|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag och sambon funderar på att byta bil, då vi inte kör speciellt mycket längre. Har alltid sneglat på 540n, då jag haft en 523 innan och var väldigt nöjd med denna. Fastnade för denna bilen: Länk Mailat lite med ägare fram och tillbaka, fått reg. nummer etc. Det jag drar öronen åt mig på dock är: Importerad 2004, samt tio tidigare ägare.. Har någon varit och kollat på denna? Den har ändå legat ute ett bra tag på blocket.. | |
|
Har du fått reda på vem som tog in den? En brukande ägare eller en "målvakt"? Är historiken i Tyskland känd? Har du gjort garanti/serviceutdrag från BMW? Har du sett bilder på hur den är på insidan av dörrarna, bagagelucka, motorhuv och innanför tanklucka? Vet du hur den är servad? Säljaren verkar ha haft den sedan förra sommaren vilket väl är en hyfsatt ok ägandeperiod. Fungerar all utrustning? Pixelfel? Vad ger säljaren för intryck? Där hade jag börjat/fortsatt. Mvh Stephan |
|
| Det ligger åxå en svart touring 03a här på AP till salu, om jag var ute efter 540 skulle jag lägga lite energi på att kolla upp den. Den ger iaf mig bra vibbar. | |
|
Stephan: Tack för svaren, såg igår att den importerad. Så har skickat iväg en frågelista nu på morgonen. Fick även svar på ägarantalet, dom har haft den inom en firma och plockat ut den den vägen, så dom är samma ägare, fast två på pappret. Garanti/serviceutdrag, är det bara att knalla ner till BMW med reg. nr och fråga? Eller kräver dom att man äger bilen? Propeller: Sambon ratar dessvärre toruingmodellen, Sen verkar det vara en hel del pill med just det exemplaret. Trasig PDC, läckande servopump m.m. |
|
|
Kaffeh: Om du häktar upp dig på de problemen som tex nämns på 03an som säljs just nu så bör du kanske inte köpa en E39 540 alls, det är billiga småsaker som de flesta E39 drabbas av förr eller senare. Börjar äntligen komma bra mektips för pixelfelet tex som gör att det blir billigt (under 500 kr) (om man är modig). PDC enheter till bra pris bör man kunna hitta på Ebay. Det jag häktar upp mig på mera är "Jürgen Weise optimering motor- / växellådsprogram" samt sänkningen. Kan ju vara ett ex som mekats och grejats med mycket och då vill man ha hjälp att avgöra att allting är bra utfört. Däremot positivt är att tex generatorn är bytt, ett vanligt problem med E39 540. Dock är min fru som din sambo, hon tycker sedaner är enormt mycket snyggare. ;-) 540 E39 är en fin bil och en V8a är en extra upplevelse. Det är vridet och kraften från V8a motorn som gör det med 540, i övrigt har den faktiskt några nackdelar i jämförelse med tex 530. Det viktigaste är att man är medveten om att det kan kosta en del att hålla en 540 E39 i skick. Byte av olja, filter och tändstift är den minsta kostnaden och det minsta problemet, åtminstone om man gör det själv. Lite osäker på vad man ska budgetera med men drygt 10 000 kr i underhåll / år i kanske (förutom bas service i form av oljebyte etc)? Inte sällan åker man dock på en högre kostnad första året i ägo. Dessutom underskattar en hel del personer 540s bensinförbrukning (den drar Mycket i stan men bra på långkörningar). Mekar man själv är det en annan sak. Minns första provturen med min 540, och första kurvan, det var faktiskt mera av en negativ upplevelse jämfört med min gamla underbara 530. Bilarna har tex olika framvagnar samt styrning och 530 känns betydligt smidigare och mera lätthanterlig, ganska stor skillnad (tyvärr). Exempel på kostnader man riskerar åka på tidigt (om man vill ha hålla 540 i hyfsat skick)t: - Byte av framdämpare (de tar ganska mycket stryk i en 540 och bra framdämpare är oerhört viktigt för körupplevelsen). - Ventilkåpspackningarna (billigt om du gör det själv, annars blir det ett par tusenlappar). - Många väljer att lämna in för olja och filterbyte av automatlådan. - Alla stag och bussningar under bilen är kanske den största och mest dolda kostnaden för E39 generellt (inte bara för 540 men 540 är något tyngre). Hur som helst, jag rekommenderar ändå en 540 men det är bra att man är medveten om vad man köper. Är man ingen expert så rekommenderas starkt att man visar upp den för en verkstad som kan BMW 540 innan köpet inklusive en felkodsavläsning i dator. Provkör ordentligt, öppna motorhuv och lyssna på motorn (helst både när motorn är helt kall och varm), försöka känna av att automatlådan fungerar perfekt, kolla efter varningar på displayen. |
|
|
Mats: Inte riktigt så jag menade, känns fel att köpa en bil som har fel istället för att köpa en bil utan fel. Allt verkar fungera på 02an som sagt. Vet att det inte är en bil man kör på kaffepengar, det är lite utav en entusiastbil.. vilket också kommer leda till att vi förmodligen skaffar oss en fyrhjulsdriven sak till vintern. Servopumpen kan vara allt från att byta stålklämman som håller tätt runt till att byta hela pumpen som sagt. Sen mycket riktigt, verkar som den gått rätt hårt 03an, med sänknigsattser och andra fetare hjul. "Ungdomskörd" känns väl som ett passande slang kanske.. haha. Vi får se, skall svänga förbi BMW på tisdag och byta ruta på ettan, skall be dom kolla upp 540n i halmstad genom deras datorer. Kanske hittar man något, kanske ingenting. På tal om att visa upp den för en verkstad, någon som vet en bra i halmstadsområdet? Känns lite långt att ta den ner till Jarls i Helsingborg (även om Jarls faktiskt är riktigt bra) |
|
|
Kaffeh: Den går utmärkt att använda som bruksbil året om också, jag gör det, i vått och torrt samt på mina små skidresor norrut. Men visst slider vintern på bilarna, speciellt underredet. Det är absolut inga som helst problem med V8an på vintern, inte ens under stränga vinterdagar. Vevhusventilations problematiken som är så vanlig för vissa BMW motorer lider tex inte m62tub44 alls av. (Förutom i X5 där man underligt nog gjort en helt annan konstruktion/implementation av vevhusventilationen för m62tub44.) Men Stephan uppmuntrar säkert om du väljer att entusiast vårda bilen! :-) |
|
|
Klart du ska köra V8 året runt. Bättre värme har jag aldrig haft då motor templen ligger på 106-110 grader normalt. Fungerade mycket bra även i lite snö mha antispin. Har väl kört bilar som tar sig fram bättre men den duger... Hade M-sänkning, så ca 15mm lägre än std.Min var väldigt lätt startad mer mot -30(provade några ggr) ,annars alltid på motorvärmare. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Är så satans rädd för saltet bara.. min förra 523 (-98) blev totalt mördad av vägsaltet. Rost överallt, var oerhört tråkigt. Men det kanske är bättrat på de senare modellerna? Vi får se! Har en backe med snittlutning på 20% upp till huset.. kanske får bli en vintertraktor också :) En Defender kanske? haha |
|
| Nja, saltet är tyvärr förödande för en E39 också. | |
| Med dubbade Nokkian Hakapeliitta 7 upplever jag E39 540 som en helt ok vinterbil förutom möjligtvis i starter från noll eller krypkörning när det lutar (bilen är ju tung). I vanlig körning med fart fungerar dsc systemet mycket bra. 2+ eller en svag 3- får den sammantaget i betyg för vinteregenskaper av mig. | |
| Måste även fråga: är det samma spännande automatlåda i 540n som 740n? Att den kan "explodera" när man gasar med backen i? | |
|
Beror på årsmodell. Tror det är denna låda du syftar på Länk Jämfört med ZF 5HP24 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.