AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.814

Pendlande tomgång när AC.n sätts på BMW e39

De
85
Denoslav
BMW 320d
Hej,

Bilen är en BMW e39 523i -00

Har ett underligt fel på min bil, bilen är normal när AC.n är avstäng, men när AC.n slås på börjar tomgången pendla, är det någon som har haft sådant problem eller har?

Har kollat
LMM
Luftbälgen

Tacksam för sva

Fungerar kylan som den skall? - ett system som saknar mycket köldmedie gör att kompressorn går lättare och motorn överkompenserar med gaspådraget var gång AC slår till och rusar lite. - medans är det korrekt fyllt och intrimmat så skall kompressorn gå så tungt att varvtalsändringen knappt ändras alls när kompressorn slår av och på.

Eftersom det pendlar i förmodligen 1-2 sekunders period så tyder det på att du har en 'modern' PWM-styrd kompressor som hela tiden slår av och på med olika pulsbredd beroende på kylbehov - denna pulsning bör försvinna när du i minst rumsvarm lokal sätter på max fläkt och max kyla i bilen.

När det är byggt på det här sättet så är det svårt att avgöra om motorvarvet stiger eller sjunker när kompressorn går i 'on' då det inte syns något på utsidan, det som man möjligen kan märka är att avgaserna poffar lite mera hårt ur avgasaröret bak när det går i 'on' och då gäller att lyssna om motorvarvet stiger eller sjunker just då.

Ändras det inget alls på avgasernas 'poffar' och motorvarvet sjunker ganska mycket så ligger tomgångsventilen/tomgångsmotorn närmast till hand att den inte reglerar synkront med kompressorns av och påslag.

- men då borde du ha märkt på andra sätt som osäkert varierande tomgång, motorn lätt får motorstopp samtidigt som du släpper upp kopplingen och inte motgasar mm.

Har systemet ingen motgasning alls när kompressorn slår på så kommer motorn nästan att stanna - så tungt går AC-kompressorerna, i allafall av dom lite större storlekarna...

De
85
Denoslav
BMW 320d
Hej

*Ja kylan fungerar perfekt,
*Testade att slå på max fläkt&kyla, då lungnade sig pendlandet och bilen blir vanlig,
*Motorvarven stigen när jag slår på AC.n

-Får inte motorstopp heller förövrigt varven brukar ligga 700-900 när bilen står still och AC.n på, om jag stänger av AC.n då sjunker varven något.

Men det dumma är att varven kan pendla när den står ibland, men kör man iväg och trycker i kopplingen gör den samma sak pendlar från 900-1200 och när man stannar så sjunker varven till 700-900 igen och håller sig där någon sekund så börjar den gå upp och går ner..

Får även massa felkoder ibland, kollade om luftbälgen var på plats och det var den inte, satte dit den bilen blev bra ett tag men nu håller den på igen..

Felkoderna jag får:

Vehicle VIN: Not present
Vehicle Manufacturer: Unknown
Vehicle Calibration ID: Not present

Current Fault Log
------------------
P0170: Fuel Trim (Bank 1)
P0173: Fuel Trim Malfunction (Bank 2)

Pending Fault Log
------------------
P0304: Cylinder 4 Misfire Detected
P0306: Cylinder 6 Misfire Detected
P0305: Cylinder 5 Misfire Detected

Historic Fault Log
------------------
ECU reports no historic faults
Other discovered fault codes
(possibly pending, current or manufacturer specific)
----------------------------------------------------
ECU reports no other fault codes logged

End of report.

Vad kan felet vara?, ingen som kan hjälpa är det BMW Verkstad som gäller?
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Hej

Har samma problem på min bil sätter jag på ac sjunker tomgången " istället för att gå upp " tomgången blir typ orolig, det känns som motorn går tungt,stänger jag av fläkten jobbar motorn jämt och fint ,tror min ac kopressor jobbar konstant det är den nyara typen som är i gång hela tiden har bytt ac kondensor sammt torkfilter och ny kylmedium , bilen i fråga är 530 2006
De
85
Denoslav
BMW 320d
På min bil går varven upp när jag slår på AC.
Ingen som mer som har problem med detta?
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Det är normalt att den skall gå upp i varv när ac är i gång men inte gå ner i varv och jobba oroligt på tomgång. med ac på
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
På E39 facelift är PWM-en mycket snabbare så att det blir en "steglös funktion" och att det är nån slags tryckventil i kompressorn som styrs. Kompressorns koppling är till hela tiden när ACn är på. Kopplingen arbetar inte av/på på E39. Den slår bara av när ACn är av eller när det är för kallt ute för att kompressorn ska få starta. Vet ej om E39 96-00 har "gammaldags" kompressor?

Du har ju felkoder på fueltrim som bör lösas!
Detta kan mycket väl göra att tomgången beter sig konstigt.
Fueltrimvärden utanför gränsvärden kan orsakas av luftläcka, defekt LMM eller defekta lambdasensorer.

Kolla hur short term fuel trim 1 och 2 varierar när du kör, står på tomgång, slår på/av ACn.
De
85
Denoslav
BMW 320d
marin 849:

Skulle du kunna förklara lite mer detaljerat vad fuletrim egentligen betyder?..

Du nämner att jag ska kolla short fuel trim 1&2... kan jag göra det med Carsoft livedata eller?...

Är ny på detta

Har testat LMM från farsans 525 och det var likadant, har även kollat luftbälgen och den är okej, vet ej om det finns något annat man kan kolla på?...
Den klarade besiktningen bra med utsläppen, betyder detta att dom kan vara defekt ändå (lambdasensorerna)...

Tacksam för svar!

Jag hade samma problem P0171 och P0173.
Inga problem med värdena på besiktningen, men när man kopplade upp bilen så såg man att short fuel trim låg högt, det låg nästa aldrig under +8 % och låg och pendlade uppåt +15 %.

Kolla pluggen som nämn i denna tråd när jag bytte den så sjönk värderna direkt.

Länk
Kostnad 12 kr på bmw, monteringstid 5 sekunder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.