|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Har ett par frågor. 1) Trots byte av ventilkåpspackning i slutet av mars (guiden här på AP) så kan jag när jag sticken in handen med en trasa bakom toppen, mot brandväggen, få ett par droppar färsk olja på trasan. Ytterst lite, men dock. Jag observerar att bilen fortfarande kan lukta lite lite bränt i kupén nångång. (vilket var orsaken att jag bytte packningen). Ska det vara snustorrt där bakom eller kommer den alltid släppa lite lite olja där? Vid montaget använde jag inte några stora mängder packning på tub, ska detta användas generellt verkligen? 2) Jag har märkt att bilen drar lite olja. Har inte en exakt siffra än på hur mycket jag fyllt på men jag kan konstatera att jag fyllt på lite mer än vad jag generellt anser är normalt. Den ryker ingenting, på besiktningen var avgasvärdena jättefina, den lämnar inte en droppe efter sig på marken under motorn oavsett hur länge den står på samma plats, och jag ser inget läckage någonstans. (ja oljefilterhållaren dräller lite men det är ju vanligt) Kan tillägga att den gått 24.000 mil och har finfin servicehistorik, en e46 330 touring 02'a Alla tips/svar på ovan uppskattas! /Sb. |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Glömde säga, jag har även bytt vevhusvent och oljesticksrör. /Sb |
|
Min teori om punkt 2: Det är väl M54 motorn i din 330? M54an är välkänd för att kunna dra lite olja trots att den är frisk även om det varierar. Min mycket saknade gamla 530 med M54an drog ca 1 dl olja / månad minns jag (körde ca 1200 mil /år). Min nuvarande m62tub44 motor däremot har jag aldrig behövt toppa upp en enda gång. Sedan kan väl också val av olja påverka hur mycket bilen drar. Tunnare oljor drar väl oftast något mera men jag exprimenterade aldrig med att byta olja i min 530. |
|
Tack för svar på punkt 2) mats_epost. Jag har som sagt inga vetenskapliga undersökningar bakom det jag säger, än. D.v.s jag har inte måttat olja jag fyller på och kontrollerat miltal mellan gångerna, men det är bara en känsla jag har so far. Sedan jag postade har jag sett också att det stämmer det du säger, M54 drar lite granna mer, ja. När jag upptäckte låg nivå för några veckor sedan så fyllde jag till precis mitten på lilla "klossen" på oljestickan mellan de båda fördjupningarna så att säga. Det gick i en del, kanske en liter. Sedan dess har jag kört runda slängar, vi ska se.... hmm.. ca 80 mil tror jag. Och idag var oljenivån på nedre delen av denna lilla "kloss" på stickan. Under min ägo, ett drygt år tror jag, har det bara hänt att oljelampan lyst en gång, det var när jag var ny ägare på bilen. Nu ska jag fylla och notera hur högt, och sen kolla miltal tills nästa gång jag fyller, och hur mycket jag behöver fylla. Jag har 1300 mil till nästa "oilservice" men jag kanske ska byta olja direkt? Har filter o sånt hemma redan. Oljan kanske är tunn nu sen förra service och jag läste att tunn olja kan få motorn att dra den lite mer? Har kollat också att mitt vevhusvent-byte var lyckat för jag märker när motorn går på tomgång att den ändrar karaktär när jag skruvar av oljelocket, håller jag handen över hålet får jag ett markant "sug" så det torde indikera att motorn numer verkar "ventilera" riktigt bra. Ang "WD40-metoden" och Engine Flush och sånt, jag är inte så förtjust att hälla andra vätskor i bilen än olja faktiskt. Skulle helst slippa detta. /Sb. |
|
Ingen aning om hur mycket tunnare en olja blir med tiden, jag syftade mer på att man kan prova olja av en annan viskositet för att eventuellt få ner oljeförbrukningen något i en "törstig" M54a. Skulle tro att en kraftig majoritet av alla här på Autopower byter olja oftare än BMWs longlife intervall. Möjligtvis undantaget nybils/förstaårs ägare. Oljebyten kostar ju väldigt lite om man gör dem själv. På tex www.levoil.de finns bra oljor till extremt bra priser, man kan tex få 20 liter av Aral 0w 40 (tillhör Castrol koncernen) eller Shell Helix 5w 40 till ca 1100 kr inklusive frakt. Oljeexperten Johan B här på forumet rekommenderar ofta Aral 0w 40 medan jag själv kör på Shell i min V8a (än så länge). Sedan tänker jag inte ge mig in i den oändliga diskussionen om hur ofta man optimalt bör byta olja och vilket märke, viskositet etc. ;-) En budget kompromiss kan vara att man istället för att byta oljan under kortare intervall istället byter oljefiltret. En vanlig teori på forum världen runt är att filtret blir dåligt före oljan. Angående ventilkåpspackningen är väl lite fukt knappast någon fara, men har man nyligen bytt ventilkåpspackningen ska det ju inte direkt droppa/rinna åtminstone? Ang vevhusventilationen så drabbades jag också av det när jag hade min 530, tyvärr, lämnade in bilen på verkstad. Vet inte om det är en tillräckligt bra test att kontrollera suget med handen som du gör. Jag skulle nog hellre lämna in min bil för en Engine Flush än WD 40 metoden men jag har ingen erfarenhet av motortvättar förutom att jag byter olja överdrivet ofta. ;-) |
|
|
Angående min M54 så slutade jag snart bekymra mig om oljeförbrukningen. Den var frisk, gick underbart men drack ca 1 dl i månaden, so what, jag lät den hållas. :-D Dock kanske viktigare än med vissa andra motorer att kolla stickan regelbundet så att man lär sig hur den dricker. ;-) Varför just M54an ofta dricker mer olja än andra har jag aldrig fått en vettig förklaring på, men någon annan här kanske vet? |
|
Tack igen för utvecklande svar Mats. Jag håller med, med ny packning borde den inte fukta, men jag ska erkänna att det inte var mycket jag fick på trasan... men ändå som sagt. :-/ Okej okej, packningen är "pirat", jag erkänner, (Skruvat.se) men jag tänkte ändå att det rimligen inte kan skilja så mkt på formpressat gummi och formpressat gummi. Bara BMW-loggan då. Jag ringde Abbe på Tyska Bil i Sthlm nu, han säger angående den brända doften, om det är så sällan den dyker upp numer jmf med tidigare (den förra packningen var hård som glas och splittrades som bakelit) så kan jag strunta i det. Han sa också att han aldrig använder någon "packning på tub" när han gör det bytet på BMW-motorer. Man ska inte behöva göra det. I vissa sällsynta fall har han varit med om att ventilkåpan självt har haft en liten spricka. Men det är inte ofta. Ang. oljeförbrukning så hörde jag även nu att BMW själva har erkänt att 1 liter på 100 mil inte är ovanligt även om det är mycket. Men de konstaterar själva detta och att man får "ta det" helt enkelt. Tyska Bil säger samma som du säger, oljebyte mellan servicar är bra, men att svaga punkten är filtrena - de brukar ge upp innan oljan självt så att säga. Även säger han att ja, det är tänkbart att han tar lite mer olja när oljan börjar bli lite äldre. Jag får ta o genomföra ett mellanbyte, Nytt filter har jag, ska kolla länken du rekommenderade. Johan B är mkt riktigt duktig på det där med olja. Har läst hans poster tidigare. BMW säger 0W30 till M54, ska jag köra på det, eller 0W40? /Sb. |
|
Ang. oljerekommendation så rekommenderar jag mer att du skickar privat meddelande till tex Johan B eller om han svarar här i denna tråd. Det är dock något som är svårt att diskutera eftersom det förekommer en hel massa olika åsikter. ;-) Jag skulle personligen hellre tagit 0w 40 jämfört med 0w 30 i en ca 12 år gammal M54a under förutsättning att 0w 40 är godkänd för motortypen, det får du väl verifiera. Under mina M54 år använde jag dock BMWs egna 0w 30 variant om jag inte minns fel, men då hade jag om möjligt ännu mindre kunskap än nu. ;-) Hur som helst så drack den ju ca 1 dl olja / månad med 0w 30. |
|
|
Skrev du fel nu? "BMW har själva erkänt att 1 liter på 100 mil inte är ovanligt?" 1 liter? |
|
|
Nej, tyvärr anses 1L/100mil vara "acceptabel oljeförbrukning! Aral-oljan som länkas till är BMW LL-04-klassad (bland annat) och kan därmed utan problem användas i alla BMW-motorer som skall ha LL-98, LL-01 och LL-04. När du fyller på olja, fyll till max-strecket på stickan. Det gör att det finns mer olja att "slita på" i motorn och dessutom är det lättare att se om/när nivån sjunker. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Karl-Hilding |
Kollade mina två senaste oljeservicerna gjorda på en "BMW-verkstad" alltså ej auk. BIl 530 med N53. Förrförra gången var det Castrol Edge 5-30. Senaste var det Castrol Edge 0-40. Denna service gjordes för 1000 mil sedan. Hällde på igår 1 liter Shell 0-40. Kommer att göra oljeservice nästa gång oljeindikatern meddelar vilket troligvis blir om 1000 mil cirka. |
|
Ja, något kontroversiellt det här med att 1L/100mil skulle vara acceptabel oljeförbrukning. Risken är ju relativt stor att något är fel med motorn när den drar så mycket? Påhittat scenario: En orolig kund ringer och frågar BMW verkstaden om 1L olja/100 mil är normalt, visst, svarar BMW, det är mycket men helt acceptabelt! Kunden ringer igen om ett par veckor och säger att motorn nu brytit ihop. Ajaj svarar BMW, det var inte bra alls, du ska få en tid hos oss men i värsta fall kan du behöva köpa en ny bil. |
|
Tack Mats och Johan. Japp, är perfektionist och brukar fylla till EXAKT mitt på stickans markering, men ska släppa lite på denna fetish och göra som du säger, och fylla "fullt" helt enkelt. Max, det är strax innan övre urgröpningen va? D.v.s fylla upp hela "klossen" som jag kallar delen mellan de båda urgröpningarna? @ Johan - Hur vet jag om min motor "ska ha" LL-98, LL-01 och LL-04? Dessa koder är okända för mig och jag måste veta om jag vågar beställa denna Aral 0W40 till just min bil. (330 M54-maskin, 02'a. tillverkad nov 01') @ Mats - ja, det låter hysteriskt va? Men så sa han, och Johan bekräftar detta. Jag vet, oljediskussioner kan hetta till. Vi behöver inte gå längre, jag är nöjd om jag vet att en 0W40 (t.ex. Arals) funkar till min motor. /Sb. |
|
Synd att Hasso är på semester så inte han kunde kastat sig in i denna diskussion och förvillat dig totalt. ;-) Om jag förstår det korrekt äger BP Castrol som i sin tur äger Aral. Hasso älskar nämligen inte Castrol. Varför är det bättre han får förklara själv vid tillfälle, jag är i ärlighetens namn osäker. ;-) Citerar Hasso: "Aral funkar lika "bra" som Castrol." "Den funkar inte sämre än Castrol iallafall. Köp 2 dunkar och spar resten." Länk hehe ;-) |
|
|
Storabjörnen, lite förenklat: BMW LL-98 infördes samtidigt med BMW:s långa serviceintervall med bland annat M52tu, dvs. 1998. Från årsmodell 01 (egentligen en liten bit in på årsmodellen) infördes BMW LL-01 och på samma sätt infördes LL-04 för årsmodell 04 i samband med partikelfilter och dieselkatalysatorerna. Kvaliteterna är "bakåtkompatibla" och således täcker en LL-04 kraven för LL-01 som i sin tur täcker kraven för LL-98. Med andra ord kan du använda LL-04 för i princip alla motorerna (undantag för vissa tidiga M5 och M3-motorer) ända tillbaka till årsmodell 98. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Mitt svar på era kommentarer från jobbdatorn idag verkar aldrig ha reggats. :-( Jag ville bara tacka er, Johan och Mats, för ytterligare välskrivna och informativa svar. He he, ja oljefrågor kan verkligen slå an många strängar. :-) På väg hem idag luktade bilen naturligtvis ingenting. Håhåjaja, den som lever får se. Det blir väl en Aral-beställning snart misstänker jag. /Sb |
|
Vill bara flinka in hur jag gjorde när min -01 525:a drog för mycket olja (ca 1 liter på 100mil). Som de flesta vet så är M54-motorn en sk. "lågfriktionsmotor". Det betyder bla att lagerspel är anpassade efter tunnare olja och kolvringarna hålls så tunna de bara kan bli. Problemet med tunna kolvringar är att fjäderkraften i dom blir lägre och efter många mil med koksbildning i kolvringsspåren så orkar de inte fjädra ut längre utan de blir komprimerade i inre läge. Jag använde mig av WD40-metoden (finns massor av läsning om de på saab-forumena). Hade laddat upp med 10 flaskor WD40 och tömde sedan motorn på olja (spara den gamla i ett rent kärl). Ur med tändstiften, vrid motorn så att ingen kolv är i sitt övre läge och fyll upp med WD40 i förbränningsrummen. I början så sjönk det undan snabbt (rann mellan kolvring och cylindervägg) men tillslut så att det stannade kvar. Lämnade bilen över natten och när jag kom ut dagen därpå så var det tomt i 3 cylindrar igen. Fortsätt toppa upp tills det inte längre sjunker undan, då är det dags att suga ur det som ligger i cylindrarna. Plocka ihop motorn, fyll upp med den gamla olja igen och ut och kör den ganska hårt, varva ordentliget. Rycker som sjutton och luktar APA. När den värsta röken har lagt sig, gör ett extra oljebyte och voila, bilen drar MYCKET mindre olja. WD40 är bra på att lösa koks... :) Det här är bara min teori men det funkade för mig och funkar på många andra bilmärken! Dessa *¤#*¤ miljökrav som tvingar biltillverkarna att skapa undermåliga motorer med allt för mycket kringutrustning... :P |
|
|
Många Saab 9-5:or med samma fel som blivit hjälpta av WD-40 metoden, det är tydligen bara två ringar i kolven på dem mot tre på de äldre 9000 (som sällan drar olja). Dessutom kan man ju anta att när blowby-gaser ökar så slits motoroljan fortare, bilen blir känsligare för VV-frysning och kedjan slits snabbare. Många kör 9000-botten och 9-5 topp för att slippa skiten och kunna trimma lite, vet inte om det är lika lätt på BMW, om det går att mixa kolvar mellan motormodeller? Men WD-40 är ju betydligt lättare att testa till att börja med. |
|
Det var väldigt väl beskriven metod Jimpa. Låter ju inte så knepigt om än lite söligt såklart, men det får man ju ta. Tack för input! /Sb |
Fråga Jimpa: hur gör du med tändspolarna när du "drar runt motorn" så att ingen kolv ligger i övre läge. Kopplar du ur kablarna till tändspolarna helt eller? Tänker att annars slår det väl blixtar typ, eller? /Sb |
|
Storabjörnen: kolla in min gamla tråd ang WD40 Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.