AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.282

Hjulinställning med coilovers på bilen.

52
Götesson
320IM -01
320i 2,5l Touring -89
2002 Gruppe H 2000ccm 16V -74
Satte dit en K-sport coiloverssats på min E46 i höstas och gjorde en hjulinställning efter detta.

Kör väldigt sparsamt med den på vintrarna. Men de få gångerna jag var tvungen att köra med bilen var en ren skräckupplevelse. Lilla minsta man svängde till på en landsväg i runt 80-90km/h så kändes det som bilen fick sladd. Tänkte att detta kanske beror på mina lite dåliga vinterdäck, men har för mig att bilen inte betedde sig så innan coiloverssatsen.

Nu ligger sommardäcken på. Kör du på en raksträcka och lilla minsta du rör ratten så sticker bilen åt det hållet. Hur jobbig som helst att köra.

Nu till mina funderingar.
Dessa så kallade orginalhjulinställningar verkar inte funka speciellt bra då man åker med coilovers.
En bil med orginalfjädring sjunker ihop en hel del när man lägger i vikterna i bilen. Hjulinställning görs och vikterna plockas ur och bilen fjädrar tillbaka.

En bil med coiloverssats typ min, sjunker inte ihop speciellt mycket då dessa vikter läggs i. Kan man verkligen följa dessa orginalinställningar då man åker coilovers ??

I mitt fall kan man inte det ialf verka det som. Bilen har troligtvis alldeles för mycket toe in bak bla. Vilken en bil med orginalfjädrar osv inte skulle haft då de fjädrat upp efter att vikterna tagits ur och bla toe in minskat.

Hur har ni gjort som åker coilovers ??

Känns nästan som att man skulle vilja ha värderna på en E46 efter man plockat ur vikterna, då en korrekt gjord hjulinställning gjorts med vikter.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Vad är det för vikter du pratar om?
Vart har du gjort din hjulinställning?
52
Götesson
320IM -01
320i 2,5l Touring -89
2002 Gruppe H 2000ccm 16V -74
Du kan läsa i ett annat inlägg här forumet som heter "Var kan man hitta hjulinställningar original? " Vad det gäller vikterna.

Hjulinställning är gjord på en auktoriserad Meca verkstad med ny fin laser utrustning.
kr
36
krolleg
320d Touring -07
En bil med toe-in bak gör bilen mer stabil (det säger iaf den källa jag har om chassie inställningar), dessutom är bilar konstruerade för att inte ändra toe vinklarna (även kallat bump steer) vid ut/infjädring.

Har du gjort hjulinställning på en auktoriserad firma har du garanti på jobbet. Eftersom bilen beter sig konstigt åk tillbaka och be dom kolla vinklarna igen, antingen har dom mätt fel eller så har nått ändrat sig. Kanske du har en fälg som inte är 100% rak? Dom sätter ju mätinstrumenten på fälgen så är inte den rak blir inte mätningen rätt.

Sticker bilen direkt när du rör på ratten så är de stor risk att det är din front toe som är felaktig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.