AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.544

Problem med Automatlåda GM

Pe
3
Peter Nyqvist
530dA Touring-2000
525tdsA Touring-1994
Jag har en E34 525tdsa -94 med en GM 185 låda som slutat att fungera normalt.
Allt inträffade när jag installerade KCR-box. Ok lådan kanske inte var den bästa innan heller. Men nu när jag ska köra iväg har jag fullt ös några hundratals meter, sedan slutar lådan att dra. Då måste jag i med tvåans växel och får återigen drag en längre sträcka men efterhand slutar lådan återigen att dra. Då slår jag av tänningen och kan upprepa samma procedur som jag beskriver ovan. Är detta "felsäkert läge" funktionen?
Jag testade med att klippa alla kablar till KCR-boxen utan att det blev någon förändring. Jag testade med att byta ut DexronIII mot 10-30 mineralolja för att se om tjockare olja kunde visa om lådan hade invändigt läckage. ingen förändring. Någon som har varit med om något liknande eller vet vad det är för fel?

RPN
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej känns som att häva i annan olja än den som är original var ett dumt drag känns som den oljan har förstört lamellerna i lådan

Mvh mikael
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej känns som att häva i annan olja än den som är original var ett dumt drag känns som den oljan har förstört lamellerna i lådan

Mvh mikael
Pe
3
Peter Nyqvist
530dA Touring-2000
525tdsA Touring-1994
Hej!
Tack för din synpunkt. Men felet var redan innan jag provade med tjockare olja. Anledningen varför jag testade med denna olja var att se om lådan betedde sig anorlunda i fråga om jag hade något invändigt läckage som skulle visa sig mindre påtagligt med högre viscositet på oljan.
Känner någon igen tidigare beskriva beteendet som "felsäkert läge"?
Kan det vara någon tryckgivare eller mindre filter i lådan som sitter igen som spökar till det? Någon som har erfarit att dylika problem har uppkommit när KCR eller motsvarande boxar har installerats?
Eller är det bara att rycka bort lådan och försöka hitta någon bättre begagnad på skroten? Lådans livslängd.... ja säg det...den kan ha rullat 40 000 mil, kanske mer.

Tacksam för tips/Peter

RPN
He
16
Hejmer
330d touring -01
Volvo 144 td -73
De funkar iaf inte med motorolja i automaten, har den inte slirat innan så gör den det nu. Troligtvis var lådan i rätt dåligt skick innan och med den extra effekten boxen ger orka inte lådan längre
Pe
3
Peter Nyqvist
530dA Touring-2000
525tdsA Touring-1994
Det är inte oljan som är problemet.
Lådan drar varken bättre eller sämre med tjockare olja.
Huvudfrågan är hur lådans beteende är i "felsäkert läge"
Jag tycker det är så skumt att det är fullt drag när jag startar bilen och kör iväg för att sedan tappa kraften och sluta "dra", växla ned till trean manuellt utan drag. Växla ned till tvåan och få fullt drag till ca 4500 varv, varefter det slutar att dra. Därefter inget drag förän jag slår av tänningen och börjar om. Allt ovanstående upprepas.
Observera att jag hade DexronIII i när felet uppkom.

Mvh RPN

RPN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.