|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla! Vilket är bästa sättet att laga en läckande bränsletank i påfyllningsröret nere vid skarven mot själva tanken? | |
| Det bästa är att byta tank. Men visst går det väl att förlänga livet lite med hjälp av någon typ av epoxilim/spackel och kanske lite glasfiber, löst eller duk. Men i längden är det nog en ny tank. | |
|
Har lagar många gamla Ford tankar på 80 talet blästrade och sen på med glasfiberspakel höll för besiktning Men idag hade jag kollat skroten och köpt därifrån istället Ha deT |
|
|
OM du får för dig att svetsa, se till att vattenfylla tanken först! Men det är nog ren konstgjord andning om tanken är så dålig så om du tänker behålla bilen lite längre är det nog en ny eller bättre beg. som gäller. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Slaglödda funkar | |
|
Kemisk metall fungerar utmärkt till det mesta. Har själv lagat en tank med detta och det höll bilens livslängd som dock bara var 4 år i detta fall. Bilen var skrot men tanken var hel. |
|
| Beckis: Hur gjorde du med rengöringen från bensinångor? Vilken typ av slaglod och flussmedel/pasta använde du? | |
|
Hej! Var en bekant som gjorde det till mej, så jag inte någon koll på vad Som du behöver för material till detta. |
|
|
Lagade med kemisk metall, rengjorde noga sedan smetade jag in porerna som läckte med blandningen, höll de åren jag hade bilen iallafall. mvh |
|
|
Dumt att rekommendera något som har med svets eller slaglod/hårdlödning att göra i samband med bränsle och bensintankar. Om man inte vet vilka risker som är inblandade eller kan redogöra för dessa, eller kan redogöra för arbetsmetoder osv så är det bättre att inte skriva alls. Johan B nämner iaf vattenfyllning osv, vilket är minimum för att ens tänka sig att jobba med tanken osv. Jag försöker inte vara dryg eller så, men många explosioner med tråkig utgång har tyvärr inträffat. Många förstår inte vilka energimängder som är inblandade i samband med bensin osv. FP |
|
| Jo inte att leka med bensintankar! Det gäller att göra de kliniskt rena och låta de ligga länge och gasa av sig. Helt öppna i solen gör gott men det måste vara ett genomflöde av luft. Då de blir luktfria efter nogrann rengöring och avluftning kan man börja tänka på att tillföra värme. Vattenfyllning är ju bra för att minska volymen. Men ändå måste stor försiktighet råda. För min del är det ett litet hål vid påfyllningsröret längst in mot tanken, så om man tätar där pumpamaturen sitter och fyller så är det OK. Jag har försökt att hitta en bättre begagnad men inte gjort det, så om någon känner till en mycket bra tank så skriv gärna. | |
|
Hejsan. Har nu kört i över 2 år med en tank tätad med vanlig Plastic padding glasfiberspackel. Skadan jag hade var en typisk utmattningsspricka pga felande tankventilation a la e38 :) Sprickan var ca 3-4 cm, hissade upp bilen med nästan tom tank så att ingen bensin trängde fram. Gjorde rent området runt sprickan med thinner, sedan 80 slip-papper. Lade efter det 4-5 lager med glasfiberspackel...lät torka över natten..klockrent! Mvh Skalman |
|
|
Jag har svetsat en tank på en gammal Sunbeam som jag renoverade. Gjorde först ren den ordentligt med avfettning och vatten. Vattenfyllde den sedan och därefter avluftning. I och med vattenfyllningen så försvinner alla gamla bensinångor och de återkommer inte bara för att man tömmer tanken. Sedan MIG-svetsade jag precis som vanligt. Det finns överdriven försiktighet mot tankar. Jag har försökt få en bensindunk att explodera med spårljusammunition utan att lyckas med det :) Det är preskiberat numera :) **BMW-ägare i 33 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Jag tror det finns visst fog för försiktighet. Samtidigt måste man förstå fysiken bakom och blandningsförhållande, temperaturer och annat. Är det mer än någon deciliter kvar inne i tanken så blir blandningen för fet för att orsaka tändning och explosion just inne i tanken. Men i gränslandet där det finns en öppning ut till friska luften eller gaslågan, gnistan osv är det en annan sak... Faktum är ju att man har både bränslepump och framför allt tankgivaren där inne som badar i bensin hela tiden... båda jobbar med el och kan skapa gnistor. tankgivaren är oftast en öppen trådlindad potentiometer med en släpkontakt.. Detta är inga problem, blandningen är alldeles för fet för att vara brännbar. Jag har också sett folk som kastar ner brinnande tändstickor i öppningen på en bensindunk, ibland så går det, ibland inte... Säkert går det av samma anledning att skjuta genom tanken också, utom på film förstås... Mythbusters har testat detta och det är svårt/omöjligt att få till en explosion när man vill. Det brukar tyvärr mest hända när man inte önskar det... FP |
|
|
När jag svetsade i en tank var jag försiktig. Först ur med all bensin och bort med lock o.s.v. Tanken fick sedan stå ett par dagar i solen då det var sommar och varmt. Letade sedan rätt på en gammal dammsugare (limpa), på vilken man kunde ansluta slagen i båda ändar. I och med att dammsugaren har kollektor/kol som gnistrar ville jag inte suga in ångorna i dammsugaren. Dammsugaren (eller rättare blåsaren) anslöts till tankens påfyllningsrör och fick vara igång tills alla ångor ventilerats bort från tankens insida. Efter att det var luktfritt plus lite till svetsades tanken. Inga problem. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.