slitage som du beskriver.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Har du papper på hjulinställningen? Låter onekligen som att den är galen. Toe out och/eller för mkt camber..
Ri
111
Rippe
E92 335iC
E46 328
Jag hade ett liknande probelm med min (RFT däck), men det var inte något som skrapade i/hjulinställning!
På 3-4 dagar (10 mils körning) gick mina bakdäcks innersida från att vara lite slitna fast med mönster kvar, till att vara totalt slut (endast innersta "kudden" i däcksmönstret, detta slitage hade även påbörjats på framdäcken men inte i samma utsträckning), jag hade nästan tom gått igenom corden
Det dom trodde på däckverkstan var att däckstommen hade spruckit mellan däcksida och slitagebanan och helt enkelt börjat dela sig
bakdäcken var som sagt värst, men dom hade även betydligt mindre mönster kvar än framdäcken, så det kan vara därför som det inte märktes lika fort..
har tyvärr råkat ta bort bilderna på bakdäcken men så här såg mina framdäck ut
Länk
ma
32
mannen74
X3 3,0d -12
Rippe, så du fick inte samma problem igen då du bytt till nya däck?
Intressant att höra att fler har haft samma problem, Rippe, mina däck såg ut exakt som dina!
Idag tog jag bilen till Wölke, kände att jag måste få svar och analys innan man börjar slita ner helt nya bakdäck... Möttes av en oerhört tråkig attityd, att det antingen skulle bero på att jag haft för lite luft, alternativt "det blir så med så extrema däck och breda fälgar" När jag stillsamt påpekade att det är original tillval på 3-serien och att verkmästaren själv kunde läsa i dörren att denna spec är godkänd på just denna bil, vidhöll han ändå att "detta får man räkna med"...suck.
Jag fick i princip tvinga dom att göra hjulinställning, enligt telefonbesked ska det ha stått en del fel trots allt. Hämtar bilen i morgon, återkommer med rapport om ev. skillnad efter detta!

Ri
111
Rippe
E92 335iC
E46 328
Köpte vanliga non rft däck och har inte fått tillbaka problemet, sen la jag till assistans i försäkringen istället :P
ma
32
mannen74
X3 3,0d -12
Då är det förmodligen ett rft relaterat problem.
Köpte precis nya rft bakdäck.....:-/
At
47
Athletic_F
BMW 335i E93
Har du fått ngt svar från Bridgestone om detta?
Jag fick rekommendationen från verkstaden att ha ca 3.0 i lufttryck i alla däcken.
har även gjort hjulinställning för kontroll och alla värden var helt ok.

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Vill minnas att detta diskuterats tidigare - troligen strax efter att E91 lanserades. Och jag tror att slutklämmen i den diskussionen blev, att det är så på alla och att det tyvärr ska "vara" så.. :-/
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Är nyfiken på Olles rapport. Jag kör också E91 19" men inte OEM-fälgar, inget sådant slitage eller skrap. På bakaxeln sitter
19 * 9,5 med 275/30-MPSS non-rft.
Jag har stött på hos däckfirman, men Bridgestone har inte återkommit med något "utlåtande", återkommer när jag får det.
Jag lutar också åt att detta är ett känt problem som kanske både BMW och Bridgestone mörkar om... Nu har jag 3 kilo runt om, dokument på hjulinställning som är ok, men ändå kan jag se början till en slitning på innersidan på dom nya däcken, man kan också se en antydan på framhjulen som någon skrev.
Jag har själv nu en teori om att detta kan uppstå när hjulen/däcken fjädrar in rejält, eftersom fjädringsvägen inte är lodrät kanske dom extremt styva stommarna på dessa däck då får en extra anläggning på insidan i kompressionen? Detta skulle kunna förklara varför ingen heller hittar några skrapmärken där det skulle kunna ha gått i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.