AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.292

Ena nivåsensorn krånglar, glapp?

To
38
Toft
116i -04
Hej!

Får upp meddelandet "Self level. susp. inact.".

Gjorde en felsökning och får upp att något strular med vänster nivåsensor. Har varit likadant på högersidan för ett tag sedan, men då räckte det med att koppla bort sensorn, rengöra lite/elektronikspray och återmontera. Har nu gjort samma procedur på vänstersidan utan att det hjälpte.

I felsökningen ser jag att högersidan får ca 4 volt spänning, medan vänstersidan får 0 volt. Men idag så fungerade systemet, men felmeddelandet poppade upp efter ett tag igen.

Det verkar alltså som att det glappar någonstans. Finns det någon som vet något vanligt ställe där det förekommer glapp? Försökte hitta styrboxen för att se om någon anslutning där var defekt, men hittade den ej.

Är oerhört tacksam för hjälp, detta problem börjar gå mig på nerverna, och att lämna in till BMW har jag hört brukar bli ganska dyrt.
To
38
Toft
116i -04
Oj, jag glömde nämna att det gäller en X5 4,4 E53 2001,
med enbart luftfjädring bak.

Som sagt, jag är väldigt tacksam för hjälp.
Jag vet att själva nivågivarna brukar kunna gå sönder, så var det på min x5 i varje fall. Vet inte om man kan kontrollmäta dem, men de är inte så jättedyra - kring 1200 har jag för mig så det kanske är värt att pröva byta?
To
38
Toft
116i -04
Okej, men det märkliga är att det har fungerat ibland (sällan, men ändå ett par gånger), så det känns kanske mer som någon form av kabel-glapp eller liknande? Man kanske skulle kunna testa att skifta höger samt vänster sensor och felsöka igen, för att se om felet ligger i sensorn eller "vägen till" sensorn/styrboxen? Någon som vet om dessa sensorer är lika (samma artikel) på höger/vänster sida?
To
38
Toft
116i -04
Ringde BMW igår och frågade vad dom trodde. Killen sa att jag skulle spruta på vatten/diskmedel på luftbälgen för att se om där finns läckage. Men om läckage finns, borde inte bilen luta väldigt mycket i så fall? Och det gör den inte. Lite lite lutar den, men inte extremt.

Samt att felkod på nivåsensor borde väl inte dyka upp i så fall?

Kunde inte ens sova inatt för att jag låg och tänkte på detta, snälla hjälp mig:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.