AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.341

E39: Kablarna från bagagelucka till bilen?

Jag har en 540iA 2003 sedan och har drabbats av "bootlid open" felet. Dvs luckan öppnar nu enbart med nyckeln, inte med fjärren och datorn verkar tycka luckan är öppen hela tiden.

Har inte haft tid att undersöka bilen så noga ännu. Men nu har jag googlat en del, framförallt på brittiska och amerikanska forum.

>Det verkar ju OERHÖRT vanligt att kabel härvan mellan bil och bagage lucka blir dålig både på E36 och E39.

Exempel från ett annat forum:
Länk

Tro mig, det finns hur många liknande exempel som helst.

Man blir verkligen mörkrädd när man läser denna tråd tex:
Länk

Dels är inte kortslutningar bra för bilen generellt och det verkar också som man kan få mystiska följdfel av det här. Till med läst om någon eller ett par bränder som haft att göra med denna kabelhärva!

Frågan är verkligen hur många trådar med konstiga suspekta elfel man läst om på vårt forum som berott på denna kabelhärva???

Bootlid open varninar kan dock också bero på trasig mikroswitch verkar det som.

Lite konstig tråd av mig innan jag felsökt min bil men google är ju så sjukt bra. ;-) Men lite förvånad över att denna VÄLDIGT svaga punkt på E36 och E39 inte uppmärksammats mera?

>Det här känns ju som något som varenda jäkla E36 och E39 ägare bör kolla upp, möjligt dock att det är värre för E36, men jag tror inte det?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Är ju ett välkänt standardfel på 39 touring. Även E61 verkar rätt hårt drabbat. En av mina...uuuhh..fyra? E39 har haft kabelbrott, men då riktigt rejält, på bägge sidorna.
Jag har en sedan och vad jag läst på google så verkar det väldigt vanligt för sedaner också. Det är kanske ett välkänt problem men frågan är ändå om detta fått tillräcklig uppmärksamhet här på forumet, tveksamt.

Den här tråden om framförallt E36 gör en mörkrädd och konstruktionen är väl extremt lik för E39.
Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Haha, sorry. Morgontrött deluxe. Missade ordet sedan :D
Isf, väl uppmärksammat, har bara hört om enstaka fall med sedaner.
Ok, frågan är vilken som är den värsta bmw bristen genom tiderna? ;-)

Vevhusventilationsproblematiken för vissa motorer (tex M54) eller kabelhärvan bagagelucka - bil?

*Så länge man är medveten om bristerna går det dock att hantera.*

En sak känns relativt säker efter mina efterforskningar på nätet: Att det finns en massa ovetande E36 och E39 ägare (sedan och touring) som har halvtaskiga kablar i denna kabelhärva och värre lär det blir med åren.
Jag kan varje fall bekräfta nu från garaget att kabelhärvan är ganska sliten på flera ställen med små 'öppna sår' och att minst en kabel är totalt av (en brun).

Den här är ändå en sedan byggd hösten 2002. Hoppas ni andra börjar kolla era bilar också.

Känns inte kul att köra med den så här, el är inte min grej, ska se om jag kan fixa något provisoriskt.
Uppdatering: Jag skydds tejpade de kablar som såg dåliga ut med eltjep.

Verifierade att den bruna kabeln som var helt av var orsaken till mina problem med fjärren och det konstanta "bootlid open" meddelandet på displayen. Allting fungerande perfekt när jag kopplade ihop den.

Planerar nu att löda ihop den trasiga kabeln och sedan skyddstejpa den.

Medveten om att det vore bäst att byta hela kabelhärvan men mitt intryck från många andra sajter är att en korrekt lödning plus isolering räcker. Men får väl fråga Perre vad han skulle ta för ett byte av kabelhärvan.

Egentligen skulle man dock behöva riva bort hela det svarta gummiskyddet och kontrollera hela kabelhärvan som löper mellan bagagelucka och bil, det kanske blir så även om det blir svårare att få det snyggt efteråt utan gummiskyddet.

Irriterande fel dock... känns som en ytterst, ytterst svag punkt hos BMW, en av de absolut värsta typ felen. Sedan är det väl nu när bilen är ca 10 år gammal som man drabbats av dåliga elkablar.

Hur många BMW modeller lider av denna kraftiga brist? E61, E39, E36 och E46. Inte alls enbart touringar som man kan fått intryck av tidigare på autopower.se. Googlar man på engelska och nordamerikanska sajter ser man att det är extremt vanligt på sedaner också.
2-
140
2-ben
Inte BMW, -97
530i sedan, -04
Den här tråden handlar om e60, men det är samma problem och säkert samma konstruktion.

Länk

mvh
Tomas
Inte riktigt på samma sätt i en E39 sedan men din länk är ju mycket praktisk för E60 ägare.

En E39 är simplare och det är helt omöjligt att missa hur kabelstammen mellan bil och lucka går, väldigt enkel att komma åt.

>Utmaningen ligger i att inspektera kablaget (eller reparera) utan att ta sönder gummiskyddet som skyddar kablarna. Själv tvingades jag skära i gummit en del för att komma åt kablarna lite bättre och längre ner.

Med tanke på hur extremt utsatt konstruktionen är så är det nästan svårt att tänka sig en E39, E36 och E60 som inte redan har eller får detta problem?

Åtminstone om den används som bruksbil i nordiskt klimat. Vet ej om även E34 och E46 har denna savghet. Mest E36, E39 och E60 fall man läst om på nätet.

Jag ser inte fram emot att löda kablar, men hoppas det blir bra. ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.