AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.022

BMW 325 e36 -93 Går dåligt på tomgång

Visa användare
24
Mpow
325 Coupe E36 -93
Seat Leon 20vt -01
Hej min bil har börjat gå dåligt på tomgång när bilen blir varm, inte när den är kall då går den normalt. Det är att den pendlar på varven och är står bilen still och jag kör inte så blir avståndet mellan varven allt större tills den nästan lägger av, ibland dör den för den orkar inte. Kör jag så funkar den ganska bra bara att den kan bluddra till och får en seg respons. Även vid motorbroms.

Jag har testat tagit bort insatsfiltret från burken och låtit den stå på tomgång och då går den bra.
Men när den går dåligt kommer det vatten/olja från slutröret, men ingen blå rök.

Det som jag har gjort på bilen 1-2dagar innan var motortvätt, vinylglans över alla detaljer, plast, kontakter osv. Kan de har kommit nåt fukt där tro? För jag öste på ganska rejält. Har även smörjt generator/vattenpump remmen med WD-40 pga lite missljud förut. Sen lät jag den stå över hela natten och torka.
Visa användare
24
Mpow
325 Coupe E36 -93
Seat Leon 20vt -01
Tror att remmen har slirat efter jag smörjt upp den, för klockan på färddatan nollställdes (input time)

Vad tror ni de va? Tacksam för svar!
Blåste du rent och torkade av vattnet nere i brunnarna till stiften?

Insugsslang/rör hela? Inga sprickor?

Visa användare
24
Mpow
325 Coupe E36 -93
Seat Leon 20vt -01
Har inte gjort det, ska kolla brunnen och stiften! Men jag tänkte på insugsbälgen, de finns 2 rör som ansluter till den underifrån till motorn. Ena till höger ser ut att sitta lite längre ut än den andra, ska det vara så eller ska båda vara lika insatta, såg dock sprickor två stycken precis där vid anslutningen.

Är dom två gummi rören som ansluter till insugsbälgen loss bar?
Kan inte svara dig 100%. Var ett par år sedan jag hade E36.
Men det borde vara löstagbart och framför allt tätt.
pa
4
patrik023
bmw e36 325 cab turbo
ta loss gummi bäljen under den har du 2 slangar ena går till tomgångsmotorn den andra går till vevhusvent om jag inte mins fel har du sprickor i bäljen eller i någon av dom 2 slangarna så kan du ha felet där har du tagit bort lmm så kolla att den sitter åt rätt håll..
På e46 kan man ta bort dom där rören du pratar om, det borde bara samma på e36. Sedan så borde bilen gå sämre när den är kall ifall den drar tjyvluft. Jag hade liknande problem på min förra 328, men bara när den var kall och det var kallare än ca 12 grader ute. Väldigt mystiskt.

Jag tror mer på stiften som clintan säger. Om det inte är det så kan det vara styrboxen till insprutningen (motronic boxen). Det felet hade jag på en e30. Drog jag ur luftmassemätaren så gick bilen fint, men med luftmassemätaren inkopplad så gick den så där orent och hoppade på tomgången.
Har du prövat att gasa ur bilen ordentligt? Det låter ju som det har kommit in fukt någonstans. Man måste vara försiktig med motortvätt. Hoppas du inte körde med högtryck iaf.
Visa användare
24
Mpow
325 Coupe E36 -93
Seat Leon 20vt -01
Bilen går bra som normalt när motorn är kall men så fort den blir varm går den ojämt på tomgång.

Mins nu att på min förra bil 320 e36 så motortvätta jag och glömde torka/blåsa torrt. Då lät den mörkt och gick ojämt fast när man körde inte pendlande tomgång vad jag minns.

Nu när jag motortvätta 325an så gick han bra första dagen, kan de va tro att de kommit vatten eller fukt nånstans då som kanske försvinner snart förhoppningsvis?

Har testat kopplat ur LMM då dör han.

Känns nästan som det kommit vatten nånstans då de är väldigt fuktigt och droppar vatten från avgassystemet med sot färg? Luktar även konstigt med..
Visa användare
24
Mpow
325 Coupe E36 -93
Seat Leon 20vt -01
Tvätta med vanlig vattenslang med snäll stråle.. ingen högtryck!

Visa användare
24
Mpow
325 Coupe E36 -93
Seat Leon 20vt -01
Har kollat brunnarna och stiften, torrt var de där! Ska kolla kontakter och dyl. Nu
Har du kört diagnostik på bilen? Om inte så kan du köpa en Länk och koppla upp mot din smartphone. Kul att ha för övrigt då man kan se massa data från motorn, t.ex exakt temp, oljetryck m.m.
Visa användare
24
Mpow
325 Coupe E36 -93
Seat Leon 20vt -01
Har inte kollat de men ska lägga det på minnet ifall inte de löser sig snart.. tack för det!

Körde en vända imorse ca 2 mil, vid start gick den bra och kall sen när temp mätaren lägger sig på mitten (varm) så börjas det igen.. ojämn o bluddrig tomgång, jobbigt när man kommer till rödljus o sånt fick gasa till ibland för att den skulle orka mer.

MEN! När jag körde bilen mitt på dagen idag någon mil till en mack behövde tanka så gick bilen perfekt på tomgång! Körde en längre sträcka och stanna till ibland för se om tomgången var bättre, den var normal som de ska va. Märkte även där bak på slutröret att inge vatten/sot kom ut då jag brukar torka av i mellanrum, de va fint!

OCH så igen... halvägs tillbaka hem så börja han bluddra när jag körde på 70väg.. märkte först på motorbromsen att han hacka lite sen när jag var hemma var tomgången ojämn igen... fasiken kan det vara?!

Är det vatten/fukt som ligger kvar nånstans och håller på försvinner tro?
Visa användare
24
Mpow
325 Coupe E36 -93
Seat Leon 20vt -01
Kom ut till bilen för en stund sen för att starta, ingen ström?
Har satt på batteriladdare nu..
Din bil verkade inte tycka om motortvätt :) Fukt kan leda till att skumma grejer händer. Min brorsa hade en 320 e30 förut som stog ganska mycket. Om det var fuktigt ute och den stått ett tag så blev den grymt svårstartad och kunde smälla utav satan. Man körde med startmotorn 10-15 sek och sen lät det som om någon smällde av en thunderking raket. När det var torrt och fint ute så starta den som vanligt. Så ja, fukt är märkligt!
Visa användare
24
Mpow
325 Coupe E36 -93
Seat Leon 20vt -01
Nej de verkar helt åt h-vete! Batteriladdaren visade full, ändå går bilen inte att starta hade iförsäg bara laddat ca 2tim men, tänkte låta den stå ladda hela natten och samma veva låta motorvärmaren stå på så de blir lite värme under huven så kanske fukten försvinner om det nu är orsaken till allt.

Ja vad ska man säga :(

Visa användare
24
Mpow
325 Coupe E36 -93
Seat Leon 20vt -01
Skruvade av LMM kontakten, kolla stiften och det var något gult klet/gegga på dom. Torka rent där o satt tillbax kontakten o vred om nyckeln så starta han! Tyvärr efter ett längre tag på tomgång så vart han svajjig igen..

Hur låter detta för er? EL-brott? fukt?

Hursomhelst har jag på motorvärman under natten nu och laddarn så får vi se imorn hur han går, måste ju iväg på ett möte imorgonbitti så hoppas verkligen han går i vilket fall.
Visa användare
24
Mpow
325 Coupe E36 -93
Seat Leon 20vt -01
Gåt några dagar nu och bilen verkar repa sig, tror det handlade om motortvätten, fukt eller nåt som hamna fel.

Tog tändstiften och kolla ser väldigt rostiga och brända ut.. även rost i brunnarna.. fan säkert inte bytt på länge så får bli nya stift snart!

Men den översta brunnen mot vindrutan var lite fuktig och geggig så gjorde rent där efter det verkar han gå riktigt bra som förr, har åkt idag utan problem och halva dagen igår så! Håller tummarna att de fortsätter så ska in på besiktning nu med.

Ok, skönt att det verkat lösa sig!
Visa användare
24
Mpow
325 Coupe E36 -93
Seat Leon 20vt -01
Jo tack! Hör av mig om det krånglar igen :)

Mvh tack :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.