|
|
|
|---|---|
rsarits |
Hej Är det någon som har något tips på billigare bra ställe att få oljan bytt i automaten på min E60 535DA -06? BMW vill ha 6500-7000kr för detta. Det verkar lite mycket tycker jag, även om det går åt 10 liter olja och den skulle kosta 300:-/litern, så tycker jag priset är väl högt Jag bor i Uppsala, men kan tänka mig att åka en bit om priset är rätt Micke |
|
Hej jag vill bara säga att även oljefiltret i lådan byts och det kostade mig 2400kr bara för filtret förra året, iom att det är hela tråget som är filtret så är de svindyrt. Länkar även nedanför så du kan se själv hur de ser ut. Länk Så 10 liter olja a 300kr + filter ca 2400kr nu? blir delar för ca 5400kr sen jobb ja du inte låter de så himla dyrt i mina öron. |
|
rsarits |
Nej, det var ju en annan sak förstås. hur svårt hade det varit att separera filter och tråg kan man undra? Tack för infon i alla fall! Micke |
|
Hej! Undrar varför du ska byta olja i automatlådan? Ska väl inte göras enligt servicerekommendationer? Mvh Micke |
|
|
eBay!!! Länk _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
rsarits |
Jo, jag kör ganska mycket, så bilen har passerat 24000mil nu. Det kommer att bli en hel del husvagnskörning i sommar också. Dessutom verkar det på diverse inlägg här på forumet som att åtminstone ZF rekommenderar oljebyte, även om inte BMW gör det. Då de tillverkar lådorna, så borde de veta bäst? Hur som helst så kan det ju inte skada att byta, vare sig det behövs eller inte Micke |
|
Är den inte bytt för ens nu hade jag låtit bli. Är den dock bytt vid ca 10K eller tätare hade jag inte tvekat men grundregeln är nog i det här fallet att rör inget som fungerar. Alltså har du inga problem med lådan, byt inte oljan. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Jag håller inte med, har du inte bytt olja än så gör det direkt! Det gamla devicet att inte röra något som fungerar gäller inte automatlådeolja... Tvärtom så försämras oljans smörj och perikelabsorbtionsförmåga med tiden, oljan "slits" och förr eller senare så är dess egenskaper så försämrade att växellådan går sönder. / Rickard |
|
|
Det är bara att använda sunt förnuft, det är aldrig fel att byta en olja och det finns inga evighetsoljor. Däremot är det ju en fråga om kostnad, det är som du säger väldigt dyrt, för något du kanske inte ens kommer märka skillnad av. Jag bytte på min bil vid ca 10.000mil efter att ibland vid kallt väder fått gearbox malfunction, dessa varningar försvann efter det. Däremot kan det ju vara så att om du har riktig skitig och gammal olja, så kommer den nya oljan efter ett tag lösa upp vissa partiklar och du får problem av det. Har inte råkat ut för det själv, men jag har läst lite om vissa som haft det problemet. Hur som helst tycker jag du gör rätt som byter. |
|
| Sug ut lite olja och skicka på oljenanalys. Då vet du och byter inte olja i onödan. | |
| ZF rekommenderar oljebyte vid 15000 om jag minns rätt. En 535d med dragkrok går hårt, så det finns knappast någon anledning att inte tro växellådstillverkaren. Jag har bytt olja på många av dessa automatlådor och vet att oljan efter 15000 mil är svart av partiklar. Vad kostar det att byta låda om den rasar? | |
|
Det är synd att det ska vara så krångligt att byta automatolja på BMW själv. Annars hade man ju kunnat klicka av in- och utgående slangarna till oljekylaren, klicka på en ny slangstump och så ner i 20-liters dunken med olja, samt en till uppsamling. Men det ska väl jävlas med temperaturintervall och annat lall förstås. Ungefär som om lamellerna skulle ta mer stryk av att få bytet gjort i 20C istället för 70C.. Det måste väl vara vätskeutvigdningen i kombination med avsaknaden av sticka som gör att det är så j-a pilligt på just BMW? Eller vad är det annars som gör att det ska temperaturmätas när man byter oljan? |
|
rsarits |
Tack för alla svar! Det blir nog ett byte i alla fall, trots den höga kostnaden Det är dyrare att byta lådan |
|
Ja det här med oljebyte i automater ÄR inte helt lätt - åsikterna i diskussionerna färgas ju ofta av ens egna erfarenheter från olika bilar - som kan ha haft helt olika driftsförhållanden - byte bra i ena fallet kanske sämre i andra fallet. Skillnaden på slitage i en automat är förmodligen himmelsvid mellan en taxi i Hanovers innerstad och ett landsvägslok som ligger 100 mil om dan på Autobahn på högsta växeln och lockupen konstant låst, eller hur? SpeedLover's analys är ju klockren - men lite omständig - men då har man ju facit så att säga innan. Finns lite visa ord av en guru på automater att läsa här på forumet, sök på molle325 så hittar du massor - synd bara att han inte längre är aktiv här.......... Här är lite att börja med som behandlar långmilade lådor (läs molle325's inlägg på sidan 2 - förklararen del - men som sagt det finns massor att läsa om detta). Länk /Saij |
|
|
Byte känns vettigt. Att en person som kör Peugeot 207 tycker att 6500 är mycket är logiskt. Men den som valt ett tyskt premiummärke - en high-end variant därtill - bör icke ha funderingar redan vid ett, relativt sett, så blygsamt belopp. I detta läge rekommenderar Bilfånen tvärtom att följande sanning anammas, bäst formulerad på utrikiska: You gotta pay to play, my man. Det har sagts förr (även i andra sammanhang - no shit?), men det förtjänar att upprepas med ojämna mellanrum. Lycka till med operationen, iaf. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.