|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en 118i 2005, gått ca 1400 mil, alltid servad på BMW. Efter den senaste oljeservicen i höstas började det lukta bränd olja när man kör inne i stan ett tag samt alltid vid uppförsbackar. Försökt med motortvätt, ingen effekt alls samt kolla oljenivån enl instruktionsboken. Den elektroniska oljekontrollen fungerar inte. Den visar att den börjat kontrollera, sedan försvinner allt. Finns ingen oljesticka. För ca en månad sedan började oljelampan blinka vid olika tillfällen. Oljestanken i bilen är bestående. Vad tycker Ni? Kan man hälla på en en liter Castrol olja och se vad som händer? Någon som varit med om något liknande? Hos gamla goda bilar kunde man alltid kontrollera olja med en sticka, nu är det inte lika lätt. | |
|
Ingen sticka? Det har jag i min 120d (09). Letat ordentligt? |
|
|
Länk 628csi |
|
|
Kan det vara en dålig ventilkåpspackning? Eller ännu värre spräckt topplockspackning eller sprucken topp? Fast sådana allvarliga fel märks inte lite smygande utan det märks på en gång. Jag röstar för dålig ventilkåpspackning - ganska rimligt vid 14.000 mil (och inte 1400 mil) |
|
|
Hej, Oljestickan finns på disel och tyvärr inte på bensinare. Jag har letat först och upptäckte sedan att den inte finns. Var även på bensinmack och han som brukar hjälpa där kollade också noga och sade att "nyare" bilar brukar inte ha någon sticka. Sedan läste om det i instruktionsboken. Där står det att bilen är utrustad med en elektronisk oljekontroll i bensinvarianten istället. Denne fungerar inte. Ja, bilen har gått 140 000 km. Ska man alltså hälla i 1 L olja? Vad tycker Ni andra? Igår blinkade lampan ingenting alls. Ventilkåpspakning - är det allvarligt? Kostar mycket att laga? |
|
| Byt din oljenivågivare! | |
|
Vad kostar det, ca? |
|
| Slå upp artnr på realoe, kolla pris på Schmiedmann. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.