AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.266

Fel efter service, bara att betala?

Sida 1 av 2
Min 330 -07 var förra veckan inne på BMW verkstad för oljebyte, framrutebyte samt inspektionskontroll, "statuary service". När jag betalat 7050 kr inkl självrisk för rutan och ska köra därifrån så går bilen inte att låsa upp. Öppnar mekaniskt med nyckeln. Alla menyer är på tyska, tonkontroller osv i mittläget som efter någonsorts reset. Centrallåset reagerar inte, dörrar och tanklock är låsta. BMW hävdar att det inte kan bero på dem eftersom "de inte varit inne i systemet" Endast förardörren kan öppnas/stängas mekaniskt. Är det troligt att detta hänt helt spontant?
Nej det låter väl inte speciellt troligt att detta bara skulle råka hända just när bilen är på service. Dom borde väl haft en dator kopplad till den då?
sk
83
skiro
323ciA -00
Liknande fel har hänt mig efter nyttjande av BMW Solna.

Säg att du lämnar in en stämning till tingsrätten om de inte återställer bilen.

Bilmekaniker borde ha en egen tillsynsmyndighet och licens för att få jobba!
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Det är för jä... att de inte står för fel de själv orsakar
Snart vågar man inte lämna in bilen utan att stå över och kolla vad de gör och inte

Ha deT
Da
135
Daniel_80
325ci -02
När jag läser sånt här måste jag säga att jag är glad att man inte har nyare bil (som man därför vill ha stämplad service på)

Tycker man läser om Bmw's fuskande överallt.

Folk som fått bromsvätskan bytt, och det har visat sig att dom bara har bytt bromsvätska i behållaren.

Köpte en bil som bara dagar innan varit inne på Bmw för byta av ett bromsok, bromsarna kärvade rejält på den sidan och det visade sig att dom inte smörjt upp någonting, utan bara kastat ihop det.

Sen självklart kan misstag ske, som i ditt fall. Men då får dom väl för f*n ta ansvar för det.

Stå på dig, och förklara att du kommer gå vidare med detta om dom inte fixar det.
NE
17
NErixon
320d Touring M-sport -09
Vilken BMW verkstad gäller detta? Kan vara bra att veta.
Min gissning: Batteriet har laddats ur eller att de haft batteriet urkopplat under arbetet?
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Fast urladdat batteri brukar väl bara nolla alla mätare?
Inte byta språk och ha sig...
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Dagen efter service började min larmlampa lysa och jag hittar en lös givare till motorhuven. Kör tillbaka och ber dem fixa. När jag ska hämta bilen vill de ha 400 kronor. Tar du betalt för denna reklamation är det sista gången du ser mej som kund och som sagt så har jag inte besökt denna verkstad fler gånger och de säljer heller inte BMW längre. Jag hade reklamerat varit extremtt tydlig med att jag inte ska betala för deras misstag. Jag har sett att min verkstad kopplar til batteriladdare under service och det borde vara rutin vid servicar på moderna bilar som kräver el till det mesta.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
We
159
Weelie
435D GC-15
Det enda som händer om batteriet kopplas bort är att man får ställa om klockan.
I alla fall på min -06.

Det var Novation i Uppsala. Ringde igår fm och sökte någon kundansvarig, detta begrepp verkar okänt. Trodde alla större i branschen hade någon som hanterar problemärenden, men tydligen är det inte så. Man hälsade att en person med ansvar skulle ta sig an detta, men denne var upptagen för tillfället men skulle ringa upp, de fick mina nummer. Ingen ringde. Ny kontakt idag på morgonen, de skulle återigen ringa upp, väntar med spänning.
Novation i Uppsala är väl ändå en av (få) BMWs egna verkstäder som har haft ganska gott rykte hittills?

Blir intressant att följa.

Mitt intryck hittills är annars att BMWs egna verkstäder varierar kraftigt i kvalitet och kompetens. Tex i Stockholm så har ju Per Larsson på Bil&Motorteknik långt bättre rykte än vilken BMW återförsäljare som helst.
NE
17
NErixon
320d Touring M-sport -09
Ska in med bilen på felsökning till Novation i början på nästa vecka, kan bli intressant..
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Novation har alltid skött sig bra som sagt, hoppas det löser sig.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Har du provat med en annan nyckel/fjärrkontroll?
Har testat andra nyckeln, ingen skillnad. På touringen är inte det tunna gröna plastsnöret för nödtanklocksöppning helt lätt att komma åt heller, ser ut att kunna gå av hur lätt som helst. I USA finns en hel del skrivet om "E90 door lock problem", finns en servicebulletin från BMW om för svaga säkringar. Strömspikar kan knäcka 15A säkringarna 56 och 57. som skall bytas till 20A. Säkringsboxen i bottnen på hanskfacket är ett helvete att komma åt då passagerardörren ju inte går att öppna. Detta har åtgärdats även utanför garantin då säkerhetsproblem kan uppstå då dörrarna plötsligt inte fungerar, man kan bli instängd i bilen. Blev uppringd av Novation, de ser inget samband med servicen alls. (de har ju bevisligen "varit inne i systemet" då servicen och oljebytet finns dokumenterat där, sannolikt har de även kollat batteriet)

Varför mjukvaran var nollställd har de ingen förklaring till, det kan ju inte ske helt spontant. En inlämnad bil är i deras vård, själv var jag på jobbet 6 mil därifrån. Attityden via telefon var syrlig och anklagande, tvärtemot den premiumkänsla som enligt nya BMWchefen skall genomsyra alla kundkontakter och på sikt bygga kundförtroende och få en att bli en trogen BMW kund. Tom ett trist besked kan ju levereras på ett trevligt och konstruktivt sätt, men förutsätter att BMW chefens ambition nått ner till de som i praktiken träffar kunder. Det var någon i säljorganisationen som ringde, verkstadschefen skall ringa på måndag, bilen skall in 8/5 för åtgärder, lutar åt att jag får betala igen.

Är det bara ett par säkringar (kan även vara värre) att byta så förstår jag inte riktigt grunden för att så kategoriskt vägra se det som en reklamation på servicen. Fick fö nyligen specialutskick från novation där de uppmanade mig att komma och testa nya 3-serien, entusiasmen över BMW som varumärke får sig ju en rejäl törn av sjafs som det jag beskriver ovan. Jag tror precis som BMW chefen att det är viktigt att bygga förtroende hos kunderna, en nöjd kund är guld värd. Hade man tagit ansvar för detta utan diskussion hade ju chansen ökat dramatiskt att få sälja min nästa bil.
Usch, de ger verkligen ett snålt och trist intryck för att representera ett premium märke. :-(

Fast tänker man till är det kanske dumt att svartmåla ett helt bilmärke eller hela bmw återförsäljaren (Novation) än så länge. Det tveksamma bemötandet du fått är ju från en eller ett par personer på verkstaden?

En sak är säker: VDn eller chefen för Novation är säkerligen intresserad av att veta hur du upplever att du blivit bemött. Berätta eller skriv om din upplevelse sakligt och lugnt, så kanske chefen sedan knäpper rätt person på näsan istället?
Karl-Hilding
Skulle inte det hjälpa så finns ju lokalblaskan eller Janne Josefsson.
Förresten så skall det vara ett nytt program på G.
Dom skall handla om bilar, verkstäder, garantier, rost, osv.
Inte så märkligt egentligen för efter bostad så står bilen för kostnad nr 2!
Och nästan hela branschen är lite rutten.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Nu vet jag inte hur din (ts) BMW funkar men på tex MB så är det ju bara att gå in i menyn och ändra språk,hur länge lyset ska lysa efter avstängning, om dörrar ska låsas när man kör iväg mm
På dom är det mao ganska enkelt avhjälpt(och tyvärr enklare att göra en reset)
ljo002: Tråkigt att höra om dina problem.

Det stora problemet (oavsett vad som är rätt och fel i detta fallet) är att inte BMW Sverige tar något som helst ansvar för sina återförsäljare. De kör istället ner huvudet i sanden och hänvisar till att de är fristående återförsäljare. Så länge de inte tar ansvar för "sina" återförsäljare så kommer det aldrig bli bättring ute på fältet. Gäller både kundbemötande och kompetens.

I Tyskland är det helt andra tongångar. Där tar BMW ansvar för sina återförsäljare och har man problem så hjälper de gärna till. Har haft problem med återförsäljare där och när de inte vill lösa problemet har jag mailat BMW Tyskland. Då har jag både blivit uppringd av en person på huvudkontoret och fått mina problem lösta på mindre än 48h.

När får vi se sådant ansvarstagande hos BMW Sverige?
Har också mötts av otrevligt bemötande och obefintlig service-känsla på Novation på sistone (gällande lånebil vid garantireparation). Har alltid varit nöjd med dom förut och tom. rekommenderat dom tidigare. Nu har jag anlitat dom för sista gången...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.