|
|
|
|---|---|
|
Haft varning för spolarvätska i någon månad trots att jag fyllt på vilket gjort mig förvillad. Idag märkte jag att den plötsligt slutat varna för spolarvätskan? Öppnade motorhuven och lade märke till att intensivrengörings behållaren var slut. Ofta fyller jag den med vanlig spolarvätska. Nu märkte jag till min förvåning att behållaren för intensivrengöringen läcker (!), alting i den rinner ut på marken. Varnar datorn både när vanliga spolarvätskebehållaren och intensivrengöringen är slut? Eller är det först när man försöker använda intensivrengöringen som den varnar för den om den är slut? Hur fungerar det egentligen, jag är något förvillad. | |
| På min e39 varnar den inte för att intensivrengöringen är slut. | |
| Den varnar endast för nivån i den stora behållaren, inte intensiven. Den varnar när den känner att nivån är låg, inte just bara om man spolar. | |
|
Ok, lite rörigt. ;-) Jag kan varje fall konstatera en sak: Intensivrengöringsbehållaren läcker kraftigt. Den är ju dock enkel att komma åt och förhoppningsvis enkel att byta. Behållaren och systemet för intensivrengöringen är den på något sätt kopplad till spolarvätskans huvudbehållare och system? De sprutar ju varje fall ut vätskan på samma ställe. ;-) Till saken hör också att jag alldeles nyligen åtgärdat kabelbrott mellan bil och bagagelucka. Frågan är om denna reparation också nu kan ha släckt varningen för spolarvätskan?? Att kabelbrottet ställde till det för elsystemet, kanske något långsökt? En sak är varje fall helt säker: Under ca en månad har jag haft felaktigt haft varning för washer fluid trots att jag fyllt på med spolarvätska (i den stora huvudbehållaren). Får väl se om varningen kommer tillbaka eller inte. |
|
|
Den här guiden var ju trevlig: Länk Verkar ju inte direkt vara ett ovanligt problem, kanske är den här gummitätningen för mig också. |
|
|
Slutade med en ny pump eftersom den gamla pumpen spruckit och läckte, det var problemet. Hittade för 90 kr inklusive frakt från Ebay, löjligt billigt ;-) installerade i går, inga problem. BMW tar dryga 400 kr för en ny pump. Intensivrengöringen är ju inte kritisk så en billigare utbytes tycker jag är helt ok. Länk Däremot är det vettigt att från bmw också köpa gummitätningen som man trycker ner pumpen i, kostar 25 kr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.