AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.314

HJÄLP! Konstigt ljud vid kickdown - nyköpt E90 325ia -05

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Suck, säg den glädje som varar... pärlan som visade sig felfri vid provkörningen har nu visat tecken på potentiella verkstadsbesök...

LÅDAN
Vid normala växlingar går lådan hur fint som helst och små nedväxlingar går som i smör... men idag efter en långkörning från GBG så gjorde jag en ordentlig kickdown och då hörs ett märkbart missljud under en bråkdels sekund och det tycks komma ungefär under växelspaken. Ljudet kan närmast beskrivas som det kan låta när ett däck tar i hjulhuset eller när man träffar den räfflade yttermarkeringen på en motorväg. Det är precis i nedväxlingsögonblicket...växeln går i mjukt och fint och sedan är det inga problem. Tankar? Vad är det för ljud?

KYLVÄTSKA
Sen har jag en annan upptäckt...ligger lite beige gräddaktig halvtjock vätska i expansionskärlet. Det luktar dock helt neutralt, bilen går klockrent och ingen vitrök. Har hört att om kylvattnet inte är bytt på länge kan det bli lite klegg pga kondens etc. Kan det stämma eller skall jag få panik över detta också? :-) Nej, jag kollade aldrig kärlet vid provkörningen :-/

Tack på förhand

//Orolig
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Missljudet visade sig inte alls ha med lådan att göra. Det var en vevhusventil där membramet fladdrade till vid gaspådrag - så ingen fara på taket där

Och det lilla vita kletet i expanionskärlet såg han heller inte någon oro till - bara att rensa med nytt vatten vid tillfälle.

// Lugn igen
Beige gräddaktig halvtjock vätska brukar ofta vara olja som blandats med kylarvätska. Jag föreslår att du håller uppsikt på om det återkommer. Skulle det göra det tyder det på att motorn läcker olja in i kylsystemet vilket inte är bra då det utöver att gegga igen kylaren även täpperr igen kylkanaler inuti motorn.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

jo, i normala fall är det ju så men enligt mekanikern (sanslöst duktig på BMW) så tror han snarare att någon av misstag fått i lite olja där istället för i motorlocket. Är tydligen inte helt ovanligt med förväxling beroende på ägare. Kylvattnet luktar rent och fint kylvatten - inget annat. Och motoroljan är kanonfin och temperaturen normal.

Tänkte vid tillfälle blåsa ur med nytt vatten och glykol och sedan som sagt hålla lite koll...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.