AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.463

Vinande, pysande, hydraliskt ljud mellan växlarna. 330xi, e46, 02, automat

Sp
7
Spelbrevet
330xi e46 02
Hej!
Har kommit in i en fas där jag sitter och verkligen lyssnar efter fel på bilen. kan inte ha radion på längre för att jag "måste" lyssna på bilen..

Till frågan då!
Har ett vinande, pysande, hydraliskt ljud mellan växlarna. Hörst mest mella ettan och tvåan men tycker mig ha börjat höra det mellan de högre växlarna likaväl.
Låter som att det är ett tryck som lättas. Inte ett luft tryck utan som olja.
Låter båda vid kall och varm bil. Är lite osäker på vart ljudet kommer ifrån. Ibland tror jag det kommer ifrån själva växellådan. Andra gånger, vänster fram, under motorhuven. Bakom instrumäntpanelen.

förloppet låter så här:
Lägger i "D"
börjar åka på 1:an
pttschhh -- lägger i 2:an
(Är automat som sagt)

Samma ljud sker även vid nerväxling.

Växlar förövrigt väldigt bra, bara detta ljud som stör mig.
Någon som vet vad detta är?
Sp
7
Spelbrevet
330xi e46 02
Bilen har rullat ca 15k mil
(går det att redigera inlägg?)
Tjena.

Låter som att det är bakaxeln som viner lite. Kan vara någon dålig bussning som gör att ljudet fortplantar sig i bilen extra mycket. Dom flesta 3-serier jag haft som varit lite äldre har vinit något från bakaxeln. Det kan kanske även vara dåligt stödlager.
Nej finns ingen edit knapp. Nu hade varit bra med en :) Jag kom precis på efter att jag skrev, att om det bara viner när du trycker ner kopplingen så är det förmodligen urtrampningslagret som låter.
Kopplingen? :-)
Sp
7
Spelbrevet
330xi e46 02
Är ju en automat så trycker aldrig ner koppling ;) men om det är bakaxel varför låter det då fram? Och varför just vid växling?
Du har skrivit att det är en 330xi så därför trodde jag det var en manuell. När jag skrev det första inlägget så tänkte jag inte på att det bara var mellan växlingarna, så glöm det jag skrev :)
Ibland läser man lite slarvigt, får be om ursäkt för detta.
Sp
7
Spelbrevet
330xi e46 02
Inget att ursäkta, tack för att du ville hjälpa :)
Sp
7
Spelbrevet
330xi e46 02
Verkligen ingen som vet? Har svårt att lita på verkstäder, så undviker helst att åka dit för att få svar ..
He
16
Hejmer
330d touring -01
Volvo 144 td -73
Jag har ett vinande i min 330da mellan 1an o 2an med har varit så sen jag köpte bilen har varken blivit bättre eller sämre på 3k mil. Sitter det gm låda i din med?
He
16
Hejmer
330d touring -01
Volvo 144 td -73
Glömde skriva att min bara hörs när jag kör riktigt sakta o försiktigt typ kökörning vid normalt gaspådrag hörs inget
Sp
7
Spelbrevet
330xi e46 02
Tror inte att det är gm lådan i min bil men inte säker. Hör mest vid låg fart också, osäker på om det bara överröstas eller försvinner när man drar på lite mer? Men kanske inte ska oroa mig mer, kanske bara är så det ska låta?
Drar upp en gammal tråd då jag tror att jag kan ha kommit på vad det är som viner.

Det kan faktiskt vara AC-systemet som viner lite granna. Jag fyllde nämligen min AC i somras och när den hoppade igång igen uppstod ett lite vinande ljud. Det låter mest på låga växlar och när man kör långsamt. Varför det viner vet jag inte, kanske är kompressorn till ACn som medför ljudet eller liknande.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag har en e46 330, jag har inga "pysanden" som du säger men jag har ett vinande/svagt malande ljud som framträder när man krypkör eller kör lite långsamt, det tycks nästan följa synkront med motorns varvtal. Jag har lokaliserat det helt och hållet till något från AC'n. Har inte undersökt det närmare då både bil och drivlina går utmärkt bra, och AC'n kyler kallt o fint.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.