AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.075

"Timing over-retarded" - Sista versen?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Min E46 318i med 36.000 mil bakom sig självdör på tomgång när den är varm. Efter kallstart går bilen bra en stund men så fort den blir ordentligt varm så kommer problemet tillbaka.

Jag får följande felkod:

"B" Camshaft Position - Timing Over-Retarded (Bank 1)

ECU:n indikerar alltså att timingen på avgas kammen inte stämmer om jag förstår saken rätt? Jag har bytt sensorerna mellan kamaxlarna, alltså nummer fyra på nedanstående bild:

Länk

Jag förväntade mig då att felet skulle "flytta" till insugs-kammen men så blev det inte, felsymptom samma och samma felkod. Jag drar därför slutsatsen att det inte är kamaxelgivaren det är fel på.

Jag har haft ute och gjort rent båda SOLV (Nr 1 på bilden ovan). Jag har även funktionstestat dessa med spänningsmatning direkt från batteri och de verkade fungera klanderfritt. Hur ofta öppnar och stänger dessa? Kan det vara så att de inte hänger med?

Kan det helt enkelt vara så att motorn är så sliten att den inte kan klarar sina egna krav på timing eller finns det något annat jag kan testa innan bilen får sista vilan? Någon som har idéer?
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
EDIT: När jag skriver "motorn är sliten" så menar jag mer specifikt att VANOS är slut vilket leder till fel timing.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.