|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en E36 328I som jag fått riktigt bra ordning på och går riktigt bra med M50insug på nu mera. Men de finns ett problem som har varit där enda sedan jag köpte den men jag har inte lyckats lista ut vad de är. Men det är så att när man kall startarbilen så sjunker tomgången hur fint som helst när man motorbromsar och kopplar, men så fort elfläkten går igång, så blir tomgången ibland orolig när man motorbromsar och kopplar, ibland sjunker den fint och ibland dippar den ner till 300 varv och tillbaks till 600-700varv eller vad nu tomgångsvarvet ligger på. Sen har jag märkt att ju mer el man använder ju mer orolig och mer dippar den när man motorbromsar och kopplar. Den dippar mer tillexempel om man har på dimljus och halvljus än om man har på dimljus och parkeringsljus märkte jag i veckan. Bilen drar absolut ingen tjuvluft för den har alltid betett sig så här och nu har jag dessutom bytt till m50 insug och bytt alla vakumslangar till blåa silikonslangar från do88 så där finns inget problem, och de är inget givarfel för den går hur bra som helst. Kan tilläggas att jag testat byta tomgångsmotorn tre gånger under min ägo men inget har hjälpt :/ Så det har något med elen att göra, vad kan de vara, något relä? Här har ni en som har precis samma fel men lyckades inte riktigt tyda vad han bytte för relä. Länk Skulle kunna fixa någon film någondag men jag hoppas ni fattar. Det hade varit så underbart att lösa felet! mvh | |
|
Ingen som har någon aning? Vad är de för relä han har bytt om någon kan tyda de? För de är ju typ de enda jag inte gjort som han har gjort med sin 328 som jag länkade. |
|
|
Min e36 gick så långt så att den dog när jag frikoppla efter motorbroms, man kände bara hur ratten blev tung.. :P ingen motorlampa varnade. Felet var kamaxelgivaren, när den byttes blev den stadig igen. Det finns säkert massor av saker som kan göra att den svajar men jag löste det med givaren iaf. Lämna in den å låt dom felsöka den, kostar inte många lappar. |
|
|
sjoling: Inget givarfel här inte, bilen går hur bra som helst och den har alltid betet sig så här även med trasig vevaxelgivare och då var den SLÖ kändes som 50hk var borta under huven så jag vet hur ett givarfel känns. Det är ett elfel någonstans något relä som behövs bytas kanske, för ju mer EL du använder desto mer ostabil blir tomgången när du motorbromsar och kopplar. Ska försöka göra en film och visa. Dessutom har jag hur många givare som helst hemma från skroten som ajg testat byta när jag tidigare letat efter fel när jag hade fel på vevaxelgivaren. Ingenting de finns ingenting som har ändrat att den blir ostadig på tomgång när den går över de blåa på tempen. Läs i länken jag länkade, en som hade precis samma problem men kan inte tyda vilket relä han bytte. Kan någon hjälpa mig vilket relä är: load reduction relay ? mvh |
|
|
Tror att felet kan ha uppkommit efter dom någongång har bytt panelen med fläkten etc och de ovanför färdatorn, för det finns ingen automatisk avstänging på fläkten. Utan man måste komma ihåg att stänga av fläkten. Går de koppla relä elelr vet någon vad dom skitit för relä? Och hjälp mig vilket load reduction relay är :) mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.