|
|
|
|---|---|
| När jag hämtade ut min nya X3 med larm upptäckte jag att de inte monterat larmdekalerna "Original BMW stöldskyddslarm" på sidorutorna, men dekalerna låg med lösa tillsammans med manualen. Nu funderat jag på om det är bättre eller sämre att ha dekalerna där. Hur hade ni andra gjort? Ska larmdekalerna sättas dit tycker ni? | |
|
Tycker larm är förlegat ,idag vet små tjuvarna att de inte kan stjäla bilen och stereon är det ingen som stjäl för den passar bara en modell och är svårsåld Därför slänger de bara in en sten och stjäl lösa saker typ jacka mm De riktiga tjuvarna som vill åt din bil typ ligor stänger larmet nästan lika snabbt som du själv Idag reagerar folk inte på larm mer utan irriterar sig bara på det så det gäller att själv höra det och reagera Tror inte ens man får billigare försäkring :-( med larm Så sätt på lapparna Bara min tanke på det hela Ha deT |
|
|
Helt onödiga. |
|
|
Tack för era synpunkter. Då är det 1-1 än så länge. Jag lämnar aldrig några lösa saker i bilen just för att slippa en krossad ruta. Det enda jag lämnar i bilen är det som är fastmonterat, dvs bilbarnstolarna och en hållare för mobiltelefonen. Luren tar jag så klart alltid med mig. Varför ska jag sätta dit dekalerna om det nu är så förlegat med larm? Jag förstår att ett larm aldrig kan skydda till 100 %, men jag tänker att det är större risk att någon gör inbrott i en bil utan larm än en med larm. |
|
|
Jag menar inte dekaler såklart Ha deT |
|
| Ok, då är det 2-0 till utan dekaler så det lutar åt att det får förbli utan dekaler. Det blir ju snyggare så också. | |
| Ska du ha larm ska du ha något bättre än BMW original. (typ Defa eller motsvarande) | |
|
Dekalerna gör nytta. Om inte förövaren är helt nerdrogad eller hjärndöd så går han till nästa objekt om han ser att bilen har larma installerat, annars inte... Att det sedan finns folk som kan desarmera larm osv är en sak, men alla klarar inte detta och alla busar är inte drogade heller. FP |
|
| Avskräcker larmdekalerna mer än den röds blinkande lampan under backspegeln? | |
|
Ni som säger skippa dekalerna, vad är fördelarna med detta? Jag har bott på samma villagata i 7 år och under denna period så har det varit tre bilinbrott och de drabbade saknade samtliga larm. Jag hade mina två bilar (med larm) parkerade 5 meter från en av de tre bilarna. På gatan finns 12 hus och under dessa 7 år så har det varit ett villainbrott och det var i det enda hus som saknar (saknade) larm. När det gäller hus så är ju dekalerna det viktigaste för det är ju annars ofta svårt att utifrån se om ett hus har larm eller ej. Likaså om ett befintligt larm är påslaget. ___ //Ulf |
|
|
Indikering av påslaget larm är en helt annan sak. I vissa sammanhang inom företag och industri, säkert även i vanliga bostäder är det till och med föreskrivet att det INTE får vara någon kvarstående indikering som visar att det är pålarmat. Beror bl.a på att buset inte skall kunna avgöra om man lyckas manipulera eller stänga av larmet... En kortvarig indikering som en feedback på att anläggningen har larmats på brukar vara godkänt, i bilar är det oftast (men inte alltid) vanligt att indikeringen kvarstår. Skulle tro att det snart föreskrivs även där att indikeringen skall släckas efter någon minut. FP |
|
| Ett larm (med blinkade diod) hade avskräckt mer än dekalerna som ÅF monterat när vi hade inbrott på uppfarten. De enda som blev lurade av larmdekalerna var vi själva... | |
|
Det säljs ju ibland små attrapper med en diod som blinkar för ett par tior. Kanske den bästa och billigaste lösningen... eller inte. Se ovan, prata gärna med installatörer, försäkrings eller väktarbolag om hur de kommit fram till beslutet. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.