|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att byta/sälja bort min m3 3.2 mot en m5 nya modellen eller en Lotus Esprit med v8an Har inga erfarenheter om M5 hur är M5 jämte M3an att köra och äga? | |
|
Jag har inga erfarenheter med M5an men måste avråda dig från Lotus Esprit V8! Det är en riktig skitbil! Bilen är ju byggd i glasfiber och luktar båt! Vxl lådan är skit rent ut sagt! En kille i stan hade en innan och jag känner ägaren innan. Kopplingen fick bytas 2 ggr på 1 år typ. 35.000:- för kopplingsbyte! /Per |
|
|
M5 E39 är inte alls lika rolig att köra som en M3 E36 eller E46. Det är helt enkelt ingen sportbil eftersom den är för tung. Det är möjligt att den är lika snabb eller ännu snabbare än M3:orna men känslan är helt annan. Reagerar inte lika snabbt i kurvor och när man kör 200+ märks det inte. M5 är en kompromiss. M3 är en racer medan M5 ett snabbt motorvägs-lok. Mip |
|
Lotus Samuel |
Hej å hå. Det va jag som hade en Lotus Esprit V8 innan och råkar nu ha en ny M5:a så då kanske jag vet!!!?? Anledningen till att det blev 2 kopplingsbyte va att effekten inte va riktigt original och att ägaren innan mig (som per tydligen känner) inte hade monterat koppling rätt. Fattades bla nån centreringsbussning som va väldigt viktig för funktionen. Konstigt att det funkade överhuvudtaget utan den. Sen hade han varit på å svetsat å klabbat (bonne) Kopplingen på nya M5:an är ännu sämre så den har nästan varenda M5 ägare fått byta!!! Visst är den gjord i glasfiber men är det inte en sportbil?? Tror ni en ferrari är byggd helt i kolfiber? Hur en båt luktar vet jag inte... Växellådan är kanske inte lika precis som en BMW men funkar mycket bra ändå. Snabbare bil för pengarna kan du inte få. M5:an står still i jämförelse. M5:an är väl en av dom bästa bilarna som byggt, men jag skulle ändå kunna tänka mig att byta till en Lotus igen. Vill du synas och va snabb, köp lotusen!! Men billigt blir det inte. |
|
Tack för svaren...... Det kostar att ligga på topp!!! |
|
|
Jag har kört min kompis Esprit V8 Bi-turbo flertalet gånger, och visst är det ett förbannat drag, men vilket jobb att köra !!! En M3a kräver sin man när det går undan, men när du släpper av på gasen kan du slappna av totalt( läs lagom mycket) till skillnad från lotusen, som hela tiden kräver korrigeringar med ratten, (spårar som f*n med 245or fram & 295 bak) gasen, bromsar + att man faktiskt har svårt att hitta en bekväm körställning....skulle inte vilja åka mer än 10 mil med den, och lådan ÄR slö, matchar knappast den underbara motorn (lådan är tillvekad av Renault,för övrigt).....MEN dock, vilka prestanda !!! fast, jag skulle nog hålla mig till M3an, piskar det mesta på landsväg men ändå from som ett lamm om du vill ta det lugnt, det är mitt tips, men men, MVH Philip |
|
Lotus Samuel |
Går inte egentligen inte att jämföra M3 och Lotus. Klart att man få kämpa lite när man kör men det är ju det som är grejen också. Annars kan man ju likaväl köpa en mercedes s-class med automat. Jag hade en M3 -94 innan Lotusen och den va rätt lame i jämförelse. Växellådan är mycket riktigt tillverkad av renault. Problemet är inte växellådan utan växellänkaget mellan som gjordes om -98 och blev då mycket bättre. Provade en FormelRenault bil på anderstorp engång med en liknande låda. Där snackar vi manliga växlingar. Dessutom gillar jag när motorn sitter bak. Dock inget bra för den som vill åka avslappnat får då vänder den håll rätt kvickt. Sittställningen är inget vidare vid långfärder men funkar bra vid race. Vad tror ni bilen är byggd för? ;-) Förstår att folk rekomenderar M3:an före lotusen. Men å andra sidan är detta ett bmw forum. Lycka till med bilbytet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.