AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.276

Pendla norra Sthlm - Södertälje. Funkar det tidsmässigt?

Ska ev börja pendla med bil från norra Sthlm till Södertälje. Någon här som gör det?
Vad ska man räkna med för tidsåtgång vid avfärd kl 7 eller 8 vardagar? Hur ser trafiken ut?

Hur ser trafiken ut på hemvägen vid 16 eller 17?

Tacksam för relevant feedback och info.

Hm...Jag åker typ åt andra hållet men "bra" dagar så tar det en knapp timme, mindre bra dagar 1.5 norrut på morgonen. Hemvägen är ungefär lika bra/dålig. Den tröga biten är i regel Västberga-Haga Norra, åt båda hållen...
Vi
42
Vildagnu
120dA 13
Åker Märsta- kungenskurva varje dag. Du bör vara i Haga norra innan 07:00 om du vill slippa de värsta köerna, tar ca 35min en normal dag Märsta- kungenskurva. Hemåt så rekommenderar jag att du passerar Västberga senast 15.45, då tar resan ca 50 minuter. Sen får du räkna på de extra milen till/från Södertälje..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sveriges sannolikt värsta pendling. Om du kan undvika eller transportera dig på andra sätt så är det att rekommendera.

-------
//Lövet
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Åker åt andra hållet visserligen men har sedan några år övergett bilen till förmån för direktbuss. Man orkar inte sitta i dom där köerna, en krock å du får plussa på en halvtimme direkt, värdelöst. Bussfilen äger :) Var i norrort bor du? Pendeltåget går ju till s-tälje, kan det vara nått?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag hade hellre flyttat eller bytt jobb för att slippa köra den pendlingen.
Norra sthlm?

Jag hade tagit direktpendel om det går, vart i norra sthlm ska du åka ifrån.
Sen spelar det ju också in om du ska centralt till södertälje eller utanför.
Sveriges sämsta väg, 100 000-tals i köer på Essingeleden mellan Haga norra och någon mil söderöver varje dag. Passera före 07.00, före dess är der mest hantverkare som är i farten och de blåser på bra, men efter 7 kommer amatörerna ut och då blir det enorma köer. Även mitt på dagen, mellan 10 och 14 brukar det vara srillastående och enorma köer.

Vägen som gud glömde.

Ta tåget.

Byt stad.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Ett annat problem är att din bil, framför allt om den är av märket BMW, riskerar att bli kraftigt berikad om du hade tänkt dig att parkera den centralt och öppet. Garage?

Det var inget vidare det här, Tagge. Pendla Essingen och till Södertälje av alla ställen. Hur tänkte du nu? ;-)

Några tips från en nära anhörig som lyckades träffa en brud som bodde i höghusen där det skjuts mest:

Garage är som sagt ett plus
Före 11-12 på dagen är det lugnt -buset sover
Lämna Rolexen hemma
Åk direkt hem utan att passera Gå, dra inte runt i centrum på kvällen.
Verka obesvärad, även när du möter 4-5 förbrytartyper som vill "låna mobilen, kompis". Den lämnar du förresten hemma också.
En stor MagLite under förarstolen kan vara bra att ha om du måste stanna till på lite mer exotiska ställen i S-t.

Polaren kör en Japan och har aldrig haft problem (han är stor), men bilen höll på att brinna upp när någon tände på en garagelänga nyligen. Hans kollegor har inte haft samma tur. En fick bilen kapad, en annan åkte på stryk en vanlig eftermiddag när han skulle köpa glass. Deras kvinnliga kollegor blir hämtade med bil efter diverse tafsande på pendeln. Det verkar vanligt med skadegörelse tyvärr.

Jag röstar för pendeltåget även om det tar sin tid, köerna på Essingen är inte skoj, samt firmabil/billig bil i jobbet.

Lycka till, många trivs i S-tälje också, så bilda dig en egen uppfattning och skriv gärna hur det blev!

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
För att slippa de värsta köerna på Essingeleden kanske det rentav kan vara lönt att ta färjan mellan Ekerö och Slagsta?

Nej, stackars ni människor som bor där uppe, jag flyttade för 8 år sedan och saknar det inte ett dugg.

/Masten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.