|
|
|
|---|---|
|
Håller på att leta ny bil och har hamnat på BMW. 1 eller 3 serie återstår.. Hade gärna haft en 3-serie plåtcab men är orSå, olig för kostnaderna vid eventuella problem i framtiden ( kommer att ha bilen väldigt länge så dessa kostnader är viktigt för mig) Så - är det några egentliga skillnader mella coupé och sedan annat än att coupén är snyggare och mindre praktisk? Jag har sälla passagerare i baksätet nu för tiden, är det motiv till att välja coupé tycker ni? | |
|
Kostnaderna för Cab lär slås ut av bättre andrahandsvärde längre fram, de är ju feta bilar! Jag kör själv coupe å har inte saknat de bakre dörrarna mer än kanske ett par gånger när jag kört någon pensionär som inte varit så smidig. Annars är utrymmena väldigt bra och man sittr riktigt skönt bak när man väl kommit in! =) Coupen är vår enda bil å vi lör ofta prylar och storhandlar varje vecka utan problem. Bagaget är stort tycker jag och fäller man sätena bak så har man gott om plats för längre/större prylar. I övrigt är sedan å coupe väldigt lika. Ska du ha bilen länge så ta den du verkligen brinner för så du slipper ångra dog för några tusenlappar.. |
|
|
St finns två stora skillnader rycker jag: 1 sidorutan är mycket större på en coupe. Det ger en otroligt skön känsla när man kör, sikten blockeras inte av någon stolpe och det känns mycket mer "rätt". 2 rutorna saknar ramar. Detta är elegant eftersom fönsterlisten blir obruten men framförallt är det skönt att hålla i dörrbladet på sommaren när man stänger dörren, när rutan är nere, och det inte finns någon tom ram i vägen. Dessutom tycker jag att cupen är lättare att städa eftersom dörröppningen är så stor och stolen glider fram så långt så man kommer åt bra där bak. Ettseriens coupe verkar dessutom mycket mer vridstyv än femdörrarsbilen vilket gör den både mer komfortabel och roligare på krokig väg. /m Mina bilar: Länk |
|
| Tycker ni inte det bullrar lite mer i en coupé? Det var något jag noterade i alla fall när jag hade min e46 coupé. Pga att glasrutan anligger bara mot en gummilist och släpper igenom mer ljud än en vanlig dörr. Vet inte om det är så på nyare modeller dock. | |
| Coupén är ju så sjukt snygg så valet är ju enkelt! Den har ju ett näst intill fullgott baksäte till skillnad mot te x A5 trots bara två dörrar, tillräckligt bagage utrymme , vilket Inte caben e93 har, fällbart baksäte om du behöver större. I fram skiljer inget mot sedanen förutom större dörrar då utan fönsterbågar. Bara att bestämma dig för vilken motor du vill ha, självklart skall du ha en bensin sexa! Har vid ett flertal tillfällen funderat på att byta men det har alltid slutat med att jag bara tittar på den så blir det inget :-) Får se vad som händer då den nya kommer till hösten. Du kommer bli helnöjd! Mvh | |
| Vi som åker bensinsexor gillar nog lite motorljud i kupén. Jag har bara åkt lite E90 men kan inte säga att jag märkt någon tydlig skillnad på ljudnivån i kupén. | |
| Nog för att coupén är snygg, men de karmlösa framrutorna är en pina vintertid. De fryser fast i listen vilket gör att de inte kan köras ner de millimetrar som krävs för att kunna öppna dörren. Det kan vara ett riktigt elände när det är kallt ute. | |
| Vill bestämt påstå att det är lite överdrivet att rutorna skulle vara ett ¨riktigt elände¨, visst kan de frysa fast vid nedre listen, men knackar man lite med handen på rutans nederkant innan man öppnar dörren så är det inget större problem :-) Mvh | |
|
Tack för info, jo det lutar allt åt en Coupé - säkert lite sämre på allt utom möjligen städningen som någon kommenterade men dom är snygga. Har någon några kommentarer kring 1 vs 3-serien? Är 1-serien fullgod för en fullstor herre i sina bästa år, den känns lite "ungdomlig" - jag kommer från Mercedes E-klass men behöver inte så stor bil längre. |
|
|
Jag älskar min etta. Den har en helt egen karaktär och är ganska ovanlig. Massor med plats fram, mindre bak. /m Mina bilar: Länk |
|
|
När mina sidoruter fryser på vintern så kör jag ner ett gammalt kreditkort mellan listen och rutan och drar det längs med hela listen, då släpper rutan direkt! var inga som helst problem i vintras! E46 Ci /Nisse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.