|
|
|
|---|---|
|
Eftersom jag är en gammal gubbe så känner jag att en cab (4-sitsig) till sommaren är ett måste, då jag dessutom är en snål gubbe tänkte jag köpa en gammal cab från 2001 till 2003/2004. Ett annat krav är ej kända standardfel (grundar sig i mina upplevelser av 480 Turbo med elproblem). Min lista: BMW E46 standardfel rost Audi A4 standard fel motorproblem Volvo c70 2003-> standardfel 1999-2002 spjällhuset + att alla jag sett haft sliten suflett Något bra alt som jag glömt ?(tycker CLK är dyr i drift, rostproblem tillför inget som inte finns hos c70. Mina frågor: 1. Antar att E46 och E46 cab är lika rostkänsliga ? (Skall man åka till tyskland för att köpa en osaltat E46 cab eller försöka jaga rätt på en endast sommarkörd svensk cab eller spelar det ingen roll, Verkar billigare i Tyskland också) 2. Kommer att förvara cabben utomhus (carport) är det något problem på vintern? (3.) Vet att det är fel forum, men det finns säker folk med koll här Vet att audis v6 from 2005 har stora problem (olje koks, kamkedjebyte gäller det också för de tidigare modellerna? Ingen fråga mest ett konstaterande, c70 känns tråkig, men kanske är mest gubbig, så ur det perspektivet rätt :) | |
|
1. Hur många cabar har brukats på vintern? Hittar men en med få mil som troligen är sommarkörd lär du inte ha så mycket rost. 3. Menar du modellarna innan 2005? 98-04 hade väl kamrem och inte så mycket problem direkt. Har bara hört att 2,4an är en tråkig motor. 1,8T eller 2,0T är att satsa på i så fall. Ska man köpa en med v6a från 2005 eller nyare så bör kamkedjorna vara bytta, samt att bilen ska helst inte vara servad med longlife intervall efter kedjebytet. Då kan man nog klara sig. |
|
|
Tack för ditt svar c.douglas min kommentar till (3), som jag förstått det har de äldre V6orna kamrem fram med kamkedja bak dvs de har både kamrem + kedja. Efter lite surfning verkar det vara "vanligt" med koksade 1,8T och 2.0 T. |
|
|
För det första är du inte så gammal och för det andra går det att hitta fina e46:or till hyfsade priser. Jag sålde min 323Ci-00 för ett tag sen, bilen var helt utan rost och för övrigt i ett mycket bra skick.Länk Min var aldrig vinterkörd och det finns en hel del som inte är det. Motorerna var också väldigt slitstarka på den tiden. Jag körde min Coupé över 40000 mil utan problem. Det finns dessutom en hel del till salu, så det är köparens marknad. Jag annonserade ut min i 1,5 år Numer kör jag en e93:a, som jag också är väldigt nöjd med. BMW CS #5206 |
|
|
tack för infon Christer, kollade din länk - såg väldig fin ut. Intressant med din försäljningstid, fick min känsla bekräftat då jag i slutet på förra hösten följde cab-marknaden lite via blocket och tyckte att alla låg kvar, var och tittade på någon e36 cab också men tyckte den vara för rostig, för dålig suflett, tråkig inredning. Men den gick fortfarande bra i motorn (tycker jag som nu endast åker fiesta 2012 - 3 cylindrar:) har dock en gammal hoj om jag vill känna lite acc i alla fall upp till 200..) Om du orkar och vill, får du gärna skicka vad du fick för den vi PM |
|
|
Jag fick 98000:- för den, och det var faktiskt den första som var och tittade på bilen som köpte den. Innan dess hade jag bara fått massa mail och SMS med olika bud från mer eller mindre seriösa spekulanter. E46:an känns betydligt mer vridstyv än e36:an, och jag tycker personligen att det är en av de snyggaste cabbarna. BMW CS #5206 |
|
|
Hej! Det finns rostfria välskötta och mycket prisvärda E46 cabbar på marknaden. En lågmilad 5-10 k mil 03-06 kan man hitta för ca 150 k -175 k. Det är bilar som ofta kostade över 500 k (inklusive extrautrustning som) nya. Om du vill använda bilen året runt kan du med fördel köpa en med hardtop. Edvard |
|
| 919rr: Du borde spana in min som är till salu, finns i powerbörsen här. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.