AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.821

Skillnad mellan komfortstolar och elekt inställbar+svankstöd i BMW X5?

Darren
Jag undrar vilka skillnader som finns mellan tilläggsvalen Komfortstolar och kombinationen Elektriskt inställbara stolar + svankstöd för X5s tillval?

Jag har inte lyckats hitta någon bra spec och det är ju några tusenlappar i skillnad.
I X5-broschyren står något om mikroperforeringar i komfortstolarna vilket skulle kunna betyda AC-kylning av sittdynorna underifrån men detta står ingen annanstans.

Darren
Deliq
Om du väljer elinställbara stolar och svankstöd så är det standardstolarna som får det ( alt. sportstolar om detta väljs ). Komfortstolarna är en mer exklusiv elinställbar stol med annorlunda stoppning samt att man kan reglera den övre delen av ryggstödet separat. Mycket bekväm !!
Till X5 tror jag inte att det går att få stolar med inbyggda fläktar, än så länge..

M V H // Deliq

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Mikroperforeringen betyder inte AC i stolen. Det är skinnet som är ventilerat/perforerat för att du inte ska svettas lika mycket.

Svankstödet kan du beställa till alla stoltyper. Och det är en luftkudde du blåser upp samt flyttar i höjdläge.

Komfortstolarna är som sagt något annorlunda stoppade med reglering av övre delan av ryggstödet. Samt att de alltid måste kombineras med elektrisk inställning och skinnklädsel. Mycket bekväma.

Sportstolarna har en högre sidostoppning samt utdragbar sittdyna. Du kan inte vinkla överdelen på ryggstödet. Du kan ha dom elektrisk inställbara men går även att beställa med manuell inställning och tyg.

Jag har komfortstolar i min E38:a och har haft sportstolarna i en tidigare vagn.
Min X5:a har jag beställt med sportstolar, jag är dryga 194 cm lång med relativt långa överben och det är den stolen som känns absolut bäst efter långa pass för benen.
Det är dock skönt att kunna reglera överdeln på ryggstödet som komfortstolen erbjuder, men allt är en avvägning
Darren
Sail, vad menar du med "Samt att de alltid måste kombineras med elektrisk inställning och skinnklädsel. "? Måste man beställa komfortstolar OCH elektrisk inställning? Jag trodde att komfortstolarna var elektriskt inställningsbara. Då blir slutnotan ca 26000+18000 eller tänker jag fel?

Darren
Deliq
Beställer du komfortstolarna "ingår" elinställningen.

M V H // Deliq

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jo det var så jag menade fast det inte blev riktigt klart. De är alltid elektriska och det ingår i prislappen för komfortstolen.

Alltid lika spännade att finna rätt utrustning. För min egen del har jag bestämt att jag ALDRIG kommer avslöja för min sambo hur mycket extra utrustningen kostar i X5:an.
Men det ena föder det andra och det är lätt hitt abehovet.
Darren
Det som är lite läskigt men mest roligt när man funderar på en fabriksny bil är hur mycket extrautrustning man vill ha och prislappen på denna! Men det väl BMW om. Jag anar att den stora vinsten för BMW ligger just på extrautrustningen, därför blir man lite lättad när man läser på forumet att det är lättare att pruta på extrautrustningen.

Darren
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Prutmån finns,,och handlarna vill sälja.
Men visst är det så att man får lägga ramarna för vad man ska plocka på bilen,,det är otroligt lätt att kryssa för hela listan.
Å andra sidan,,som någon skrev här inne. Köper man en bil av typen X5 så kanske 20.000 till i extra tillbehör inte spelar så extremt stor roll. Men lite pengar till underhåll och ägande måste det finnas:-).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.