AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.675

Motorlampa lyser, bilen skakar 316, e46 - 02

ys
6
ystrm
316Ti compact - 02
Har letat runt lite på forumet men inte hittat något direkt svar (om det nu finns något sådant).

Hade min bmw 316ti compact -02 på service för 2 veckor sedan. Samtidigt passade jag på att få bilen lagad. Vid kallstart och efter cirka 100 m, så har motorlampan blinkat, bilen skakat. Ojämn tomgång och så vidare.
Vid felsökning fick dom felkod att en tändspole misstände. Så den byttes.

2 dagar efter reparation uppstod samma fel igen, motorlampan lyste och gick på vad jag antar är något slags nödläge. Ryckigt, skakigt, förmodligen inte på alla 4 cylindrar. Rullade återigen in på verkstaden, där dom konstaterade att de övriga tre spolarna också behövde bytas. Sagt och gjort.

Ytterligare 2 dagar senare uppstod samma fel... igen! Verkstaden ringde precis efter 2 dagars felsökning och har mer eller mindre gett upp. De vet inte vad felet beror på. Bilen lämnades in på Mekonomen, de har fortfarande felkod att 4:ans tändspole misständer. De kan inget mer göra.

Bilen har bara gått 7000 mil, så känner inte direkt för att skrota den.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för stift?
Hur gamla är de?
Hur ser de ut?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ys
6
ystrm
316Ti compact - 02
Tändstiften byttes i samband med servicen.
Så de är ungefär en vecka gammal. Vad det är för stift vet jag inte.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla så det är rätt typ av stift för BMW-motorer är tjuriga på stiften - fel stift och motorn går som en påse nötter i värsta fall.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Kan ju även vara på på kabelstammen om än ovanligt.
Testa att byta att först plats på tändspolarna och sedan tändstiften för att se om felet flyttar sig.
Om felet stannar på cylinder 4 efter dessa två test kan det vara kabelstammen.
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Eller så kan motorstyrenheten gett upp. Men är lite trixigt att testa då man behöver en likadan att testa med + hårdvara för att koda om bilen med den nya styrenheten.
ys
6
ystrm
316Ti compact - 02
Liten update:
Det finns alldeles för många orsaker till vad som gått snett. Då jag varken har kunskap eller tid så har jag kört in bilen till en BMW verkstad i Gävle för att få en ordentlig felsökning.

Förhoppningsvis kommer detta inte att kosta alltför mycket.
Uppdaterar när jag vet mer.
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
EXAKT detta fel hade jag på min 316 ti compact från nov 01 (räknas som årsmodell 02)

På min var det ett karatestort fel som på dåvarande Jacobssons bil hade kostat 23000 kr att fixa. Det är mellanarmarna och lyftarna o hela skiten som behöver bytas för det är slitet så att de öppnar upp med fel variabler bla bla bla.. Jag hade tur, hade Blocket-garantin och hade anmält felet med felkod dagen innan garantin gick ut. Slutade med att jag behövde betala ca 3000 kr i självrisk. De gjorde ett fantastiskt jobb där på Jacobssons för att få Folksam att godkänna felet.

Dock , om du inte vill lägga typ 15-25000 kr på att fixa detta vet jag att Rinaldos bilservice i Jönköping (sök på forumet, han är troligen en av Sveriges bästa bmw-mek) fixar denna typ av fel för i runda slängar 6000 kr. Han byter bara det som verkligen behöver bytas,, har för mig det var mellanarmen, o bara själva armen kostar 4000 kr. Lyftarna och det andra brukar det inte vara något fel på sa han. Han visade mig i detalj hur delen såg ut när den var sliten och vad som orsakade felet (han hade precis bytt på samma modell som min när jag hade den på service senast)

Visst, Gävle är ju en bit från Jlpg, men när det är dessa summor kan det ju vara värt besväret.
ys
6
ystrm
316Ti compact - 02
Nu har jag fått bilen felsökt.
De påstår att kamkedjan är dålig, den är för lång och behöver bytas.
Detta ska kosta runt 20 000, låter det rimligt?

Har aldrig hört talas om ett kamkedjebyte efter 7000 mil.
Låter absurt i mina öron.
ys
6
ystrm
316Ti compact - 02
Och en annan fråga:

Jag är allt annat än en bilmek, motorer är inte min starka sida.
Men kan en kamkedja få bilen att hacka vid gaspådrag? För att sedan gå fint efter 100-200 meters hackande. Kan den få motorlampan att lysa? visa felkoder att tändspolarna misständer?

Är rädd att jag ska laga bilen för en massa pengar utan att felet blir åtgärdat.
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Be dem kolla det som jag skrev om tidigare,, att mellanarmen o prylarna däromkring ser ok ut. En hel del med den motorn ska ha haft bekymmer. Min hade gått 7500 mil då detta bekymmer uppstod
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.