|
|
|
|---|---|
|
Har en 118 D (E87) 2007-10. Har råkat ut för att symbolen för DTC/DSC (vet inte vilken jag har) blinkat några gånger även vid ej halt väglag, bla vid körning i rondell som inte var alltför aggressiv. Har även hänt vid körning rakt fram. 1. Kan detta bero på att jag inte kör på run-flat-däck? Dessa är ju betydligt styvare i kanterna och systemt är kanske inställt väldigt känsligt och kan reagerara ifall däcken är mer "rörliga"? Detta har hänt nu efter byte till sommardäck. Det har hänt tidigare också och det är möjligt att det var när jag hade sommardäck förra året, vet inte om det skedde med vinterdäcken. Kanske löser sig om man kalibrerar punkteringsvarningen med dessa däck, vilken man nog bör göra? 2. Kan det bero på dålig givare vid hjulen? ABS-krans? Hydrounit? Vet inte om det har med saken att göra med ibland (ej alltid) när man skall rulla iväg sakta i ettan så känns det som att DTC/DSC skulle gripa in, alternativ att den bilen vill spinna. Detta sker om man ger liten eller ingen gas och om man gasar lite mer så sker inte detta fenomen av nån anledning. Tack för kloka svar. | |
|
Börja med att kalibrera punkteringsvarningen, det ska ALLTID göras när man skiftat däck! Min erfarenhet är, att punkteringsvarningen faktiskt är mer känslig med RFT-däck än med icke-RFT, troligen beroende just på att RFT-däckens stommar är så extremt styva. Det tvingar slitbanan att ta upp mer av vägens ojämnheter, vilket den inte är lika bra på som en följsam stomme, så när vägen är ojämn har RFT-däcket sämre anliggning mot vägbanan = "slirar" lättare. |
|
|
Lyfter denna tråd. Vad är vanligaste felet om 1. Dsc/dtc lampa blinkar och griper in i rondell 2. Samma lampa blinkar och griper in på rak väg, tex om man gasar i femman i80 km/h. 3. Ovanstående sker oftas när bilen blivit något varm, sker oftast ej vid kallstart. 4. Detta har skett mer och mer ju varmare det blivit nu på våren, efter byte till sommardäck av samma dimension som vinterdäcken, 205/55/16 goodyear optigrip. 5. Häromdagen tändes punkteringsvarning utan att däcktrycket var dåligt. Vad är vanligaste felet ABS/DSC-hydroenheten/pump? Denna kostar f ö 1835 kr Hjulgivare som är till Abs/dsc/punkteringsvarning Abs krans Hjullager Länkarmabussning Vanligaste troligaste felet? Brukar man byta hjulgivare men att det sedan visar sig vara hydropumpen? Funderar på att byta till vinterdäcken och se om det sker på samma sätt. Tack för svar |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ju mera du kör ju varmare blir däcken, problemet lär väl ligga i däcken att blir mjuka, ev lågt däcktryck i samtliga. En Diesel har ju högt vrid vid låga varvtal och är däcken mjuka så kan det indikera. För stor skillnad på mönsterdjup mellan axlarna brukar kunna ge ännu värre problem pga limiten minskar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Däcken köptes som nya förra sommaren. Bland de bästa i tester. Borde inte bli för mjuka. Vinterdäcken bör vara mjukare och uppstod inte nåt märkbart fel. Däckens mönster är alla bra. Det bör ju inte vara däcken. De har högt tryck 2,7. Hade 2,4 tidigare men provade med att höja. Varför punkteringsvarning kan man undra. Borde då vara Abs-givare som spökar som ju är samma som används till dsc och punkteringsvarning. Alternativt pumpen eller styrenhet. Punkteringsvarningen bör höra samma med dsc felet. |
|
| Prova att initiera om punkteringsvarningen och se om det hjälper. | |
|
Försökt men det hjälper ej. Har tagit bort punkteringsvarning på verkstad och fått felkoder kollade och det framkom inte riktigt vad det var. Därför skall felsök göras men fick tid först om två veckor. Det bör ju handla om hjulgivare (Abs etc), hydropumpsenheten eller stytenheten till dsc. Det verkar ju vara tämligen vanligt med fel på hydroenheten. Numera kan man köpa denna separat för 1835 kr på bmw men tidigare var man tvungen att byta denna ihop med stytenheten, vilket kostade mycket mer, har sett vissa som gett uppemot 20000 kr men då har det ofta gått på motorförsäkringen och få klagade därför. På utländska forum finns mycket om detta och bl a länkar till företag som renoverar hydroenheten och stytenheten. |
|
|
Hoppades få lite svar från personer som varit med om detta, alt arbetar med detta. Det är ju trist att byta hjulgivare, krans etc om det skulle visa sig i slutändan att det ändå kan vara t ex pumpen ger dessa fel. Tack ändå för tipsen. Angående däcken kan det ju egentligen inte vara tänkbart att goodyear i toppklass inte ska funka på bmw. |
|
|
Kan tillägga att det hjälper en del när man trycker på dtc knappen men inte helt. Den är då inte lila känslig men i visa lägen känner man att dtc griper in. Håller man in knappen några sekunder kopplas både dtc och dsc bort och då är det inga problem. Nån som har koll på att sådana problem gör att bilen går på nödprogram? Är det så? Det verkar så i alla fall eftersom när Verkstan tagit bort felkoderna var den märkbart piggare, tyckte jag. |
|
|
Jag har icke RFT på min och har inga problem alls... upplevde dock liknande problem när mina vinterdäck var nya men det försvann efter kanske 100mil eller så... Är däcken du har på XL klassade?? |
|
|
Vet ej. Tror inte det är xl, får kolla sen. Dock har jag inte rft på varken sommar eller vinterdäck. Vinterdäcken bör vara mjukare men upplevde inte problemet med dem. Du menar att xl skulle vara att föredra? Kanske det men jag undrar om det kan vara däcken. Så känsligt kan det inte vara. I så fall borde bmw varna att man bara kan ha vissa däck. Nej, jag tror många vill att det ska vara den lösningen men tror det är annat som hjulgivare, hydropumpsenheten eller stytenheten till dsc. |
|
| Kan meddela att felet löst genom byte av Abs sensor höger bak samt Abs ring eller vad heter samt kablage (brott). | |
| Precis, läste om detta fel i tidningen BMW Driver & som du skrev är det ABS-sensorn. | |
| Hade liknande fel nyligen att antisladd aktiverades så fort jag tryckte på gasen, det visade sig vara att abs kransarna bak blivit ovala, hur det nu går till, å andra sidan var det första gången jag hört ordet abs krans. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.