AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.403

Byta olja bakaxel och växellåda.

Ze
9
Zentti
330 Clubsport
Hejsan, undrar hur mycket olja man behöver köpa till bakaxeln samt växellådan? Bilen är en e46 330ci -02.

Mvh Henke
Hej!

I mitt fall 330Ci (facelift) gick det åt en flaska (1l) till bakaxeln. Dock var det jobbigt att få ut de sista 2dl ur flaskan. Rekommendationen är 1.2l men i mitt fall räckte med en flaska då det finns alltid lite olja kvar i bakaxeln! Till växellådan gick det åt nästan 2 flaskor.
Ze
9
Zentti
330 Clubsport
Ok tack för svaret, en till fråga bara.
Tänkte kasta iväg en beställning från Schmiedmann så passar på att köpa oljan därifrån, funkar denna olja Castrol Syntrax Limited Slip 75w-140?

/Henke
Körde också på Castrol Syntrax Limited Slip 75w-140! Har funkat felfritt nu i 5 månader och 300mil!

Om du har manuell växellåda, kolla vilken färg det är på dekalen som finns bredvid oljepåfyllningspluggen.

Länk

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Fast det är eg. inte rätt diffolja?
Vxloljan köpte jag på BMW då bara de har MTF-LTx.
Vilken diffolja jag skulle använda fick jag olika bud på beroende vem jag frågade men efter att ha dubbelkollat med både BMW & Mekonomen så bestämde jag satsa på Syntrax Limited Slip 75w-140. Både BMW och Mekonomen sa att den skulle fungera utan problem men med en liten risk att bensinförbrukningen skulle gå upp eftersom diffoljan är något tjockare!

Efter 5 mån och 300mil har jag inte märkt av högre förbrukning eller andra kostigheter!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.